نه به اعدام، علیه اعدام به اعتراض برخیزیم

این روزها دستگاه آدمکُشی جمهوری اسلامی، به شکل بی رحمانه ای فعال شده است. طی ۵ روز گذشته ده ها تن در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد، اعلام کرده است که در چند روز اخیر فقط در سیستان و بلوچستان دست کم ۱۹ نفر اعدام شده‌اند. بر اساس اخبار منتشره فقط در روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، حکم اعدام ۱۰ نفر آر محکومین در زندان‌های مختلف کشور به اجرا درآمد. روزنامه حکومتی “اعتماد” از اعدام ۵ زندانی در زندان رجایی شهر کرج در سحرگاه روز چهارشنبه خبر داد. اتهام این افراد “قتل” عنوان شده است. گزارش دیگری از اعدام دو زندانی در زندان میناب، واقع در هرمزگان انتشار یافته است. نام این دو زندانی محمد شیرزایی براهویی و حسن زارعی و اتهام آن‌ها مواد مخدر اعلام شده است. همچنین در روز چهارشنبه، حکم اعدام حنیف خسروی به اتهام قتل در زندان نیشابور به اجرا در آمد. طبق گزارش‌های منتشره از سوی نهادهای حقوق بشری در روز چهارشنبه، ۳ زندانی در زندان قزل حصار کرج و ۴ زندانی در زندان خورین شهرستان ورامین نیز جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. اتهام این افراد نیزمربوط به مواد مخدر اعلام شده است.

علاوه بر موارد یاد شده، در سحرگاه روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز، حکم اعدام دست کم ۴ زندانی بلوچ، یک شهروند اهل یزد و یک تبعه افغانستان با جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی یزد و مشهد به اجرا در آمد. در هفته جاری دست کم ۱۹ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندان‌های زاهدان، ایرانشهر، میناب، بندرعباس، یزد، مشهد و تربت جام به اجرا درآمده است. ادریس گورگیچ، ۳۱ ساله دارای ۵ فرزند، نور احمد زارو زهی، ۳۷ ساله دارای ۶ فرزند و حبیب الله فقیدزادزهی، ۴۴ ساله دارای ۴ فرزند، از جمله اعدام شدگانی هستند که سحرگاه روز پنجشنبه در زندان‌های تربت جام و وکیل آباد مشهد اعدام شدند.

در کنار صدور احکام اعدام و اعدام‌هایی که این روزها به اجرا در آمده‌اند، هم اینک صدها نفر دیگر از متهمان جرائم عادی در زندان‌های مختلف ایران از جمله در سیستان و بلوچستان منتظر اجرای حکم اعدام هستند. در تمامی سال‌های حاکمیت جمهوری اسلامی، سیستان و بلوچستان به دلیل فقر و فلاکت تحمیل شده بر این منطقه، از جمله استان‌هایی بوده که بیشترین اعدام‌های جرائم مواد مخدر را داشته است. تا جاییکه یک سوم اعدام‌های سال گذشته مربوط به این استان بوده است.

جرائمی از قبیل قتل و دزدی و مواد مخدر از جمله معضلات اجتماعی هستند که هرگز با اعدام بر طرف نشده و نخواهد شد.

هیئت حاکمه ایران که دیری است غرق در نابسامانی و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، برای برون رفت از مخمصه‌ای که در آن گیر کرده است، از یک سو به سرکوب و بازداشت گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله ده ها معلم و نویسنده و کارگر و روزنامه نگار روی آورده و از سوی دیگر به تصور اینکه مردم نسبت به اعدام متهمان مرتبط با جرائم قتل و مواد مخدر حساسیت لازم را ندارد، برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه، دستگاه آدمکُشی خود را به طرز روزافزونی فعال کرده است. پوشیده نیست که به اجرا در آوردن این تعداد از اعدام‌ها در یک بازه زمانی چند روزه، که بیشترین آن در سیستان و بلوچستان بوده است، به نوعی انتقام گیری از مردم این منطقه نیز محسوب می‌شود. مردمی که طی ماه‌های گذشته با حضور خیابانی خود در روزهای جمعه، نقش پر رنگی در زنده نگه داشتن فضای اعتراضی جامعه داشته‌اند.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن محکومیت شدید اعدام‌های اخیر، مستثنی از اینکه احکام اعدامی مرتبط با چه اتهامی باشند، توده‌های مردم ایران را به تشدید مبارزه علیه سرکوب و اعدام فرا می‌خواند.

سازمان فدائیان (اقلیت) با آگاهی از اینکه جمهوری اسلامی بدون سرکوب و کشتار و اعدام، حتی برای یک روز هم قادر به ادامه حیاب نیست، تشدید مبارزه برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی و استقرار حکومت شورایی کارگران و زحمتکشان را یگانه راه پایان دادن به اجرای حکم وحشیانه اعدام در کشور می‌داند.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

 

کار، نان، آزادی- حکومت شورایی

POST A COMMENT.