گزارشی کوتاه از یک فعال کارگری

کثافت از سرو روی این سیستم می‌بارد

 اکثریت بسیار بزرگی از کارگران مشغول به کار در شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و حفاری به‌شدت از وضعیت موجود ناراضی هستند. در بسیاری از این شرکت‌ها کارگران در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. کارفرما، پیمانکار، دولت، هیچ‌کدام در فکر کارگران نیستند. جز بهره‌کشی و استثمار خشن کارگران، به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. فشار روی کارگران بسیار زیاد است. فشار و اجحاف و زورگویی روزبه‌روز بیشتر شده است. امیدی به اینکه کارفرما کاری به نفع کارگر انجام دهد وجود ندارد. برخی از کارگران درصدد پیدا کردن شغل دوم هستند.

سرمایه‌دارها و پیمانکارها و دولت جز فریب کارگران و وعده‌های دروغ و پوشالی، کاری انجام نمی‌دهند. در برخی واحدها کارگران را ازلحاظ اینکه تحت پوشش چه نهادی هستند سرگردان ساخته‌اند.ازیک‌طرف به کارگران می‌گویند از پوشش وزارت کار خارج شدید و تحت پوشش وزارت نفت و قوانین آن هستید اما مبنای محاسبه دستمزد و مزایا قوانین وزارت نفت نیست. وزارت نفت یک‌چیز می‌گوید وزارت کار یک‌چیز. کارگران را میان این دو وزارت خانه معلق و سرگردان ساخته‌اند. نه قوانین وزارت نفت به‌طور کامل شامل آن‌ها می‌شود و نه افزایش حقوق اداره کار. پاداش‌ها کارگری است اما عیدی کارمندی.

همدستی و پدرسوخته‌بازی این دو وزارت خانه کارگران را عاصی کرده است. تمام اقدامات این نهادها و کل سیستم حاکم علیه کارگران و به سود استثمارگران است.کثافت از سر و روی این سیستم می‌بارد. سرمایه‌داران بر اساس سود خود چنین تقسیم‌بندی‌هایی رادارند اعمال می‌کنند که مورد اعتراض کارگران است.

اما کارگرانی که امروز در این شرکت‌ها کار می‌کنند کارگران چند سال گذشته نیستند. کارگران نسبت به کارفرماها و عوام‌فریبی‌هایشان و همچنین نسبت به مناسبات و شرایط تحمیلی شناخت و آگاهی نسبی پیداکرده‌اند. زمینه‌ها و روحیه اعتراضی درمیان کارگران بالاست. کارگران مشغول به کار در این شرکت‌ها به تشکل و سازمان‌دهی نیاز دارند تا مبارزه متشکلی را علیه استثمارگران سازمان دهند.

یک فعال کارگری

آذر ۱۴۰۰

POST A COMMENT.