کشتار کنترل شده مردم ایران به جای مبارزه جدی با ویروس کرونا

ویروس کووید ۱۹، همچنان در ایران بیداد می کند. اعلام روزانه آمارهای رسمی و نرخ جهش وار مبتلایان و جانباختگان این بیماری، طی روزهای گذشته وحشتی فراگیر را در جامعه دامن زده است. ابر سیاه کشتار و مرگ، آنچنان آسمان ایران را فرا گرفته است، که حتا همان آمارهای جعلی و رسمی نهادهای دولتی نیز از سیر شتابان و شیوع بیشتر این بیماری در جامعه خبر می دهند. تا جاییکه فقط طی روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ فروردین، تعداد ۵۹۷۷ نفر مبتلا و ۲۶۲ نفر نیزجان باخته اند. بر اساس اعلام خبر رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا روز یکشنبه ۱۰ فروردین، تعداد ۳۸۳۰۹ نفر مبتلا و ۲۶۴۰  نفر نیز جان باخته اند.

مبتلایان به ویروس کرونا، در رنجی روز افزون گرفتارند، هر روزه با آمارهای سه رقمی در تنهایی خود جان می بازند، بی آنکه یار و آشنایی در کنارشان باشند. با تنهایی خود در مکان های دور افتاده دفن می شوند، بی آنکه دولت مرهمی بر دردهای آنان و خانواده هایشان بگذارد. منحنی آمار مبتلایان و کشته شدگان با شیبی تند همچنان رو به بالاست، بی آنکه جمهوری اسلامی تا کنون یک اقدام موثر برای مهار و غلبه بر این ویروس ویرانگر برداشته باشد. همه شواهد بیانگر این امر است که هیئت حاکمه ایران، از همان ابتدا با پنهان کاری و کتمان آمار دقیق مبتلایان و جانباختگان آشکارا سیاست کشتار کنترل شده و تدریجی توده های مردم ایران را در دستور کار خود قرار داده اند.

خامنه ای از همان ابتدا با تکرار اینکه اگرچه ویروس کرونا “بلایی” است، اما نباید آن را “بزرگ” کرد، نشان داد که کمترین ارزشی برای جان توده های مردم ایران قائل نیست. حسن روحانی هم، که بالاترین مقام اجرایی کشور است و به همین اعتبار در راس ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا جا خوش کرده است، با اصرار بر عدم قرنطینه کردن شهرهای آلوده به ویروس کرونا و با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد توده های مردم ایران باید به این بیماری مبتلا شوند تا ایمنی جمعی بوجود آید، به وضوح نشان داده است که به غیر از برنامه ریزی برای قتل عام تدریجی مردم ایران، هیچ راه حل دیگری برای مقابله با ویروس کرونا در سر ندارد.

راهبرد استراتژیک جمهوری اسلامی در قتل عام تدریجی و کنترل شده مردم ایران، اگرچه از همان آغاز تا حدود زیادی برای همه آگاهان روشن بود، اما با گذشت هر روز و در پی بی عملی آشکار هیئت حاکمه ایران در مبارزه جدی و ضربتی با ویروس کرونا، اکنون برای همگان روشن شده است که جمهوری اسلامی چه اهداف شوم و نقشه های جنایتکارانه ای برای مردم گرفتار به ویروس کرونا در سر دارد. سخنان اخیر خامنه ای و نیز آخرین اعلام راه کار عملی روحانی جهت مقابله جدی تر با شیوع بیماری کرونا در ایران، بیان روشنتری از ادامه همان سیاست کشتار تدریجی توده های مردم ایران در مواجهه با شیوع مرگبار ویروس کرونا است.

خامنه ای در ادامه موضع گیری های قبلی خود که همواره بر کم اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا در ایران تاکید داشته است، اینبار نیز وقیحانه تر از پیش طی جملاتی جنجالی، بر همدستی دشمنان “جنی” و “اِنسی” علیه جمهوری اسلامی در شیوع بیماری کرونا تاکید کرد. او روز سوم فروردین، طی پیامی ضمن اشاره به “دشمنی ها” با حکومت ایران گفت: “هم دشمنان جنی، هم دشمنان اِنسی وجود دارند و این ها به هم کمک می کنند، سیستم های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می کنند”. رهبر جمهوری اسلامی با این هذیان گویی و لاطائلات خود، بجای یک اقدام جدی برای مبارزه با ویروس کرونا، نشان داد که تا چه حد در چنبره توهم تئوری توطئه و خرافات اسلامی خود گرفتار است. این اظهارات خرافاتی  خامنه ای، آنچنان مایه بی آبرویی نظام شد، که اغلب خبرگزاری های حکومتی که این پیام را منتشر کرده بودند، ساعاتی بعد به طور همزمان جمله مربوط به “دشمنان جنی” را از خبرهای خود حذف کردند.

علاوه بر خامنه ای، حسن روحانی نیز که از ۳۰ بهمن تا به امروز، مدام با گفتار درمانی دروغین خود سعی کرده است تا ابعاد این فاجعه مرگبار را کوچک، و اوضاع را برای مردم ایران عادی جلوه دهد، اکنون از سختگیری بیشتر دولت در ممانعت از تردد بین شهرها و استان ها خبر داده است.

روحانی، روز چهارشنبه ۶ فروردین، در آخرین جلسه هیئت دولت، از مردم خواست تا از فردا برای سختگیری بیشتر آماده شوند. او در توضیح سختگیری های مورد نظر دولت گفت: “تصمیمات برای مردم سخت خواهد بود و ممکن است پارک ها و بوستان ها بسته شود و سیزده بدر مانند سال های قبل نباشد، مردم باید به شرایط سخت تر قناعت کنند زیرا چاره ای جز این نداریم و حفظ جان مردم برای ماه بسیار مهم است”.

عجبا! پس از یک ماه نیم از شیوع رسمی ویروس کرونا در ایران، که تا کنون هزاران مبتلا و هزاران نفر دیگر جان خود را از دست داده اند، دولت جمهوری اسلامی تازه به فکر “حفظ جان مردم” افتاده است تا با محدود کردن تردد میان شهرها و بستن پارک ها به حفظ جان توده های مردم کمک کند. حسن روحانی در ابتدای سخنان خود، با گفتن “حفظ جان مردم برای ما بسیار مهم است” و اینکه “مردم باید به شرایط سخت تر قناعت کنند”، آنچنان به سخنان خود آب و تاب داد که ابتدا به ساکن، همه نگاه ها معطوف به اقدامات عملی دولت در قرنطینه کردن تعدای از شهرهای ایران شد. اما از آنجا که استراتژی دولت بر مبنای اصل “قرنطینه بی قرنطینه” است، با ادامه صحبت های او روشن شد که اساسا قرنطینه ای در کار نیست و هرگز هم در کار نخواهد بود. توضیحات بعدی علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز نشان داد که نه تنها قرنطینه ای در کار نیست، بلکه تصمیمات “سختگیرانه دولت، در راستای همان سیاست قبلی، صرفا اقدامی برای جلوگیری از سرعت فراگیری ویروس کرونا و کنترل شتاب مرگ و میر حاصل از آن است.

علی ربیعی در توضیح اقدامات جدید دولت گفت: “سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است. این که چه کسانی برای چه کارهایی می توانند از شهرهایشان خارج شوند آئین نامه آن در وزارت کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد”. با این توضیحات علی ربیعی، کاملا روشن است که “سختگیری های جدید” مورد نظر دولت، اقداماتی صرفا برای ایجاد یک سری محدودیت های کنترل شده در مسیر اجرای همان سیاست مبتلا کردن۷۰ درصدی توده های مردم ایران به ویروس کرونا است. اینکه با گذشت یک ماه و نیم از تائید رسمی وجود کرونا در ایران، اکنون دولت به فکر ایجاد محدودیت تردد میان شهرها و بستن پارک ها افتاده است، ناشی از افزایش غیر معقول مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا از نگاه دولت است، که این روزها با شیب تندی شتاب گرفته است. موضوعی که پیشبرد سیاست تا کنونی جمهوری اسلامی در مقابله با ویروس کرونا را با چالش های درونی و بیرونی مواجه کرده است.

عملکرد تا کنونی هیئت حاکمه ایران در مبارزه با ویروس کرونا، انتقادهای تند و تیزی را در داخل و خارج بر انگیخته است. در عرصه داخلی، موجی فزاینده علیه “پنهانکاری های عامدانه”، ارائه آمارهای جعلی و بی کفایتی دولت در مبارزه با ویروس کرونا به راه افتاده است. روسای دانشگاه های علوم پزشکی شهرهای مختلف، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان ها و حتا تعدادی از نمایندگان مجلس ارتجاع اسلامی تا کنون به دفعات نسبت به اعلام آمارهای دروغین دولت واکنش نشان داده و با تاکید بر آمار بسیار بالای مبتلایان و جانباختگان نسبت به وضعیت موجود هشدار داده اند. علاوه بر نمایندگان قم و رشت، اخیرا رضا شیران، نماینده مشهد نیز آمار کشته شدگان را دست کم هشت برابر آمارهای رسمی دانسته است. این نماینده مجلس ارتجاع، روز جمعه ۸ فروردین، با انتقاد از آمار وزارت بهداشت به خبرگزاری ایلنا گفت: “یک بیماری شیوع پیدا کرده که اسم خارجی اش کرونا ویروس است و در داخل نامش “بیماری حاد تنفسی” می شود. بعد می گویند مثلا در خراسان ۴۰۰ نفر بر اثر بیماری حاد تنفسی و ۵۰ نفر بر اثر کرونا فوت کرده اند”. نمونه دیگر، واکنش انجمن اسلامی مهندسان ایران، به دبیر کلی ابراهیم اصغرزاده است که خود از حامیان روحانی بوده است. این انجمن که از سری تشکل های سیاسی موسوم به اصلاح طلبان حکومتی است، روز شنبه ۹ اسفند طی نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، ضمن واکنش به عملکرد تاکنونی جمهوری اسلامی، خواهان “دستور قاطع” برای منع کامل تردد شده و از “گروه های واپسگرا” و “تصورات توطئه محورانه” در باره شیوع کرونا در ایران انتقاد کرده است. جدای از موارد فوق، اظهار نظر اخیر علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا است، که آشکارا پرده از پنهانکاری بی شرمانه جمهوری اسلامی در مورد اعلام تاریخ ورود ویروس کرونا به ایران برداشته است. پس از یک ماه و نیم پنهانکاری و تاکید مکرر مقامات حکومتی که در ۳۰ بهمن از وجود رسمی کرونا در ایران باخبر شده اند، اکنون علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفته است، که این ویروس از “اوایل بهمن بسیار آرام و خزنده و بی سر و صدا در چند شهر در حال گردش بوده است”. البته این فرد ، با گفتن اینکه “موارد اول، بی علامت بوده اند یا علایم اختصاصی نداشته اند، به همین علت ما نتوانستیم در آن زمان آن را شناسایی کنیم”، سعی کرده تا هم حریم امنیت شغلی خود را حفط کند و هم راه فراری برای ادامه پنهانکاری و دروغ بافی های پیشین جمهوری اسلامی باز گذاشته باشد.

در عرصه بین المللی نیز پیشتر ریک بریان، مسئول خاورمیانه ای بخش اورژانس سازمان بهداشت جهانی، میزان واقعی مبتلایان و کشته شدگان را دست کم پنج برابر آمار رسمی دولت اعلام کرده بود. در وضعیتی که جمهوری اسلامی به دلیل پنهانکاری، ارائه آمار جعلی و قرنطینه نکردن شهرهای کاملا آلوده به ویروس کرونا از هر طرف با انتقاد و فشار مواجه است، اخراج و ممانعت از کار تیم پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز که طبق گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، با توافق و هماهنگی دولت صورت گرفته بود، خود مزید بر علت شد تادر عرصه جهانی نیز واکنش های انتقادی بیشتری نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی صورت گیرد. تازه ترین نمونه اش، واکنش ۱۴ برنده علمی و پزشکی جایزه نوبل است، که در واکنشی علنی دولت ایران را به جدی نگرفتن مبارزه با شیوع ویروس کرونا و رها کردن مردم به حال خود، متهم کرده اند.

گفته های سخنگوی دولت، اخراج و ممانعت از کار تیم پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز و موارد دیگری از این دست که این روزها بازتاب رسانه ای پیدا کرده اند، عملا بیانگر وجه دیگری از اختلافات درونی هیئت حاکمه ایران در مبارزه با ویروس کرونا و سیاست عملی دولت در بهره برداری از این بحران فاجعه بار است.

چنانچه شاهد بوده ایم، برای پیشبرد این سیاست از دو هفته پیش، ظریف راه افتاد و با استفاده از تمام روزنه های دیپلماتیک از جامعه جهانی در خواست کمک کرد. مدام در همه جا جار زد، جمهوری اسلامی تحت تحریم است، امکانات ما کم است، تخت بیمارستانی به اندازه کافی نداریم و پزشک و وسایل درمانی ما کم است. همه این جار و جنجال ها با هدف ایجاد روزنه هایی در به تعلیق درآوردن تحریم ها حتا به صورت موقت بود. در واقع دولت با استفاده از فرصت پیش آمده از فاجعه ویروس کرونا و عدم قرنطینه کردن شهرهای کاملا آلوده در صدد بوده است تا با گسترش مراوده های سیاسی با دولت های غربی و درخواست کمک از صندوق بین المللی پول، گام های موثری در مسیر ایجاد شکاف در تحریم ها بردارد. اما درست زمانی که راه های ورود کمک های جهانی به سوی جمهوری اسلامی باز شد و امکانات درمانی، دارویی همراه با تیم پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز وارد ایران شدند، خامنه ای وارد میدان شد و با اعلام همدستی “دشمنان جنی و انسی” مانع از اجرای این بخش از سیاست های دولت شد.

پیشبرد سیاست کشتار تدریجی و کنترل شده مردم ایران آنچنان آشکار است که حتاعباس عبدی از حامیان سفت و سخت رژیم هم به آن واکنش نشان داده است. عباس عبدی از عناصر تاثیر گذار در جمع اصلاح طلبان حکومتی که مراوده هایی هم با اصولگرایان دارد، روز جمعه ۸ فروردین، در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، نوشته است، به نظر می رسد یکی از علت های عدم رغبت دولت برای اتخاذ تصمیمات سخت در این مورد [اعلام قرنطینه برای مهار شیوع ویروس کرونا] این است که حسن روحانی، “گمان می کند که اکنون بهترین فرصت برای حل مسئله تحریم ها و سپس آغاز گفتگوها [با آمریکا] است… به نظر می رسد که این وجه از سیاست برای رئیس دولت در اولویت قرار دارد”.

تمام تصمیمات و عملکرد تا کنونی دولت جمهوری اسلامی، از پنهانکاری گرفته تا دادن آمارهای جعلی و دروغین در مورد تعداد مبتلایان و جان باختگان، از مخالفت شدید دولت در قرنطینه کردن شهرها گرفته تا گفتار درمانی وقیحانه حسن روحانی در گرفتار گرفتن ۷۰ درصد مردم ایران به ویروس کرونا، تماما در انطباق با پیشبرد سیاست کشتار کنترل شده و تدریجی توده های مردم ایران است.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۶۳ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.