از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت حمایت کنیم

بخش زیادی از کارگران  صنعت نفت ازجمله کارگران  ده‌ها شرکت فعال در نفت و گاز و پتروشیمی، وارد اعتصابی شده‌اند که ” شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران نفت” روز ۳۰ خرداد فراخوان آن را صادر کرد. اعتصابات کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها که از واپسین روزهای خردادماه آغاز شد، امروز اول تیر ۱۴۰۰ به یک اعتصاب فراگیر و سراسری تبدیل شد.

تا این لحظه  هزاران تن از کارگران صنعت نفت ازجمله کارگران مشغول به کار در واحدهای زیر به اعتصاب پیوسته‌اند: کارگران اورهال پالایشگاه نفت تهران، کارگران پالایشگاه آدیش جنوبی، کارگران پالایشگاه تند گویان، پتروشیمی دنا، شرکت جهان پارس، پالایشگاه بید بلند بهبهان ، فاز ۱۳ (فاز اختر) پارس جنوبی، فاز ۱۳ کنگان، فاز ۱۴ عسلویه، پالایشگاه بید خون، کارگران پروژه‌ای شرکت ای‌جی‌سی پالایشگاه آبادان، کارگران پیمان‌کاری حاجی پور، شرکت مخازن نفت قشم، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی گچساران، شرکت اکسیر صنعت، شرکت ریتون، کارگران عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، خارک، شرکت پتروشیمی عمران صنعت، میدان گازی پارس جنوبی، شرکت پتروشیمی صدف، پتروشیمی جهان پارس، شرکت پایندان، شرکت ساتراپ صنعت، شرکت سینا پالایش قشم و کارگران شرکت لیدوما.

کارگران پیمانی نفت پیش‌ازاین هشدار داده بودند برای پیگیری مطالبات خود و در اعتراض به عدم اجرای وعده‌ها، اعتصاب گسترده و سراسری خود را از سر خواهند گرفت. ” شورای سازمان‌دهی اعتراضات کارگران نفت” در بیانیه خود خواست‌های کارگران را در  هفت‌بند اعلام نموده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: افزایش مزد ماهانه به بالای ۱۲ میلیون تومان، برچیدن شرکت‌های پیمانکاری، انعقاد قرارداد دائمی، لغو قوانین برده‌وار مناطق ویژه اقتصادی و حق تشکل و تجمع و اعتراض.

کارگران پیمانی و غیررسمی نفت درعین‌حال حمایت قاطع خود را از کارگران و کارکنان رسمی نفت و فراخوان آن‌ها برای اعتراض و اعتصاب در نهم تیرماه، اعلام پشتیبانی نموده‌اند. کارگران و کارکنان رسمی نفت، پیش‌تر به وزارت نفت اولتیماتوم داده بودند چنانچه تا روز یکم تیرماه به خواست‌هایشان رسیدگی نشود، روز نهم تیر دست به اعتصاب خواهند زد.

کارگران پیمانی در همبستگی با کارگران و کارکنان رسمی و در حمایت از همکاران خویش در بیانیه خود نوشته‌اند” اعتصاب ما یک اعتصاب اخطاری است  و یک هفته در جریان خواهد بود و  در روز نهم تیر به‌صف همکاران رسمی خود که اعلام اعتراض کرده‌اند خواهیم پیوست.  ما در این‌یک هفته‌ی اعتراضمان با جمع شدن در محل‌های کار خود تلاش می‌کنیم که تصمیم‌گیری جمعی بکنیم و صدای خود را به گوش همکاران کارگرمان در همه‌جا  برسانیم.  ”

اعتصاب گسترده و سراسری کارگران پیمانی و غیررسمی و پشتیبانی از کارگران و کارکنان رسمی، گویای این واقعیت است که اعتصابات کارگران نفت روزبه‌روز گسترده‌تر ، اتحاد و همبستگی کارگران و کارکنان مستحکم‌تر و آگاهی سیاسی در صفوف آن‌ها بیشتر می‌شود.

موج خروشان اعتراض و اعتصاب در نفت که ۹ تیر سال گذشته آغاز شد و ۱۱ مرداد به اعتصاب سراسری فرا روئید، در طول یک سال گذشته در شکل اعتصاب در این یا آن واحد ادامه یافته است. هنوز آن موج بزرگ فروننشسته است که ‌موج‌بلند دیگری از اعتصاب و اعتراض تمام نفت و گاز و پتروشیمی را دربر گرفته است.

مطابق خبرهای انتشاریافته توسط کارگران پالایشگاه تهران، به دنبال اعتصاب امروز،  حکم اخراج ۷۰۰ کارگر این پالایشگاه صادرشده است.

سازمان فدائیان(اقلیت) این اقدام ضد کارگری را به‌شدت محکوم می‌کند. اعتصاب و اعتراض حق مسلم کارگران است. هیچ کارگری به خاطر اعتراض و اعتصاب نباید اخراج شود.

سازمان فدائیان( اقلیت) از اعتصاب سراسری کارگران نفت و گاز و پتروشیمی قویاً حمایت می‌کند و خواستار تحقق فوری تمام مطالبات کارگران است.

سازمان فدائیان( اقلیت) کارگران دیگر صنایع  را نیز به اعتصاب و حمایت از کارگران نفت فرامی‌خواند.

 

زنده‌باد اعتصاب سراسری کارگران نفت

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه‌داری

زنده‌باد آزادی- زنده‌باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

یکم تیرماه ۱۴۰۰

کار، نان، آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.