این حق “حیات” مردم است که در خوزستان و زیرچکمه‌های حکومت اسلامی پایمال می‌شود

روز گذشته جمعی از مردم اهواز در اعتراض به بی‌تفاوتی دولت در برخورد با مشکل “ریزگردها” و با شعارهایی هم‌چون “هوای پاک حق مسلم ماست” و “خوزستان درگذشت” در برابر استانداری خوزستان تجمع کردند. این چندمین تجمع اعتراضی مردم اهواز در روزهای اخیر است. در روزهای گذشته در شهر آبادان نیز مردم تجمع مشابه‌ای را برگزار کرده بودند.
اما استاندار خوزستان به‌عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی در پاسخ به اعتراض و تجمع مردم اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایسنا، تنها به تهدید معترضان و دادن وعده‌هایی که دیگر گوش مردم از آن‌ها پُر شده است بسنده کرد. وی ضمن غیرقانونی دانستن تجمع مردم، به سردادن برخی شعارها که به‌گفته‌ی وی ربطی به موضوع نداشته اشاره کرده و گفت: “بدانید کسانی که موجب تحریک مردم در این زمینه می‌شوند را از مردم تفکیک می‌کنیم”.
پیش از این نیز و در برخورد با اعتراض مردم اصفهان به اسیدپاشی بر روی زنان در این شهر، مقامات حکومت اسلامی موضع مشابه‌ای اتخاذ کرده و به‌جای دستگیری عوامل اسیدپاشی، اقدام به دستگیری تعدادی از معترضان کرده بودند. همان‌طور که پاسخ حکومت به اعتراضات مردم به خشک‌شدن دریاچه ارومیه ضرب و شتم و دستگیری معترضان بود. پاسخ حکومت به اعتراضات کارگری نیز این چنین بوده و به‌جای پاسخ‌گویی به خواست‌های برحق کارگران، آن‌ها را از کار اخراج و یا به بهانه‌ی اخلال در نظم و امنیت، تعدادی از آن‌ها را دستگیر و به دستگاه قضایی سپرد که آخرین نمونه‌ی آن ۱۵ کارگر معدن سنگ‌آهن بافق می‌باشند.
این است سیاست حکومت اسلامی در برخورد به نارضایتی و اعتراضات مردم.
ریزگردها جدا از اخلالی که در امور روزمره مردم ایجاد کرده‌اند، عامل بیماری‌های بسیاری هستند. در ریزگردها انواع باکتری و قارچ‌هایی وجود دارند که می‌توانند تاثیرات کشنده‌ای داشته باشند، ریزگردها هم‌چنین موجب افزایش فلزات سنگین هم‌چون سرب در هوا می‌شوند.
تاکنون دلایل متعددی برای وجود ریزگردها عنوان شده است، اما نتیجه‌ی همه‌ی آن دلایل یک چیز است و آن هم بی‌تفاوتی دولت نسبت به مردم. حل این معضل احتیاج به اقداماتی دارد که برای آن دولت باید در وهله‌ی اول پول خرج کند ولی دولت حاضر نیست برای رفع این معضل هزینه کند. اما همین دولت در عوض از سال ۲۰۱۱ ‌تاکنون و براساس برآوردهای کارشناسان بین ۹ ‌تا ۱۵ میلیارد دلار فقط در سوریه و برای حمایت از دولت بشار اسد هزینه کرده است. حال بگذریم از حزب الله لبنان و جریانات مشابه در عراق و یمن و دیگر نقاط جهان و باز بگذریم از فسادهای هزاران میلیاردی مقامات حکومتی و باز بگذریم از هزینه‌ی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای حکومت اسلامی.
در روز گذشته در شهر مریوان نیز گروهی از مردم برای نجات دریاچه‌ی “زریبار” دست به راهپیمایی زده بودند. خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها هم‌چون تالاب “هورالعظیم” نتیجه‌ی بی‌تفاوتی رژیم به محیط زیست است. به‌گفته‌ی کارشناسان علت عمده‌ی ریزگردها نه عوامل خارجی که داخلی می‌باشند. آن‌چه که امروز در خوزستان و آذربایجان‌غربی و مناطق هم‌جوار آن‌ها و در اشکالی دیگر در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و حتا تهران شاهدیم، نتیجه‌ی همین بی‌تفاوتی و عدم هزینه در حفظ محیط زیست است که امروز تاثیرات مخرب آن در زندگی و سلامت مردم به‌خوبی قابل مشاهده هستند که سونامی “سرطان” در ایران تنها یکی از این نمونه‌هاست.
سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن حمایت از خواست و اعتراض مردم اهواز و محکوم‌کردن سخنان استاندار خوزستان، خواستار اقدام فوری برای حل معضل ریزگردها می‌باشد. دولت موظف است تا سلامتی و حق داشتن هوای پاک را برای مردم تضمین کند.
سازمان فدائیان (اقلیت) معتقد است که دولت سرمایه‌داری ایران به دلیل عدم هزینه کردن در حفظ محیط زیست و تخریب آن با اهداف سودپرستانه و سرمایه‌دارانه، عامل اصلی تخریب محیط زیست و معضلاتی‌ست که در اثر این تخریب گریبان‌گیر مردم شده است.
سازمان فدائیان (اقلیت) بر این اعتقاد است که تنها فریاد اعتراض مردم و تداوم حرکت‌های مبارزاتی است که می‌تواند رژیم را ناچار به انجام اقداماتی برای تحقق خواست‌های‌شان سازد. این حکومت شایسته هیچ‌گونه اعتمادی نیست.

 سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی
زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم
سازمان فدائیان (اقلیت)
۲۶ بهمن ۱۳۹۳
کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.