وضعیت ناگوار پناهجویان ایرانی در یونان، بخشی از سیاست‌های ضدپناهندگی در اروپاست!

اعتراضات و آکسیون‌هایی که در ماه‌های اخیر از سوی پناهجویان ایرانی در یونان برگزار شده، حاکی از وخامت شرایطی است که آنها در این کشور با آن روبرو هستند.  بلاتکلیفی، بی سرپناهی، بی پولی و ضرب و شتم توسط پلیس و حملات دستجات نژادپرست از جمله مصائبی است که هزاران پناهجو از جمله پناهجویان ایرانی با آن مواجه‌اند.

یونان که در بحران عمیق اقتصادی به سر می‌برد، طی سال‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌های ضد پناهندگی و با تمام قوا راه را بر ورود مهاجرین و پناهجویان به این کشور بسته است. اتحادیه اروپا نیز که سال گذشته با تزریق میلیون‌ها وام و اعتبار به کمک اقتصاد ورشکسته یونان شتافته بود، اخیرا با اعزام نیروی نظامی به مرزهای یونان، در صدد حمایت از سیاست‌های دولت یونان و جلوگیری از ورود مهاجرین و پناهندگان به یونان  برآمد تا بدین وسیله مانع از مهاجرت به اروپا از کانال یونان گردد. در ۲۰۰ کیلومتری مرز آبی بین ترکیه و یونان که سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن وارد یونان شده‌اند، قایق‌های گشت اروپا در رفت و آمدند و مهاجرین و پناهجویان را دستگیر می‌کنند.

گرچه سیاست‌های ضد پناهندگی به یونان محدود نمی‌شود و در کلیه کشورهای اروپایی جو مهاجرستیزی و نژادپرستی رو به گسترش است، اما از آنجا که یونان دروازه ورود به اروپا محسوب می‌شود، سیاست ضد پناهندگی با سرکوب و فشار و اعمال شرایط ضدانسانی‌تری اعمال می‌شود.

در شرایطی که بحران اقتصادی عرصه را بر مردم و زحمتکشان این کشورها تنگ می‌کند، جریانات راست و نژادپرست، مهاجرین و پناهجویان را علل و عامل بیکاری معرفی می‌کنند تا افکار عمومی را منحرف کنند و علیه خارجیان و مهاجرین بشورانند. این تنها مختص این کشورها نیست، در ایران نیز جمهوری اسلامی هر چند گاه یک بار، مهاجرین و پناهجویان زحمتکش افغان را که سال‌ها به سخت‌ترین کارها تن داده‌، نشانه می‌گیرند و آنان را عامل بیکاری معرفی می‌کنند.

آنچه امروز در یونان بر پناهجویان می‌گذرد، از جمله پناهجویانی که از فشار و سرکوب در ایران گریخته‌اند، بخشی از سیاست‌های نظام سرمایه‌داری است که یک روز کارگران مهاجر را برای بازسازی کشورهایشان  به استثمار می‌کشد و هنگامی که با بحران اقتصادی روبرو می‌شود، همان کارگران را عامل بیکاری معرفی می‌کند.

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت) سیاست‌های ضد پناهندگی کشورهای اروپایی را شدیدا محکوم می‌کند و فعالین و هواداران سازمان را به انعکاس اعتراضات پناهجویان  و مبارزه علیه نژادپرستی فرا می‌خواند.

سرنگون باد جمهوری اسلامی – زنده باد سوسیالیسم

کمیته خارج کشورسازمان فدائیان (اقلیت)

۹ نوامبر ۲۰۱۰ (۱۸ آبان ۱۳۸۹)

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.