باز هم معدن قتلگاه کارگران شد

دیروز ۳۱ شهریور انفجاری در معدن زغال‌سنگ معدن جو در طبس به وقوع پیوست. تا این ساعت یعنی حدود ۳۰ ساعت پس از انفجار اعلام‌شده است که ۵۲ نفر از کارگران جانشان را ازدست‌داده، ده‌ها نفر زخمی و حدود ۱۷ نفر از آنان هنوز در زیر آوار ناشی از انفجار مدفون هستند. بنابراین با کمال تأسف می‌شود انتظار داشت که آمار کشته‌شدگان افزایش یابد.

کارگران و زحمتکشان و عموم ستمدیدگان در ایران خود شاهدند که حکومت سرمایه‌داران اسلامی، مردم زحمتکش را در همه بخش‌ها در فقر و بدبختی تمام رها کرده است. این حکومت فقط با غارت ما کارگران و دیگر زحمتکشان و بذل و بخشش تمام دارایی‌های کشور به عوامل خود و در صورت انجام هر اعتراضی با سرکوب و کشتار، به بقایش ادامه می‌دهد. سرمایه‌داران در پرتو حمایت همه‌جانبه رژیم جمهوری اسلامی به تاخت‌وتاز پرداخته و خون توده‌های کار و زحمت را در شیشه کرده‌اند. کارگران میگویند؛ هنوز نتوانسته‌ایم کشته‌هایمان را از زیر آوار معدنی خارج نماییم و یا از خستگی تلاش برای نجات رفقایمان هنوز نفسی تازه نکرده‌ایم که دچار مصیبت انفجاری دیگر شده و جان‌های دیگری از ما ستانده می‌شود. کارگری از همین معدن قبلاً گفته بود که وضعیت معدن چنان ناامن است که هر روز گمان می‌کنیم آخرین روز کار و زندگی ما خواهد بود. برای همین ما با وجود فقر و فلاکت بسیار روزهای تعطیل را بیش از همه مغتنم می‌داریم. حوادث کشتار کننده در معادن، خود گواهی می‌دهد که بر ایمنی محل کار کارگران هیچ نظارت مؤثری صورت نمی‌گیرد. پس از هر حادثه هیچ اقدامی علیه سرمایه‌داران و عاملان کشتار صورت نمی‌گیرد و هیچ خبری از مجازات عاملین استثمارگر این کشتارها شنیده نمی‌شود. تحقیقات توسط حکومت و قوه قضائیه فاسد و رشوه‌خوار برای کارگران، هیچ ارزشی ندارد. قتل‌عام کارگران خود گویای اینست که در اینگونه معادن وسائل ایمنی و تهویه هوا یا وجود ندارد یا آنچنان نیست که از انفجارات ناشی از تجمیع گاز متان جلوگیری نماید. حتی زمانی هم که برق این معادن قطع می‌شود کارگران را از محیط کار که خفه‌کننده می‌شود به خارج از معدن انتقال نداده و مجبور به ادامه کار می‌نمایند. خلاصه جان کارگران برای سرمایه‌داران حریص و طماع و دولت حامی منافع آنان هیچ ارزشی ندارد.

ما هسته کار، نان، آزادی، خود را سوگوار این حادثه و حوادث دیگر ازاین‌دست دانسته و ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، خود را دادخواه خون آنان می‌دانیم.

ما خواهان حضور خانواده‌ها، کارشناسان و وکلای مستقل در تمام مراحل تحقیقات و گزارش روزانه آن به کارگران و زحمتکشان کل کشور هستیم.

ما از رفقایمان در تمام معادن و کارخانجات و صنایع کشور می‌خواهیم که اجازه ندهند خون کارگران این معدن در پیچ‌وخم بوروکراسی فاسد حکومتی پایمال شود و تا ایمنی کامل همه معادن و محل‌های کار از ادامه فعالیت کاری خودداری نمایند.

با همه این‌ها ما بر این اعتقادیم که تا این رژیم فاسد و قاتل و حامی چپاولگران قدرت را در دست داشته باشد، باید هر روز شاهد چنین قتل‌عام‌هایی در محل کار و در زندان‌ها و خیابان‌ها باشیم.

 

سرنگون باد حکومت سرمایه‌داری ارتجاعی و مذهبی در ایران

برقرار باد حکومت شورایی کارگران و زحمتکشان

کار، نان، آزادی حکومت شورایی

هسته کار، نان، آزادی، هوادار سازمان فدائیان (اقلیت)

یکم مهرماه ۱۴۰۳

POST A COMMENT.