بحران سرمایه‌داری و تعرض به حق پناهندگی

باز در خبرها آمده است، حداقل ۴۰ پناهجوی در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. این قربانیان در محفظه بسته زیر عرشه قایق گیرافتاده و خفه شده‌اند. تنها  طی دو سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ نفر  که برای نجات جان خود با کم‌ترین مکانات از راه  دریا گریخته بودند در میان امواج کشته شده‌اند.

افزایش ‌جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی داخلی و منطقه‌ای، منجر به افزایش شمار آوارگان و پناهندگان در جهان شده است. بنا به پیش‌بینی سازمان بین‌المللی مهاجرت، امسال شمار مهاجران به اروپا رکودشکن خواهد بود. با وجود این، شاهد بزرگترین تعرض به حقوق پناهندگی طی نیم قرن گذشته هستیم.

در جریان بحران اخیرسرمایه‌داری و افزایش جنگ های داخلی و منطقه‌ای، حق پناهندگی، که یکی از دستاوردهای مبارزاتی طبقه کارگر در قرن گذشته محسوب می‌شود، با شدیدترین تعرضات و با موج عظیمی از پناهنده‌ستیزی روبروست.

دولت‌های سرمایه‌داری که راه حلی برای مقابله با بحران‌های ادواری به ویژه بحران عمیق اخیر و فقر و بیکاری روزافزون ندارند، روز به روز حق پناهندگی را محدودتر می‌کنند. این در حالی است که میلیون‌ها تن در سراسر جهان برای نجات از درگیری‌های نظامی، سرکوب و دیکتاتوری مجبورند زندگی و خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره گردند. درگیری‌ها و جنگ‌هایی که دولت‌های سرمایه‌داری خود یکی از عاملین اصلی آن هستند.

طبق آمار رسمی سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق پناهندگی، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد کل پناهجویان جهان برای نجات جان خود در کشورهای مجاور و اولین نقطه نسبتا امنی که می‌رسند، پناهنده می‌شوند، اما دولت‌های سرمایه‌داری برای گمراه  کردن افکار عمومی و افزایش کنترل مرزها، تبلیغاتی وسیع به راه انداخته‌اند تا میلیتاریزه کردن مرزهای ورودی به اروپا را توجیه کنند. سیاست دولت استرالیا در مقابله با موج پناهندگان، غرق کردن کشتی‌های آن‌ها پیش از رسیدن به مرزهای استرالیاست. مجارستان اقدام به کشیدن پرچین‌های فلزی در طول مرز خود با صربستان کرده است. انگلیس اعلام کرده است اجازه نخواهد داد مهاجران “به زور” وارد مرزهای این کشور شوند.

این همه‌ی داستان نیست. آن دسته از پناهجویان که سفرهای پر خطر را پشت سر می‌گذارند، با بحران دیگری دست و پنجه نرم می‌‌کنند. امکانات اولیه‌ای که دهه‌ها در اختیار پناهجویان قرار می‌گرفت، از بین رفته و میلیون‌ها انسان از خطرگریخته، در بدترین شرایط در خیابان‌ها و پارک‌ها و معابر عمومی بلاتکلیف و سرگردان رها شده‌اند.

و از سوی دیگر گرایشات راست و شبه‌فاشیستی در اروپا بر تبلیغات و حملات خود علیه پناهندگان و مهاجرین افزوده‌اند.

از این‌رو، مبارزه با این  تعرضات سرمایه‌داری و دفاع از حق پناهندگی و دستاوردهای طبقه کارگر و نیروهای مترقی و پیشرو امروز بیش از پیش حائز اهمیت گشته است. مقابله با این تعرضات و شکل‌دهی به ائتلاف‌هایی برای دفاع از حقوق انسانی پناهجویان در زمره وظایفی است که در مقابل نیروهای مترقی و پیشروی جهان قرار دارد.

 زنده باد آزادی زنده باد سوسیالیسم

کمیته خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۱۷ اوت ۲۰۱۵ (۲۶ مرداد ۱۳۹۴)

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.