همبستگی با جنبش‌های اعتراضی و اعتصاب عمومی سراسری در کلمبیا

میلیون‌ها انسان در سراسر جهان هر روزه با فقر و فلاکت روبرو هستند.  این شرایط غیر انسانی و غیر قابل تحملِ ناشی از سلطه نظام سرمایه‌داری و بحران‌های آن، در نتیجه پی‌آمدهای پاندمی کرونا، بیش از پیش تشدید شده است.

برای نمونه، در آمریکای لاتین در سالی که گذشت،  نرخ فقر بالغ بر ۷ / ۳۳ درصد،  نرخ بیکاری ۷ / ۱۰ درصد بود و در مجموع بیش از ۷۸ میلیون انسان در فقر مطلق زندگی کرده‌اند (۸ میلیون نفر بیش از سال ۲۰۱۹).

دولت‌های حاکم در واکنش به این بحران اقتصادی، به افزایش و تنوع مالیات‌ها برای طبقه کارگر روی آوردند. این اقدامات در کلمبیا از طریق رفرم مالیاتی دولت راست افراطی “ایوان دوکه” برای سومین بار در دستور کار قرار گرفت تا بار بحران بر دوش مردم تهیدست و استثمارشده‌ای قرار گیرد، که مسئول وقوع بحران نبوده و نیستند.

از این‌رو، در کلمبیا هزاران نفر به مقابله با این وضعیت پرداختند. بیش از همه این جوانان اقشار تهیدست جامعه در مناطق مختلف شهرها بودند که در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دست به اعتراض و مقاومت زدند.

مبارزات امروز توده‌های کارگر و زحمتکش کلمبیا ادامه موج اعتراضات و جنبش‌های اعتراضی است، که از سال ۲۰۱۹ در آمریکای لاتین آغاز گشته و به احیای جنبش‌ها و سازمان‌های توده‌ای انجامیده است.

اعتراضات اجتماعی و اعتصاب عمومی سراسری که از ۲۸ آوریل امسال در کلمبیا علیه خطر فقر و فلاکت به عنوان نتایج اجتناب ناپذیر نئولیبرالیسم، آغاز گردیده‌اند، بی‌وقفه ادامه دارند.

بیش از ۷ / ۱ میلیون خانوار کلمبیایی روزانه از دسترسی به تغذیه مناسب محروم‌اند.  نرخ بیکاری در کلمبیا ۲ / ۱۴ درصد و نرخ فقر بیش از ۵ / ۴۲ درصد است؛ در واقع تقریباً نیمی از جمعیت کلمبیا در خط فقر زندگی می‌کنند.

دولت کلمبیا،  همانند همه دولت‌هایی که منافع نظام حاکم را در خطر می‌بینند،  به سرکوب خشن این اعتراضات روی آورده است. تنها در ده روز اول این اعتراضات ۴۷ نفر به قتل رسیدند (۳۹ نفر در نتیجه خشونت پلیس)، ۴۵۱ نفر مجروح شدند (۳۲ نفر با جراحات چشم و ۳۲ تن نیز بر اثر شلیک گلوله). ۱۲ نفر مورد تعرض جنسی قرار گرفتند، ۵۴۸ نفر ناپدید شده‌اند و بالغ بر ۹۶۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند.

اعتراضات توده‌های کارگر و زحمتکش کلمبیا هنوز ادامه دارد. مذاکرات با دولت برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان تاکنون بی نتیجه مانده است.

کارگران و زحمتکشان کلمبیا، مانند کارگران و زحمتکشان سراسر جهان، برای پیروزی در مبارزه خویش به همبستگی فعال بین‌المللی نیاز دارند.

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن همبستگی با این مبارزات و حمایت از خواسته‌های برحق کارگران و زحمتکشان کلمبیا، افکار عمومی مترقی جهان را به حمایت از این مبارزات فرامی‌خواند.

زنده باد همبستگی بین‌المللی!

کارگران جهان متحد شوید!

کار، نان، آزادی- حکومت شورایی

کمیته خارج از کشور سازمان فدائیان (اقلیت)

۲۰ آوریل ۲۰۲۱

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.