گزارشی از برگزاری مراسم سیاهکل در ونکوور – کانادا

van01_2016-300x200در سیزده فوریه ٬۲۰۱۶ سالروز بنیانگذاری و تولد سازمان چریکهای فدائی خلق ایران که با  اقدام قهرمانانه حماسه سازان سیاهکل در ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ با حمله به پاسگاه ژاندرمری سیاهکل  اعلام و بازتاب گسترده ای در سراسر ایران  یافته بود٬  توسط فعالین سازمان فدائیان(اقلیت) در شهر ونکوور برگزار گردید.

در این مراسم که گروهی از فعالین چپ و  نیروهای سیاسی و مدافع طبقه کارگر در شهر شرکت نموده و حضور داشتند، در  ابتدای برنامه به درخواست رفیق سارا مجری مراسم ، حاضرین بپا خاسته و بپاس جانفشانیهای  حماسه سازان سیاهکل و همه مبارزین و از جانگذشتگان راه آزادی و سوسیالیسم یک دقیقه دست زدند. پس از اتمام سپاس و قدردانی شرکت کنندگان ،بیانیه سازمان به مناسبت چهل و پنجمین سلگرد حماسه سیاهکل بشکل ویدئو کلیپ پخش گردید.در این مراسم سه رفیق سخنران شرکت داشتند :  سخنران اول لادن توکلی از فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) بود که  تم سخنرانی خود را  بنام زنان سیاهکل برگزیده بود  . وی تاثیر سیاهکل را در روی آوری زنان به سازمان ، حتی  در راس رهبری آن  اشاره نمود .لادن همچنین با اشاره به زمینه های مختلف مبارزات زنان در قبل از حماسه سیاهکل،  نقش و تاثیر سیاهکل و مبارزه مسلحانه را در روی آوری زنان به مبارزه  سیاسی و هدفمند ،  بطور مشخص به سوسیالیسم  تاکید کرده و  آن را  مورد بحث و بررسی قرار داد.

van04_2016-300x199مجید میرزائی از فعالین سیاسی ، شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران در تبعید بود که در باره  تاثیر سیاهکل بر شعر و ادبیات وهنر معاصر سخن گفت.مجید میرزائی شرایط  سیاسی و ادبی ایران را در سه دوره معین، یعنی دوره مشروطه ،پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و در نهایت بعد از حماسه سیاهکل را مورد بحث و بررسی قرار داد .وی  در صحبتهایش نقش  ، جایگاه و اثرات سیاهکل را  بر شعر و هنر و ادبیات و مبارزات مردم ایران بر شمرد و در زمینه های مختلف،  نمونه های روشنی از این تاثیر گذاری را  برای حاضرین بیان نمود.لازم به ذکر است که  وی در ابتدای صحبتهایش تاکید نمود ، اگر چه من عضو نویسندگان ایران در تبعید هستم اما در این مراسم ،  نظرات شخصی خودم را در باره تاثیر حماسه سیاهکل و مبارزه مسلحانه را بر شعر و ادبیات ایران بیان خواهم نمود.

مرتضی ملکی از فعالین کارگری در شهر ونکوور آخرین سخنران مراسم بود که تم صحبت خود را بر، تاثیر حماسه سیاهکل و نقش مبارزه مسلحانه برجنبش کارگری ایران قرارداده بود . مرتضی ملکی  مطرح نمود  که نه تنها تعداد زیادی از اعضای اولیه و رهبری سازمان چریکهای فدائی خلق ایران کارگر بودند، بلکه میبینیم  پس از حماسه سیاهکل بخش وسیعی از کارگران کارخانجات و کارگاهها در سراسر کشور بسمت سازمان گرایش پیدا کرده و عضو این سازمان شده و حتی تعداد بیشماری از این کارگران جان عزیزشان را در راه آرمانهای خویش و  طبقه کارگر گذاشتند. وی تاکید نمود که این سمت گیری و تمایل کارگران به سمت سازمان ،  گویای روشن این مسئله است که سازمان از بدو تاسیس خود تا به امروز حافظ منافع کدام طبقه و از مطالبات و خواستهای  چه نیروی دفاع کرده و میکند.

van02_2016-300x199در خاتمه لازم به اشاره است که سالن مراسم ضمن وجود میز کتاب سازمان ، آرم  سازمان ، پوستر و شعارهای زنده باد آزادی و زنده باد سوسیالیسم ، سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ، برقرار باد حکومت شورائی بر دیوارهای آن نصب شده و نیز به همت رفقا ، دسته گل زیبایی به شکل ستاره، با گلهای سرخ ساخته شده بود که بر روی میز سخنرانی به چشم میخورد. در فواصل برنامه ، پیام تبریک تشکیلات خارج از کشور حزب کمونیست ایران در کانادا که به مناسبت سالروز بنیانگذاری سازمان و حماسه سیاهکل ارسال شده بود ، توسط مجری برنامه برای حاضرین  خوانده شد.همچنین در این مراسم ، پس از پایان صحبتهای لادن توکلی ، رفیق اردوان از فعالین سازمان  ترانه سرودهای آفتابکاران و سر اومد زمستون را که توسط تمامی حاضرین در مراسم همراهی میشد ، بشکل زیبایی اجرا نمود. پایان بخش این برنامه ، سرود انترناسیونال بود. به امید رهایی همه کارگران و زحمت کشان ایران و جهان.

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سرنگون باد رژیم جمهور اسلامی ایران

برقرار باد حکومت شورائی

بهمن ۱۳۹۴

van05_2016-300x199

van06_2016-300x199

POST A COMMENT.