اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست: بە جنگ نژادپرستانە علیە افغانستانی‌های مقیم ایران پایان دهید!

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست:

بە جنگ نژادپرستانە علیە افغانستانی‌های مقیم ایران پایان دهید!

 

بیش از چهار دهە افغانستان کانون جنگ و نا آرامی است و شهروندانش یک روز بدون جنگ و خونریزی را تجربە نکردەاند. چهار دهەای کە میلیون‌ها افغانستانی از ترس کشتار در جنگ‌های داخلی مجاهدین و طالبان و غیرە تا قحطی و گرسنگی و بیکاری و بلایای طبیعی همچون زلزلە و سیلاب ناچار بە فرار از این کشور شدە و در کشورهای اطراف تا اروپا و امریکا و استرالیا اسکان گزیدەاند. بیشترین آن‌ها بە دلیل کم هزینە بودن سفر و کوتاهی مسیر و ریسک کمتر بە دو کشور همسایە پاکستان و ایران پناە بردەاند. جمعی برای رسیدن بە اروپا و سایر کشورهای پیشرفتە و پناهندە پذیر مسیرهای پر مخاطرە را انتخاب و بعضاً بسیاری از آنان در دریاها غرق شدند و هرگز بە مقصد نرسیدند.

در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی بر خلاف ادعای رسانەها و رهبران نظام کە می‌گویند پناهجویان افغانستانی مشمول “رأفت” اسلامی قرار گرفتەاند، این “رأفت” جز تحقیر و بی حقوقی و تبعیض آشکار چیز دیگری نبودە. هزاران نمونە از برخوردهای وحشیانە و ضد انسانی و نژادپرستانە حکومت اسلامی و مجریانش در اقصی نقاط ایران و همچنین در کمال تأسف بخشی از جامعە ایران نسبت بە این مردمان نگون‌بخت وجود داشتە است.

محرومیت اتباع افغانستانی مقیم ایران از تحصیلات عالی، محرومیت فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و همسران افغانستانی از شناسنامە بویژە اگر زنان ایرانی با مردان افغانستانی تشکیل خانوادە بدهند، نداشتن شمارە حساب و یا لغو اعتبار حساب‌های بانکی، بازداشت‌های فلەای و مجازات جمعی نمونەای از این مجازات است. چند سال قبل در استان فارس در محوطەای با قفس آهنی و نمایش دادن آن‌ها از سوی نیروی انتظامی و دیگر اقدامات تحقیرآمیز درملأعام از جمله اعمال شدیع و مشمئز کنندە هستند کە سال‌هاست در دنیای مجازی جاری شدە است.

تازەترین یورش دادستانی یک شهر به‌عنوان دستورالعمل بە نانوایی‌ها “ممنوعیت فروش نان بە اتباع” کە اساس افغانستانی‌ها مد نظر است ضدیت با انسان را در اوج خود بنمایش گذاشتە و تداعی کنندە برخورد نازی‌های آلمان بە یهودیان در ایام جنگ جهانی دوم است. “رأفت اسلامی” رژیم بە پناهجویان افغانستانی اجازە نمی‌دهد کە در ۱۶ استان کشور تردد و یا اسکان گزینند و بە کار مشغول شوند. اضافە شدن تازەترین استان بە ممنوعەها استان کرمانشاە است.

کشتار پناهجویان افغانستانی در مرزهای مابین ایران و افغانستان بە فجیع‌ترین شیوەهای ممکن و در اوج خونسردی توسط نیروهای انتظامی، اعدام تبعە افغانستانی بدون اینکە لزومی بە اثبات جرم باشد همە و همە در زیر سایە تبلیغات ضد انسانی افغانستانی ستیزی و معرفی آنان به‌عنوان بانیان جرم و جنایت و بیکاری به‌منظور توجیە هر گونە بی‌عدالتی در حق این انسان‌های بی پناە، دیوار کوتاهتر از دیوار افغانستانی‌ها گیر نیاوردەاند.

افغانستانی‌های مقیم ایران بیش از چهار دهە کار و زحمت در مزارع و دامداری‌ها تا ساختمان‌سازی همدوش با کارگران ایران جان کندەاند و ثروت آفریدەاند و بخش جدایی‌ناپذیر طبقه کارگر ایران هستند. اما کماکان به‌عنوان”اتباع بیگانە” تلقی می‌شوند و از هیچ حق شهروندی بهرمند نیستند.

حملە بە منازل پناهجویان در یزد در پی قتل دختری در این شهر، تیراندازی بە خودرو حامل پناهجویان افغانستانی دەها و صدها مورد دیگر سخت در اذهان هزاران پناهجوی افغانستانی حک شدە و نفرت را در آنان بازتولید می‌کند و رژیم بانی و منشأ این نفرت پراکنی است.

پناهجویان افغانستانی همنوعان ما و فراریان از دست حکومت‌های جنایتکار هستند کە خواهان زندگی و کار در محیطی امن و آرام هستند. ما مردم ایران مطلقاً نباید در دام رژیم اسلامی طالبان‌های تهران بیافتیم و صورت مسئلە را در برخورد بە افغانستانی‌های مقیم ایران از آنان بپذیریم.

ناسیونالیسم ایرانی برای توجیە برخورد ضد انسانی خود بە افغانستانی‌ها آنان را بی‌فرهنگ و عقب ماندە و مضر به حال جامعە معرفی می‌کند. این ادعایی بی‌اساس است. آن‌ها همان سیاستی را دنبال می‌کنند که رژیم جمهوری اسلامی و طالبان در افغانستان و دول و گروه‌های نژادپرست غربی برعلیه پناهندگان دارند.

لازم است صحبتی با پناهجویان افغانستانی مقیم ایران داشتە باشیم. درد و آلام شما را با تمام وجود درک می‌کنیم، دردی همچون عدم فروش نان، باز نکردن حساب بانکی، عدم اشتغال و یا محرومیت از تردد و زندگی در بالغ‌بر ۱۶ استان ایران و محروم شدن از مدرسە فرزندانتان همە و همە می‌تواند نفرت عمومی نسبت بە دولت و شهروندان این جامعە را ایجاد کند. نفرت از حکومت اسلامی آری اما نفرت از مردم ایران محق نیست. شما می‌توانید به‌عنوان بخشی از این جامعە همسرنوشتی خود را در همسویی با جنبش مردم ایران علیە طبقە انگل و جنایتکار حاکم گرە بزنید. کم نبودند افغانستانی‌هایی کە در خیزش انقلابی ۱۴۰۱ حضور داشتند و بخشا جان باختند.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست از همه انسان‌های آزادیخواه و مدافع حقوق و کرامت انسانی به‌ویژه پناهندگان افغانستانی می‌خواهد با تمام توان در مقابل سیاست ضد بشری رژیم جمهوری اسلامی ایستادگی کنند.

همه آحاد جامعه جدا از تفاوت‌های ملی و زبانی و مذهبی, بایستی یکسان از امکانات آموزشی؛ بهداشت و درمان و آمورش و تردد بهره‌مند باشند.

 

سرنگون باد نظام سرمایه‌داری جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی -زنده باد سوسیالیسم

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴ – چهارم شهریور ۱۴۰۳

امضاها:

اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست،

سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت)

POST A COMMENT.