خیزش پیروزمند جنبش دانشجویی در آفریقای جنوبی

در نیمه دوم اکتبر سال جاری (اواخر مهر  ماه) موجی از اعتراضات دانشجویی علیه افزایش شهریه دانشگاه‌ها سراسر آفریقای جنوبی را فراگرفت. تظاهرات‌های سراسری و متحد دانشجویان زمانی آغاز شد که دولت “جاکوب زوما” اعلام کرد که شهریه دانشگاه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهند یافت.

این اعتراضات دانشجویی  که از بزرگ‌ترین دانشگاه  ژوهانسبورگ آغاز شد، به سرعت گسترش یافت و ظرف چند ساعت خبر آن از طریق شبکه‌های اجتماعی وسیعاً در سراسر کشور پخش شد. دانشجویان کلاس‌ها را تحریم کردند و به این ترتیب ۱۵ دانشگاه از مجموع ۲۰ دانشگاه این کشور تعطیل شدند. دانشجویان سپس اعتراض خود را به خیابان‌ها کشاندند. دامنه این اعتراضات به سرعت گسترش یافت و دولت آفریقای جنوبی پس از چند روز مجبور به عقب‌نشینی شد و افزایش شهریه‌ها ملغا شد.

خیزش اخیر جنبش دانشجویی در آفریقایی جنوبی و ابعاد وسیع آن در ۲۰ سال گذشته و پس از لغو آپارتاید در این کشور بی‌سابقه بوده است.  دانشجویان معترض و آگاه که عمدتاً از سیاه‌پوستان  و اقشار فقیر و زحمتکش این کشور می‌باشند در صورت افزایش شهریه‌ها از ادامه تحصیل محروم می‌شوند. دانشجویان اعمال چنین سیاست‌های اقتصادی از سوی دولت را یادآور دوران آپارتاید می‌دانند. هزینه دانشگاه‌ها در این کشور از طریق سوبسید دولت، کمک‌های بخش خصوصی و شهریه دانشجویان تامین می‌گردد. از همین رو خیزش بی‌سابقه اخیر دانشجویی، جنبش ده‌ها هزار تن از فرزندان زحمتکش‌ترین و ستم‌دیده‌ترین مردم این کشور است که متحدانه و پیگیر برای خواست‌های خود به مبارزه برخاسته‌اند.

تشکیلات خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)، همبستگی خود را با مبارزات پیروزمند دانشجویان در آفریقای جنوبی اعلام می‌کند. درس‌های این جنبش متحد، مصمم و پیگیر قطعاً تجارب گران‌بهایی برای جنبش دانشجویی در سراسر جهان از جمله ایران در بر خواهد داشت.

زنده باد همبستگی بین‌المللی

نابود باد نظام سرمایه‌داری- زنده باد سوسیالیسم

تشکیلات خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ (برابر با ۴ آبان ۱۳۹۴)

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.