فروپاشی رژیم به روایت اسناد پشت پرده نظام

بحران فروپاشی، سراپای رژیم را فرا گرفته است. ابعاد این بحران، آنچنان ژرف و عمیق است که صدای آن حتی از درون نظام هم به گوش می رسد. ناتوانی هیئت حاکمه در پاسخگویی و حتی تعدیل بحران های ژرف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موجود، آنچنان مشهود است، که دولت در وضعیتی کاملا انفعالی تنها نظاره گر تشدید بحران و گسترش وسیعتر آن در تار و پود نظام است.

در عرصه اقتصادی شیرازه اوضاع بکلی از هم گسیخته است. بودجه سال جاری با کسری چندصد هزار میلیارد تومانی مواجه است. گرانی و بیکاری بیداد می کند، فقر و فلاکت تمام جامعه را فرا گرفته است. ارزش دلار به بالاترین سطح خود در دوران حیات ننگین جمهوری اسلامی رسیده است. در عرصه سیاسی، اقتدار رژیم در ابعاد داخلی و بین المللی بکلی فرو ریخته است. علاوه بر بحران سیاسی، بحران ایدئولوژیک نیز بر گلوی رژیم چنگ انداخته است. ابعاد فروپاشی ایدئولوژیک و اقتدار سیاسی رژیم تا بدان حد رسیده است که نه تنها توده های مردم ایران از سیطره هژمونی سیاسی- ایدئولوژیک رژیم خارج شده اند،  بلکه بر اساس اسناد سری منتشر شده، دامنه بحران موجود به درون دستگاه های سرکوب نظام هم رسیده است.

سیر شتابناک حوادث انقلابی، تداوم مبارزات قهرمانانه توده های مردم ایران، گسترش نبردهای خیابانی و روند رو به رشد اعتصابات کارگری طی ۱۱ هفته گذشته به چنان ابعادی رسیده است، که سرداران سپاه نیز در جلسات سری خود به “خستگی” نیروهای بسیج و “نارضایتی” آنان اعتراف کرده اند. در پی گسترش جنبش انقلابی توده های مردم ایران و در شرایطی که جمهوری اسلامی به روزهای سقوط خود نزدیک می شود، سرداران سپاه در جلسات امنیتی خود با تاکید بر اینکه: “اخبار خوبی از وضعیت روحیه” بسیج و نیروهای سرکوبگر رژیم نداریم، اعلام کرده اند: “باید فکری برای بدنه ناجا بکنیم. این ها[نیروهای سرکوب] که الان در کف خیابان هستند، خسته اند و خیلی ناراضی اند”.

روند رو به رشد جنبش انقلابی توده های مردم ایران و باور آنان به انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی که روز بروز شتاب بیشتر یافته است، هیئت حاکمه و دستگاه های تبلیغاتی رژیم را بر آن داشته تا به رغم آنکه نیروهای امنیتی و فرماندهان سپاه در جلسات محرمانه خود بحران درونی رژیم را پذیرفته و به آن اعتراف می کنند، اما در انظار عمومی از طریق یاوه گویی های خامنه ای و مجموعه رسانه های حکومتی بحران سرنگونی رژیم را انکار و تبلیغات خود را بر اقتدار رژیم و پایان جنبش انقلابی توده های مردم ایران متمرکز کرده اند. انتشار فایل صوتی جلسه محرمانه سرداران سپاه با مدیران رسانه های حکومتی و نیز افشای متن بولتن های داخلی خبرگزاری فارس که به صورت تک نسخه ای فقط برای فرمانده کل سپاه پاسداران تنظیم و تهیه می شوند، به روشنی مراحل پایانی فروپاشی درونی نظام را به تصویر کشیده اند.

هفته گذشته سامانه داخلی خبرگزاری امنیتی فارس – وابسته به سپاه پاسداران- توسط گروه هکری “بلک ریوارد” هک گردید. با دسترسی این گروه هکری به سامانه داخلی خبرگزاری فارس، ابتدا فایل صوتی دو ساعته جلسه سری قاسم قریشی، جانشین فرمانده بسیج با مدیران رسانه های نزدیک به بسیج و سپاه در حساب کاربری این گروه درج گردید. با افشای این فایل، ابعاد تازه ای از خیزش نوین انقلابی مردم ایران و برنامه های نهادهای امنیتی برای مقابله با این خیزش، در دسترس عموم قرار گرفت. بر اساس محتوای این فایل صوتی، سردار فکری، یکی از فرماندهان عالی رتبه حاضر در این جلسه دیدار با مدیران رسانه های همسو با حکومت اعلام کرد: “باید فکری برای بدنه ناجا بکنیم. این ها[نیروهای سرکوب] که الان در کف خیابان هستند، خسته اند و خیلی ناراضی اند”. قاسم قریشی، جانشین فرمانده بسیج هم در مورد گستردگی اعتراضات و اعتصاب کسبه و بازاری ها اعلام کرده است، دست کم “هفتاد درصد” کسب و کار و ۲۱ استان ایران با نخستین روز فراخوان اعتصاب در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آبان همراهی کرده اند. بر اساس گزارش مطرح شده، بیشترین میزان اعتصاب به ترتیب مربوط به بازار تهران بود و سپس استان کردستان که با ۹۰ درصد تعطیلی، بیشترین میزان اعتصاب را داشته اند. در شیراز نیز بعضی از صنف ها تا ۱۰۰ درصد هم تعطیل بودند. لازم به ذکر است که محتوای این فایل مربوط به جلسه ای است که در روز ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد و لذا در این جلسه فقط از نخستین روز فراخوان اعتصاب صحبت شده است.

آنچه در فایل صوتی افشا شده قابل توجه است، تاکیدات جانشین فرمانده بسیج به مدیران رسانه های حکومتی است که از آنان خواسته تا به صورت روزانه و با بکارگیری الفاظ “اغتشاشات”، “فتنه سیاه”، “فتنه آمریکایی، صهیونیستی و سعودی سیاه”، خیزش و قیام و نبردهای خیابانی توده های مردم ایران را به آمریکا و اسرائیل نسبت دهند. اعتراف به برگزاری تجمع و تحصن در ۶۲ دانشگاه با حضور ۷ هزار دانشجو در ۲۰ استان کشور، اشاره به ۹ مورد عمامه پرانی که فقط در فاصله روزهای ۲۱ تا ۲۳ آبان اتفاق افتاده، پرتاب کوکتل مولوتف به دفتر نماینده سبزوار  و همچنین ذکر ۱۲ مورد حمله به پایگاه های بسیج در بازه زمانی شروع اعتراضات خیابانی تا ۲۴ آبان، از دیگر موارد  یاد شده در این جلسه محرمانه بوده است.

نکته دیگری که در این جلسه توسط جانشین فرمانده بسیج بر آن تاکید شده، همانا تمرکز رسانه های حکومتی روی بازی های جام جهانی قطر برای تحت الشعاع قرار دادن خیزش انقلابی مردم ایران بود. طبق تاکیدات قاسم قریشی، سیاست رژیم و دستگاه های تبلیغاتی آن باید بر این امر استوار باشد که بتوانند با “اشغال خیابان ها و برگزاری شادی خیابانی با هماهنگی نیروی انتظامی” فضای انقلابی جامعه را به نفع نظام تغییر دهند.

اقدام گروه هکری “بلک ریوارد” فقط به افشای فایل محرمانه نشست قاسم قریشی با رسانه های حکومتی” محدود نماند و این گروه با کمی تاخیر بولتن محرمانه ای از خبرگزاری فارس را هم منتشر کرد. افشای محتوای این بولتن محرمانه، ابعاد وسیعتری از بحران فروپاشی نظام را آشکار کرده و نشان می دهد که هیئت حاکمه در مقابله با خیزش انقلابی توده های سلحشور مردم ایران تا چه حد به ناتوانی و استیصال رسیده است.

موضوع نخست این بولتن که تدوین آن  پس از دیدار علی خامنه ای با بسیجیان در پنجم آذر ماه جاری تنظیم شده است ، به روشنی درماندگی و بحران فروپاشی نظام را از درون بازتاب می دهد. بحران سیستان و بلوچستان و ورود مستقیم رهبر جمهوری اسلامی به کشتار جمعه خونین زاهدان، نخستین موضوع مندرج در بولتن فوق است. طبق اسناد مندرج در این بولتن، خامنه ای با جمعبندی شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی برای بازداشت مولوی عبدالحمید – رهبر اهل تسنن سیستان و بلوچستان- مخالفت کرده و یادآور شده است: “مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود. بلکه باید بی آبرو شود”.

واکنش خامنه ای در مقابله با منتقدین داخلی نظام از جمله مولوی عبدالحمید اقدامی مسبوق به سابقه است. شیوه ای شناخته شده که ۴۳ سال پیش، خمینی نیز عین همین روش را در مورد شریعتمداری بکار گرفت و با کشاندن رقیب مرجعیت خود به اعترافات تلویزیونی آنچنان او را “بی آبرو” کرد که دیگر تا پایان عمر هرگز نتوانست کمر راست کند. بولتن محرمانه خبرگزاری فارس، در مورد چرایی علت ورود مستقیم خامنه ای به مسئله جمعه خونین زاهدان، تاخیر موضع گیری ابراهیم رئیسی و علی شمخانی در ماجرای کشتار مردم زاهدان در هشتم مهر ماه سال جاری را عنوان کرده است. در این بولتن همچنین به سخنان حدادعادل اشاره شده که به خامنه‌ای گفته است: “بسیج ما ضعیف شده و قدرت بسیج‌کنندگی خود را از دست داده است.”

موضوع جنبش انقلابی توده های مردم ایران و تداوم سلحشورانه این جنبش که روز بروز شکوفاتر می شود، یکی دیگر از موضوعات ذکر شده در بولتن است. جنبشی رادیکال و عمیقا انقلابی که تداوم آن به صورت جدی گریبان رژیم را گرفته و گستردگی آن در شهرهای مختلف هیئت حاکمه را به استیصال کشانده است. اظهار عجز و ناتوانی نظام در مقابله با گسترش روز افزون مبارزات انقلابی توده های مردم ایران از جمله موضوعاتی است که به نقل از علی خامنه ای و با تاکید بر عقب بودن رسانه های حکومتی به روشنی در بولتن درج شده است: “چرا ما عقب هستیم؟ هرچه می‌توانید به آقایان بگویید که از ابزار رسانه به نحو مطلوب استفاده کنند. این موضوعات -اغتشاشات- به این زودی تمام نمی‌شود”.

ارائه آمارهایی از ابعاد اعتراضات خیابانی برای آگاهی دست اندکاران حکومتی، مورد دیگری از موضوعات درج شده در این بولتن است. بر اساس آمار ارائه شده در بولتن فارس، ۸۴ درصد مردم، اعتراضات خیابانی را عاملی برای کاهش مشکلات می‌دانند و ۷۰ درصد مردم نیز اعلام کرده اند که دیگر تمایلی به حضور در راهپیمایی های حکومتی برای حمایت از نظام ندارند. نکته مهم دیگری که به آن اشاره شده، همانا تایید بولتن نویسان امنیتی خبرگزاری فارس بر “ریزش ترس مردم از نیروی نظامی و انتظامی” است.

نگرانی از ناکارآمدی دستگاه سرکوب، حضور تعدادی از فرزندان کارمندان دولت و خانواده‌های “شهدای” جمهوری اسلامی در جمع بازداشت شدگان، نارضایتی خامنه ای از حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده بسیج، اعتراف به اینکه نظام در جنگ رسانه ای عقب افتاده است، تاکید بر کم کاری رئیس دولت و شورای عالی امنیت ملی رژیم در واکنش به جمعه خونین زاهدان، اعتراف خامنه ای که این “اغتشاشات” به این زودی جمع نمی شود، اعتراف به اختلاف قالیباف با ابراهیم رئیسی و اینکه سیاستمداران نزدیک به دولت از دیدار محمد باقر قالیباف با خامنه ای ناراضی اند و موارد دیگری از این دست ازجمله موضوعاتی هستند که سردمداران نظام در پشت تاریک خانه قدرت به آن اعتراف کرده اند، اما در مواجهه با مردم و  تبلیغات رسانه ای و تریبون های عمومی به گونه ای سخن می گویند که نظام به دور از هر بحرانی در اقتدار کامل است.

نمونه بارز آن سخنان خامنه ای در روز پنجم آذرماه ۱۴۰۱ در جمع بسیجیان بود. در این دیدار خامنه ای از یک طرف تعداد مردم معترض را “چهار نفر” اعلام کرد که گول دسیسه های آمریکا و اسرائیل را خورده اند و یقینا به زودی جمع می شود. اما از طرف دیگر با خواندن آیه ای که دلالت بر شکست مسلمانان صدر اسلام در جنگ احد داشت، از بسیجیان “ناراضی” و “روحیه باخته” دلجویی کرد و از آنان خواست که از “شکست” نهراسند و روحیه خود را برای مقابله با دشمن حفظ کنند.

نمونه دیگر، سخنان وزیر کشور است که او هم هفته پیش با اعلام اینکه اعتراضات “تمام” شده و کشور بخصوص در “کردستان” امن است، همان توصیه های محرمانه جانشین فرمانده بسیج و نیز دستورالعمل های درج شده در بولتن محرمانه خبرگزاری امنیتی فارس را به نمایش گذاشت. دستورالعمل هایی که با صراحت به تمام نهادها و رسانه های تبلیغاتی رژیم ابلاغ شده تا در انظار عمومی همواره از اقتدار رژیم سخن بگویند، بحران فروپاشی را انکار کنند، خیزش انقلابی مردم را کوچک و اعتراضات وسیع توده های مردم ایران را پایان یافته اعلام کنند. در حالیکه در کف خیابان ها چیز دیگری جاریست و مردم با حضور قهرمانانه خود مدام سنگرهای جدیدی از استقامت و پایداری را فتح می کنند و با رشادتی تحسین برانگیر سرکوب را به هیچ گرفته و با پرچم جان در مسیر شکوفایی یک انقلاب بزرگ گام بر می دارند. رشادت و قدرتی که اگر امروز خامنه ای و نهادهای امنیتی را بر آن داشته تا در پشت درهای بسته و در تاریکخانه جلسات محرمانه خود شکست و اضمحلال درونی رژیم را بپذیرند، دیر نخواهد بود که شکست و فروپاشی درونی رژیم را در پشت تریبون های رسمی نیز اعلام کنند.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۹۹  در فرمت پی دی اف:

 

 

 

 

POST A COMMENT.