تعرضات جدید وزارت نفت علیه مزد و مزایای کارگران

بحثی که  این روزها داغ شده درباره حذف برخی مزایای کارگران است. ماه قبل حقوق نیروهای قراردادی را با یک آیتمهای جدیدی مشخص کردند بدین صورت که تفاوت بین نیروی داخلی یا ستادی با نیروی سر چاهی که به اقماری معروف است مشخص میکرد. بطور مثال آیتم “حق سکو” یعنی کارگرانی که سر چاه هستند، حق سکو میگیرند. یا آیتم “سختی کار” یا آیتم “دوری از خانواده” شامل شان میشود. هم اکنون وزارت نفت یک قانون جدید را به اجرا گذاشته است و بر آن مبنی این سه آیتم فوق را حذف کرده است. و به جای آن کد ۳۹۹ را جایگزین کرده است. این کد اساسا هیچ منبع ، اساس و بنیادی ندارد. و بقول خودشان سه آیتم را جمع کرده اند با این تفاوت که اگر بطور مثال قبلا ۶۵ درصد آن مبلغ به کارگران پرداخت میشد، بر مبنای کد جدید به ۴۵ درصد کاهش یافته است. و همچنین نام آیتم ها را نیز تغییر داده است.

با توجه به این تغییرات اولا- با حذف “سختی کار”، کارگر شامل بازنشستگی سختی کار نمیشود به زبانی دیگر نیروی کارعملا مجبور است تا سن ۶۵ سالگی در وزارت نفت با سی سال سابقه کار کند. در غیر اینصورت نیروی کار با بیست سال سابقه کار و مشمول “سختی کار” میتوانست بازنشسته شود. با حذف این آیتم نیروی کاری که ده سال دوازده سال مشغول بکار است دیگر نمیتواند با بیست سال سابقه کار بازنشسته شود. دوما- در کنار این تغییر همچنین آنرا کاهش نیز داده است بدین صورت که “حق سکو” کارگر سر چاه که معادل دو تومان (۲میلیون) بود را نیز حذف کرده است و دیگر در فیش حقوقی به چشم نمیخورد. یعنی نیروی کاری که در خانه خود نشسته و ساعات کار به اداره میرود، با نیروی کاری که دور از خانواده با کمترین امکانات رفاهی- آسایشی یکماه سر چاه مشغول به کار است یک حقوق میگیرند. این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته و به چشم نمیخورد . فقط توسط رژیم فاسد جمهوری اسلامی این سیاست ضد کارگری پیاده شده است وحق و حقوق کارگر نفتی را پایمال کرده و آنرا میخورد. این شیوه جدید استثمار کارگر را به هیچ شکلی نمیتوان نام گذاری کرد.

به‌همین دلیل کارگران تصمیم به تجمع و اعتصاب گرفته اند. همچنین پیشنهاد شده ایم که از رفتن به سر سکوی نفتی خودداری شود و کارگران در محل اداره حاضر شوند. در پی اعتراضات ماه گذشته گفتند که اشتباه شده است و یک کد دیگری دادند. اما مجددا این ماه نیز این موضوع تکرار شده است. مشخص است که هدف وزارت نفت پیچاندن و سردرگم کردن نیرو میباشد تا بدینطریق حق بازنشستگی و کاهش حقوق را همزمان به پیش ببرد. کارگران تصمیم گرفت اند که نمایندگانی انتخاب نمایند تا با کارشناس وزارت کار صحبت شود که آیا وزارت کار از این موضوع اطلاع دارد یا نه؟ اگر چه کارگران تقریبا مطمئن هستند که اداره کار نیز از این موضوع مطلع میباشد. ولی برای اینکه بتوان نیروهای مردد را نیز به اعتصاب کشاند، کارگران پیشرو عملا مجبورند این مرحله را نیز به پیش ببرند تا آنها ببینند که این سیاست ضد کارگری رژیم با اطلاع وزارت کار نیز بوده است. نمایندگان کارگران روز چهارشنبه ۳ آذرساعت هشت و نیم با نماینده وزارت کار قرار ملاقات داشتند.

گروهی از کارگران نفت و حفاری

سوم آذر ۱۴۰۰

POST A COMMENT.