زنده باد اعتصاب بزرگ کارگران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

روز جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲، کارگران شرکت اکسیر صنعت در فاز ۲ پالایشگاه آبادان با مطالبه فوری افزایش ۷۹ درصدی دستمزدها و خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز تعطیلی دست به اعتصاب زدند. همزمان با آغاز اعتصاب، نیروهای شرکت اکسیر صنعت، کارگران شرکت های آبادراهان و سکاف نیز به اعتصاب پیوسته و محل کارگاه را ترک کردند.

با شروع اعتصاب در شرکت های فوق، مجموعه ای از کارگران پروژه‌ای و پیمانی شرکت های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی منطقه جنوب نیز با خواستی مشابه کارگران اکسیر صنعت به اعتصاب روی آوردند. کارگران فولاد آلیاژ یزد، کارگران گچساران، کارگران کیان عسلویه، کارگران نیروهای هخامنش نوروزی و زرادخانه یزد، دفتر فنی و قسمت پکیج و کیوسکی شرکت سازه پاد پتروشیمی سلمان فارسی، سایت ۳ پترو پالایش کنگان، پتروشیمی سلمان فارسی در ماهشهر، کارگران پتروشیمی صدف در فاز ۲ عسلویه و کارگران فاز ۳ پترو پالایش شرکت کاین سازه در کنگان از جمله شرکت هایی بودند که در روز جمعه دوم اردیبهشت به این اعتصابات سراسری پیوستند.

روز شنبه دوم اردیبهشت نیز تمامی نیروهای کیان صنعت در پتروشیمی گچساران، نیروهای اکسیر صنعت در فاز ۱۴ پارس جنوبی، کلیه نیروهای پتروشیمی آپادانا در عسلویه، نیروهای شرکت پارس کیهان پیمانکاری های عباسی و لیموچی، نیروهای شاغل در پتروپالایش دهلران، پتروشیمی صدف، کارگران شرکت پناه صنعت در پتروشیمی لردکان، کارگران پیمانکاری شجاعی شاغل در پتروشیمی کرمان در منطقه ویژه سیرجان، بندر جاسک، کارگران پیمانکاری رستم جهانگیری و شرکت کارن گسترهم تا تنظیم این اطلاعیه با ترک محل کار به اعتصابات سراسری پیوسته اند. این اعتصابات ادامه دارد.

در همین رابطه، “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت”، روز جمعه اول اردیبهشت بیانیه ای تحت عنوان “باقدرت وارد اعتصاب شویم” صادر کرد. این شورا با توجه به مطالبه افزایش ۷۹ درصدی دستمزد و خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز تعطیلی که آن را “نیاز بدنی و اجتماعی” کارگران می داند، اعلام کرده است تا زمانی که به مطالبات “ما پاسخ داده نشود به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد”.

“شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت” همچنین، “در راستای اتحاد و همبستگی با نیروهایی که اعتصاب خود را آغاز کرده اند، “همه همکاران پروژه ای شاغل در سراسر مراکز نفت و گاز و پتروشیمی را به پیوستن به اعتصابات فرا خوانده” است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، در پایان بیانیه خود، با یادآوری تجارب اعتصابات گذشته تاکید کرده است: “برای اینکه صف ما متحد بماند و برای اینکه از بالای سر ما زد و بند نشود باید متحد باشیم. تجربه عمومی هفشجان در سال گذشته، درس و الگوی خوبی برای تدارک اجتماعات مان و اجماع نظر دائمی بر سر چگونگی ادامه اعتصابات مان است”.

سازمان فدائیان (اقلیت) شروع اعتصابات گسترده در مراکر نفت و گاز و پتروشیمی مناظق جنوب را که استارت آن روز ۲۲ فروردین توسط کارگران پروژه ای جوشکاری در پتروشیمی سلمان فارسی سربندر زده شد، در راستای فراخوان کارگران هفت تپه می داند و با تمام نیرو از این اعتصابات حمایت می کند.

سازمان فدائیان (اقلیت)، با تاکید بر این امر که “توفان های سیاسی سهمگین تر و امواج گسترده تری از مبارزات در پیش است” و از این نظر “اوضاع سیاسی حساس جامعه ایران، ابتکار عمل طبقه کارگر را برای دگرگونی نظم موجود می طلبد”، اعتصابات سراسری مراکز نفت و گاز و پتروشیمی را نقطه آغازی تعیین کننده برای اعتراضات گسترده کارگران در اول ماه مه می داند.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

کار، نان، آزادی- حکومت شورایی

POST A COMMENT.