صادرات سلاح‌های جنگی رونق بیشتر برای جهان

دولت چراغ‌راهنمایی در سال ۲۰۲۳ بیش از هر زمان دیگری صادرات تسلیحات را تصویب خواهد کرد

از کریم ناتور

 

مردم ممکن است در مورد ویژگی‌های عمومی دولت چراغ‌راهنمایی اختلاف‌نظر داشته باشند. بااین‌حال، یک چیز را واقعاً خوب انجام می‌دهد: در زمینه صادرات تجهیزات نظامی موفق‌ترین در تاریخ جمهوری فدرال است. تا ۱۲ دسامبر، دولت فدرال قبلاً صادرات تسلیحات به ارزش ۱۱.۷۱ میلیارد یورو را تصویب کرده بود که نسبت به سال قبل ۴۰  درصد افزایش داشت. همان‌طور که DPA (آژانس خبری آلمان) در روز چهارشنبه گزارش داد، این از پاسخ وزارت اقتصاد به درخواست سویم داگدلن عضو فراکسیون سارا واگن کنشت در مجلس فدرال آلمان ناشی می‌شود.

 در اوایل سال ۲۰۲۲، جمهوری فدرال آلمان با سهم ۴.۲ درصدی از صادرات جهانی تسلیحات، پنجمین صادرکننده بزرگ تجهیزات نظامی بود. از ۱۱.۷۱ میلیارد یورو صادرات مصوب امسال، بیش از نیمی (۶.۱۵ میلیارد یورو) “سلاح جنگی” و مابقی (۵.۶۷ میلیارد یورو) به‌اصطلاح دیگر تجهیزات نظامی از جمله تپانچه، رادار و فناوری مخابراتی و همچنین مواد منفجره خاص هستند. تقریباً ۹۰ درصد صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو، اوکراین و کشورهایی که مشابه کشورهای ناتو با آنها رفتار می‌شود، اختصاص‌داده‌شده است. یکی دیگر از جزئیات مهم: در مقایسه با سال گذشته، صادرات اسلحه به اسرائیل که کارشناسان برجسته سازمان ملل در حال حاضر آن را به نسل‌کشی در نوار غزه متهم می‌کنند، تقریباً ده برابر شده است – از ۳۲ میلیون یورو در سال ۲۰۲۲ به ۳۲۳.۲ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳.

علاوه بر عطش شرکت‌های اسلحه‌سازی برای سود، یک عامل دوم ممکن است دلیل این افزایش صادرات اسلحه باشد. مظاهر بحران در سرمایه‌داری جهانی به طور فزاینده‌ای درگیری‌های نظامی است. مانند نظامی‌سازی جمهوری فدرال آلمان که سال‌ها مشاهده شده است، اوج صادرات تسلیحات نیز نشان‌دهنده تمایل جمهوری فدرال به سمت افزایش مشارکت (نظامی) در رویارویی بین بلوک ناتو و کشورهایی مانند چین یا روسیه است. این واقعیت که تجارت تجهیزات نظامی در درجه اول یک ابزار ژئوپلیتیک است نیز روز چهارشنبه با اظهارات رودریش کیزوتر، نماینده CDU، روشن شد. وی از دولت فدرال خواست تا دیگر مانع فروش جت‌های «یوروفایتر» به عربستان سعودی نشود تا این کشور «از اردوگاه غربی خارج نشود و مثلاً به چین نپیوندد».

درحالی‌که سهام‌داران ایرباس و راین متال در حال کسب سودهای بی‌سابقه هستند، اقتصاد آلمان با رکود بعدی مواجه است. گرانی عظیم دو سال گذشته، حفره‌های بزرگی را در کیف پول حقوق‌بگیران ایجاد کرده است. روز چهارشنبه، سویم داگدلن ضمن بیان این واقعیت که دولت فدرال ترجیح می‌دهد بر تجهیز طرف‌های متخاصم تمرکز کند، انتقاد کرد که: «به‌جای تصویب پشت‌سرهم صادرات تسلیحات به مناطق جنگی و تنش‌آمیز در سراسر جهان، (دولت) چراغ‌راهنمایی باید بالاخره سرمایه‌گذاری‌های لازم در زیرساخت‌ها و آموزش در آلمان را آغاز کند»

 

POST A COMMENT.