اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست: از اعتصاب کارگران واگن سازی پارس حمایت می‌کنیم

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست: از اعتصاب کارگران واگن سازی پارس حمایت می‌کنیم

خیابان‌های اراک در هشتمین روز اعتصاب، شاهد راهپیمایی و فریاد کارگران واگن سازی پارس، علیه فساد سیستماتیک حکومتی، بی‌عدالتی و تبعیض بود. در گرمای سوزان مردادماه اراک، کارگران اعتصابی از کارخانه خارج‌شده، با عبور از پل شهر صنعتی، روبروی استانداری مرکزی تجمع کردند. کارگران علیه فساد سیستماتیک مدیران، سیاست ارزان‌سازی نیروی کار، عدم امنیت شغلی، نبود استانداردهای اولیه امنیت و سلامت محیط کار و تبعیض‌های آشکار شعار داده و خواهان تغییر مدیریت و سیاست‌های ناعادلانه و غیرانسانی علیه کارگران هستند.

شرکت «واگن پارس» وابسته به گروه صنعتی «مپنا» و عمده سهام آن متعلق به وزارت نیرو و آستان قدس رضوی و در دست باندهای حکومتی است. ملانژاد در خرداد ۱۴۰۰، با نفوذ سپاه و باندهای حکومتی به سمت مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت واگن پارس گماشته شد. او،‌ با گماشتن شبکه‌ای از خویشاوندان و فامیل خود در پست‌های کارگزاری و مدیریت استثمار، با اقدامات فاشیستی در دوره مدیریتش، شرایط بردگی آشکار وبی حقوقی کارگران را فراهم کرده است. در این راستا ۱۲ کارگر معترض را اخراج کرده، با تهدید و فشار و توهین می‌خواهد سیاست ضد انسانی، کارگر ارزان وبی حقوق را بر بیش از ۱۱۷۰ کارگر تحمیل کند.

کارگران میگویند: در دوره مدیریت «پادگانی» مرتضی ملانژاد، اگرچه تولید واگن پارس افزایش چشمگیری یافت، اما درآمد کارگران هیچ تغییری نکرد.» در حالیکه تمامی خطوط تولید این کارخانه فعال و تولید در نتیجه استثمار شدید کارگران همچنان روبه افزایش است، با افزایش میزان اضافه‌کاری، پرداختی به کارگران کمتر شده و دریافتی کارگری که پس از ۲۰ سال کار با اضافه‌کاری، ۲۵ میلیون تومان به او پرداخت می‌شد، به ۲۰ میلیون تومان کاهش‌یافته است؛ درحالی‌که اتاقک‌های محل استراحت کارگران را از بین برده و کارگران مجبور به نشستن بر روی زمین و نشستن روی کارتن و مقوایند،، مدیران از افزایش حق سفر و هزینه ورزش، استخدام دائم،‌ بیمه کامل و ویژه، افزایش حقوق و مزایا و رانت‌های حکومتی و ده‌ها مزایای دیگر برخوردارند.

کارگران اعلام کرده‌اند تا لغو این دستور، اعتصاب خواهند کرد. مرتضی ملانژاد، در پاسخ به کارگران با استفاده از الفاظ رکیک گفت که «هفت هشت نفر [دشنام] را بیرون انداختیم» و بقیه نیز در صورت ادامه اعتراض اخراج خواهند شد. کارگران در گزارش رسانه‌ای خود پاسخ دادند: این کارگران بودند که با «اتحاد مثال‌زدنی» خود، ملانژاد را «از کارخانه بیرون انداختند! شعار: «ملانژاد، حیا کن! کارخونه رو رها کن!» به صورتی کوبنده در این خیزش کارگری، نشان از همبستگی و أرادهٔ طبقاتی کارگران دارد. بنا به بیان یکی از کارگران شرکت‌کننده در اعتراض: «کاهش مبلغ اضافه‌کاری، تأخیر در پرداخت دستمزد، توهین‌های مدیرعامل و مدیر کارخانه و نیز جابه‌جایی تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه با روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل کمبود برق»، نیز به‌ویژه به «توهین‌های مدیرعامل شرکت که آن‌ها را اراذل‌واوباش نامیده» و خواهان بازگشت ۱۲ تن از همکاران کارگر خود هستند که به دستور مدیریت از ورود آن‌ها به کارخانه جلوگیری شده است.

اعتراضات و اعتصاب اخیر کارگران واگن پارس اراک، همانند بیشترین بخش‌های کارگری در ایران از جمله کارگران پیمانی و پروژه‌ای نفت و گاز و پتروشیمی و معادن، اعتراضات وسیع و مستمر و هفتگی بازنشستگان در همه شهرهای ایران همگی نمایانگر اوج‌گیری و گسترش جنبش کارگری هستند. جنبش کارگری ایران در این دورهٔ بحران‌های پیچیده و دشوار، همچنان ستون اصلی مبارزه اجتماعی و انقلابی، برای آزادی و برابری و سرنگونی رژیم سرمایه‌داری اسلامی است. رژیمی که بر بستری از بحران‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی، شریرانه ترین سیاست‌های ضد کارگری، ضد انسانی و غارتگرانه را با سرنیزه‌ای خونین، با زندان‌هایی انبوه از فعالان اجتماعی و کارگری و مدنی، با طناب‌های آماده برای بدار آویختن زندانیان به اجرا گذارده است. بی‌دلیل نیست که علیرغم هزینه‌های گزاف و مجازات‌های سنگین، صدای اعتراض و فریاد آزادی و برابری است که حتی در زندان‌های حکومتی نیز بگوش می‌رسد و شجاعت و دلاوری زنان و مردان زندانی را به نمایش درمیاورد.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، با همه توان از اعتراض و اعتصاب و تظاهرات کارگران واگن پارس اراک، حمایت می‌کند. این شورا، همهٔ کارگران و مزدبگیران ایران، همه مردم شریف و آزادیخواه و برابرطلب، همه نهادها و تشکل‌های کارگری و آزادیخواه و انسان‌دوست را به حمایت از این مبارزه شریف کارگری، علیه سیاست تبهکارانه تحمیل گرسنگی، بی حقوقی، کاهش دستمزدهای ۵ برابر زیرخط فقر،‌ شدت‌یابی ستم و استثمار طبقاتی، رفتارها و سیاست توهین‌آمیز و تحقیرآمیز حکومتی علیه کارگران و همه مردم فرامی‌خواند. اینک که کارگران واگن سازی پارس اراک به پا خاسته‌اند، باید با همهٔ توان آنان را در دست‌یابی به حقوقشان، برکناری و عزل مدیرعامل فاشیست شرکت، بازگشت کارگران اخراجی یاری کرد.

سرنگون باد رژیم اسلامی سرمایه‌داری

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

امضاها: اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان‌(اقلیت) و هسته اقلیت

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۷ اوت ۲۰۲۴

POST A COMMENT.