گرامی باد اول ماه مه جشن همبستگی طبقه کارگر جهانی

اگر نقطه آغازین جنبش کارگری ایران را به تقریب سال‌های ۱۲۸۳و۱۲۸۴ شمسی بدانیم،  بیش از۱۲۰ سال ازعمرجنبش کارگری ایران با فراز و نشیب‌های متعدد دردوره‌های مختلف می‌گذرد.

کارگران و فعالین جنبش کارگری متناسب با شرایط، همه ساله در اشکال متفاوتی اول ماه مه را جشن می‌گیرند.

امسال در شرایطی بهتر از گذشته به استقبال جشن کارگری اول ماه مه می‌رویم.

طبقه کارگر ایران، طبقه کارگر دو سه دهه‌ی پیش نیست و طی سال‌های اخیر رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته است. به‌خصوص در دو سال اخیر و در شرایطی که بحران انقلابی بر جامعه حاکم است، طبقه کارگر در عمل درگیر مبارزه سیاسی اجتماعی بود و اعتراضات و اعتصابات بسیاری سازمان داد.

طبقه کارگر دراعتصاباتی که داشت چیزهای زیادی در زمینه مبارزه سیاسی، طبقاتی و تشکیلاتی آموخت.

امروز طبقه کارگر ایران همان طبقه درخود، خاموش و بی‌صدا نیست که به نیابت از آن برمی‌خواستند، بلکه به درجاتی پیشگامان وپیشتازان خود را در میان بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک و پروژه‌های صنعتی بوجود آورده و پیشتازانی دارد که آگاه به امر مبارزه سوسیالیستی هستند.

حمایت جنبش‌های اجتماعی با انبوهی از آگاهی و تجربه، هم‌چون جنبش معلمان ، زنان و بازنشستگان از طبقه کارگر، موجب رشد و تقویت این جنبش بیش از تمامی دوره‌های گذشته شده است.

تاکنون از عدم پیوند و اتحاد در میان واحدهای کارگری به‌عنوان یک کاستی و ضعف یاد می‌شد، اما اطلاعیه‌هایی که کارگران رشته‌های مختلف در حمایت از یکدیگر صادر می‌کنند، نشان می‌دهد که مبارزات کارگران وارد مرحله تازه‌ای از اتحاد در درون طبقه کارگر شده است.

در این مدت، نمونه‌های درخشانی از حمایت تشکل بازنشستگان خوزستان و چند تشکل کارگری دیگر وهم‌چنین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در حمایت از کارگران گروه صنعتی فولاد داشتیم.

در دیگر جاها نیز چنین است، درمیان واحدهای کارگری گام‌هایی در مسیر اتحاد سراسری برداشته شده است.

شاید جمهوری اسلامی به روال سال‌های گذشته، از آمدن یکپارچه طبقه کارگر به خیابان‌ها دراول ماه مه جلوگیری کند، اما این به آن معنا نیست که طبقه کارگر ایران ضعیف است و نمی‌تواند جشن کارگری اول ماه مه را به‌گونه‌ای دیگر برگزار کند.

حتی در سال‌های رکود و اختناق، درشرایط پلیسی سنگین، کارگران پیشرو و بخش‌هایی از طبقه کارگر، درباغ‌های حاشیه شهر، در پارک‌ها، در سالن‌ها، در کارگاه‌های خصوصی، درمحل کار خود، و یا حتا در زندان‌ها به استقبال اول ماه مه و جشن کارگری رفته است. شعرخوانی، اجرای نمایشنامه، ساز و آواز، درکنار نقد و گفتگو درباره‌ی مسائل طبقه کارگر از جمله موضوعاتی هستند که حاضرین در مراسم‌های اول ماه مه به آن‌ها می‌پردازند.

امسال با توجه به پیشرفت مبارزه طبقه کارگر و موقعیت انقلابی، طبقه کارگر با عزم راسخ‌تری به استقبال اول ماه مه می‌رود، حتی اگر رژیم با بسیج نیروهایش و طرح‌های از پیش ساخته بخواهد از مشارکت کارگران درجشن اول ماه مه جلوگیری کند.

طبقه کارگرایران برای پیشرفت مبارزه و رهبری انقلاب سوسیالیستی پیروزمند خود، نیاز به سازماندهی و کار سیاسی بیشتری در عرصه‌های مختلف دارد .

مبارزه با گرایش‌های بورژوایی جمهوری‌خواهی و سوسیال دمکراسی، و انحرافات درون جنبش از جمله گرایش خرده بورژوایی غالب در جریان جنبش زن زندگی آزادی، بخشی از وظیفه ما است.

باید یادآور شد که برخی از جریانات سیاسی درون جنبش، نهایت هدف خود را تحقق این شعارمی‌دانند!

انحرافات خردوریز دیگر هم کم نیستند. همه به نسبت، کم یا زیاد می‌توانند جنبش انقلابی طبقه کارگررا تهدید کنند.

علاوه بر افشای این جریانات، طبقه کارگر، فعالین طبقه، سازمان‌ها و احزاب کارگری موجود، می‌بایست جهات دیگری مانند تقویت تشکل‌های کارگری و پیوند میان واحدهای طبقه کارگر در ابعاد سراسری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

اگرچه سیاست‌های رژیم در داخل و خارج به شکست انجامیده است، اما رژیم با تکیه بر نیروی نظامی و سرکوب خود، تنها پاسخی که به توده‌ها و طبقه کارگرمی‌دهد، فقر بیشتر، استثمار و سرکوب است. برای توقف دستگاه سرکوب و به زیر کشیدن رژیم از اریکه قدرت، نیاز به تشدید فعالیت داریم، فعالیت درعرصه‌های مختلف مبارزه.

مبارزه برای خواست‌های فوری در راستای اتحاد و همبستگی سراسری و برای تحقق اهداف بلند مدت طبقه کارگر، تلاش موثر و هدفمند در راه تشکیل حزب طبقه کارگر، ضرورت افزایش و ارتقاء سطح اگاهی انقلابی کارگران به‌میزانی که خود طبقه بتواند در شرایط متقضی درهماهنگ با مرحله انقلاب، شکل مناسب تشکل مبارزاتی خود را انتخاب کند و برای ایجاد کمیته‌های اعتصاب، شوراهای کارگری و دیگر ابزار تشکیلاتی خود آمادگی کامل داشته باشد.

این کار هرگز خودبه‌خود انجام نمی‌گیرد، مگراین‌که به کمک آموزش علمی مارکسیسم انقلابی درپیوند با پراتیک اجتماعی این امر میسر گردد.

با طرح شعارهای مستقل کارگری و با صفوف متحد به استقبال جشن اول ماه مه برویم.

ما اول ماه مه، روز جهانی کارگر را به همه کارگران ایران و جهان تبریک می‌گوییم.

 

هسته کارگری حمید اشرف- فعالان کارگری جنوب

اردیبهشت ۱۴۰۳

کار، نان، آزادی، حکومت شورائی

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۶۷  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.