زنده با اعتصاب، زنده باد اتحاد و همبستگی مبارزاتی

اعتصاب هماهنگ و قدرتمند پرستاران که از روز ۹ مرداد در بیمارستان «امام علی» کرج شروع شد، همچنان در شهرهای مختلف کشور با سر دادن شعارهایی نظیر «وعده زیاد شنیدیم، جوابی هم ندیدیم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «پرستار می میرد، ذلت نمی پذیرد»، «پرستار داد بزد، حقتو فریاد بزن» و «از شیراز تا مشهد، اعتصاب اعتصاب»  ادامه دارد.

محمد شریفی مقدم – دبیرکل تشکل دولتی خانه پرستار –  با تأکید بر گستردگی اعتراضات دو هفته اخیر پرستاران گفته است، اعتراضات پرستاران «در طول ۱۰۰ سال تاریخ پرستاری مدرن بی سابقه» است. او با اعلام اینکه هم اکنون در ۲۰ شهر و بیش از ۵۰ بیمارستان کشور پرستاران در حال اعتراض و اعتصاب هستند، گفت: برای اولین بار است که پرستاران در چنین سطحی سراسری به شکل «دست از کار کشیدن» به اعتراض و اعتصاب برخاسته اند.

اجرای صحیح قانون مشاغل سخت، جبران کمبود نیرو، لغو اضافه کاری اجباری، اجرای درست قانون تعرفه گذاری پرستاری و پرداخت شفاف و به موقع آن از جمله خواست هایی است که پرستاران ایران برای تحقق آن و همچنین در اعتراض به شرایط سخت کاری، به اعتصابات سراسری روی آورده اند.

اگر هفته پیش اوج اعتصابات پرستاران به صورت هماهنگ و همزمان در ۸ بیمارستان و مرکز درمانی شیراز تجلی یافت، در این هفته، موج اصلی اعتراضات پرستاران زحمتکش در مشهد شکل گرفت. روز سه شنبه ۳۰ مرداد، پرستاران  بیمارستان های مشهد به صورت همزمان در بیمارستان های «شریعتی»، «ابن سینا»، «امام رضا» و «هاشمی نژاد» برای مطالبات خود دست از کار کشیدند.

ویژگی اعتراض و اعتصاب پرستاران در مشهد، همبستگی «ماما»های بیمارستان های مشهد بود که به صف پرستاران معترض پیوستند و با این اقدام حمایتی خود جلوۀ خاصی از اتحاد و همبستگی مبارزاتی را میان بخش های مختلف پرستاران به نمایش گذاشتند. حرکتی متحدانه که خشم مأموران حراستی را برانگیخت و آنان را بر آن داشت تا با توسل به تهدید و ارعاب از گسترش اعتصاب پرستاران به بیمارستان های دیگر جلوگیری به عمل آورند. عناصر مزدور حراست بیمارستان «اما رضا»ی مشهد تا آنجا پیش رفتند که با اعمال خشونت درهای مرکز درمانی را بستند تا ورود و خروج پرستاران را کنترل کنند.

در همین روز، پرستاران و کادر درمانی همدان نیز در برابر دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع کردند. در آبادان پرستاران بیمارستان «طالقانی» با برگزاری تجمع اعتراضی به جمع پرستاران معترض پیوستند.

علاوه بر اتحاد و همبستگی تحسین برانگیز پرستاران اعتصابی، ویژگی دیگر اعتصاب سراسری آنان در این مرحله از پیشروی مبارزات عمومی توده های مردم ایران، اعلام همبستگی و حمایت معلمان و بازنشستگان و دیگر اقشار زحمتکش جامعه  از اعتراضات و اعتصابات سراسری آنان است.  بویژه بازنشستگان کشور که در تجمعات اعتراضی خود با سردادن شعارهای علنی در حمایت از پرستاران و مبارزات آنان جلوه های باشکوهی از اتحاد و همبستگی مبارزاتی را به نمایش گذاشته اند.

علاوه بر سه شنبه این هفته، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد نیز اعتراضات و اعتصابات سراسری پرستاران در رشت و اصفهان و تبریز ادامه یافت. در رشت پرستاران با راهپیمایی و سر دادن شعار «پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن» مطالبات خود را فریاد زدند. درتبریز در مقابل ساختمان اداری دانشگاه علوم پزشکی این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند و با سر دادن شعارهایی همانند «مسئول بی کفایت، استعفا استعفا» و «اعتصاب اعتصاب، حقمونو پس می گیریم» بر اعتصاب و اعتراض خود پافشاری کردند. در اصفهان نیز با تجمع در مقابل استانداری و سر دادن شعار «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه» خواهان تحقق مطالبات خود شدند.

با ادامه اعتراض و اعتصاب پرستاران، پلیس و نیروی انتظامی نیز به اعمال خشونت و دستگیری معترضین روی آورده است. اعمال خشونت علیه پرستاران در مشهد و نیز دستگیری دو نفر در تجمع اعتراضی پرستاران اراک که روز ۲۹ مرداد صورت گرفت، ارسال پیامک های تهدید آمیز به پرستاران در تبریز نمونه هایی از رویکرد جدید نیروهای سرکوبگر رژیم در مقابله با اعتصاب و اعتراض سراسری پرستاران است.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن حمایت قاطع از مطالبات بر حق پرستاران، هرگونه اعمال خشونت علیه پرستاران معترض و سرکوب و بازداشت  آنان را شدیداً محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط بازداشت شدگان روزهای اخیر است.

سازمان فدائیان (اقلیت) با ارج گذاشتن بر حمایت صریح، قاطع و آشکار  معلمان و بازنشستگان از اعتصاب پرستاران،  عموم کارگران و توده های مردم ایران را به حمایت همه جانبه از اعتصابات سراسری پرستاران و مطالبات آنان فرا می خواند.

 

سرنگون باد جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

۳۱ مرداد ۱۴۰۳

کار، نان، آزادی – حکومت شورایی

 

 

 

POST A COMMENT.