یورش وحشیانه یگانهای ویژه پلیس به تجمع اعتراضی کارگران ذوب آهن اردبیل را محکوم می‌کنیم

صبح روز یکشنبه ۳۱ خرداد، کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به وضعیت بلاتکلیفی خود و عدم پرداخت ۱۶ ماه حقوق، دست به اعتراض زدند و برای چندمین بار در مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند. کارگران معترض، در حالی که پلاکارد‌هایی را نیز با خود حمل می‌کردند، خواستار رسیدگی استاندار و دیگر مسئولین دولتی به وضعیت خود و پرداخت حقوق‌های معوقه شدند. اما به ‏فاصله کوتاهی پس از این تجمع، یگان‏های ویژه پلیس که به محل اعزام شده بودند، به بهانه ایجاد راه‌بندان و برای متفرق نمودن کارگران، به‏طور وحشیانه‌ای به تجمع کارگران یورش بردند. در اثر این اقدام ضد کارگری، تعدادی از کارگران مصدوم و به ‌وسیله آمبولانس روانه بیمارستان شدند.

این نخستین بار نیست که کارگران ذوب آهن اردبیل در برابر استانداری دست به تجمع می‏زنند. از اردیبهشت سال گذشته که کارفرمای این شرکت، فعالیت آن را تعطیل اعلام کرد، کارگران در اعتراض به این اقدام، بارها در برابر استانداری اردبیل دست به تجمع زده، خواستار ادامه‌کاری شرکت و پرداخت حقوق‌های معوقه و دیگر مطالبات خود شده‌اند. در اثر پی‏گیری کارگران و نمایندگان آن‌ها، و با حضور استاندار و نماینده کارفرما، قرار شده بود به‌جای یک ماه حقوق، ۴۵ روز در هر ماه پرداخت شود تا معوقات کارگران تسویه حساب گردد. اما نه فقط  این قرار اجرا نشد، بلکه چند تن از نمایندگان کارگران نیز اخراج شدند. پس از هر بار تجمع و اعتراض، وعده‌هایی به کارگران داده شده اما هیچ اقدام عملی در راستای تحقق مطالبات آن‌ها صورت نگرفته است. ۱۶ ماه است هیچ‌گونه دستمزدی به کارگران پرداخت نشده است.

کارفرمای ذوب آهن اردبیل، عدم پرداخت تسهیلات بانکی را بهانه می‌کند و استاندار و دیگر مقامات دولتی وعده‌های توخالی می‌دهند و نه فقط کاری برای کارگران انجام نمی‌دهند، بلکه زمانی که تحت فشارهای معیشتی و برای احقاق حقوق خویش راهی خیابان می‌شوند، نیروهای سرکوب و یگان‌های ویژه پلیس را به سراغ آنان می‌فرستند.

تعطیلی و توقف فعالیت واحدهای تولیدی، اخراج، بلاتکلیفی و عدم پرداخت دستمزد، منحصر به شرکت ذوب آهن اردبیل نیست. صدها واحد تولیدی در رشته‌های مختلف در چنین وضعیتی به‏سر می‌برند. در حالی ‏که سرمایه‌داران به بهانه‌های مختلف و بدون آن که حتا دستمزدهای عقب‌افتاده را بپردازند کارگران را اخراج و بیکار می‏سازند، دولت نیز ولو در محدوده‌ی نُرم‌های یک نظام بورژوایی، هیچ‌گونه اقدامی در جهت تأمین کار و نیازهای زندگی کارگران و خانواده آن‌ها انجام نمی‌دهد. چنین است که شمار کارگران اخراجی و بیکار، روز به روز زیادتر و اوضاع اقتصادی و معیشتی میلیون‌ها خانواده کارگری، ساعت به ساعت بدتر و وخیم‏تر شده است.

سازمان فدائیان (اقلیت)، ضمن حمایت از مطالبات کارگران ذوب آهن اردبیل، یورش وحشیانه یگان‌های ویژه پلیس به تجمع کارگران را قویاً محکوم می‌کند.

سازمان فدائیان (اقلیت) همه کارگران را به تشدید مبارزه علیه رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی فرا می‌خواند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

یکم تیر ماه ۱۳۹۴

 کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.