غیزانیه در اخبار (گزارشی از ایران)

نام غیزانیه ابتدا نام آبادی هایی را که درگوشه وکنار ایران ودرحاشیه شهر های بزرگ وجود دارد در ذهن تداعی می کند! اما غیزانیه آباد نیست.!! یکی از بخش های قدیمی شهر اهوازاست که درشمال شرق این شهرودرکیلومتر۳۵ جاده وشاهراه قدیم بندرماهشهروبندرخمینی ودرمسیرشهرهای رامهرمز،هفتکل،ایذه،بهبهان وامیدیه قراردارد.غیزانیه آباد نیست چون مردمش عمدتا از طریق دامداری وکشاورزی زندگی می کنند وبعضی درکسب کار های خدماتی درجهت رفاه سرنشینان ماشین های بین شهری که از روستا عبور می کنند مشغول هستند. منتهی کم نیستند بخش ها ودهستان ها ئی مانند غیزانیه در جای جای ایران، دراصفهان،چهار محال ،یزد، دراستان محروم سیستان وبلوچستان که مشکلاتشان اغلب از نوع مشکل مردم غیزانیه است. بسیاری از بخش ها ودهستان های ایران از امکانات پایه ای محروم هستند.ازاین رومرتب شاهداعتراض گروهی از مردم روستا هاجلو مراکز استانی وشهرستان هستیم که درخواست ساختن جاده،تهیه آب آشامیدنی،ساختن مراکزبهداشت،مراکز آموزشی ویاخواهان خط تلفن واورژانس وآمبولانس هستند. این داستان پرغصه بخشی از مردم است که دربخش ها وروستاهای ایران پراکنده هستند.بارها بایدبه مراکزتصمیم گیرنده شهر واستان رفت آمد کنند،نماینده را ببینند،کارگزارنماینده ودفتردار را،رئیس اداره ومدیر مربوطه را التماس کنند،تا بعد از مدتی که گرهی درکارشان گشوده می شود،حالا باید هزینه را وحداقل بخشی ازآن را ازجیب خودشان پرداخت کنندومنتظرپایان کار باشند.

«درست است که حالا موضوع آب آشامیدنی بحث اول مردم این منطقه است اما مشکلات دیگری هم دارند . بعنوان مثال این بخش تاسال۹۴ با ۲۰ مدرسه کانکسی رتبه اول رادرخوزستان داشت.وضعیت بهداشت هم درغیزانیه به هیچ وجه مناسب نیست به طوری که اختصاص یک دستگاه آمبولانس به مردم این منطقه به عنوان یکی ازاصلی ترین اخبارمربوط به خدمات بهداشتی دولت به شمارمی رفته وکمبودشدید امکانات ابتدائی بهداشتی ازجمله خانه های بهداشت مورد اعتراف خود مسئولان هم است» باید اضافه کرد غم انگیز ترین موضوع مردم منطقه ای که روی مخازن نفت وگاز زندگی می کنند اما خانه های مردم این منطقه فاقد گازاست. اتوبان، غیزانیه را از وسط دو نیم کرده بخاطر نداشتن پل هوائی روگذر وزیرگذر ارتباط میان مردم محل با توجه به تردد ماشین های سنگین وریز درشت غیرممکن گردیده است . بوی گاز، قیر ونفت لجن مردم را عا صی کرده اما دریغ از ۴ متر آسفالت درکوچه های غیزانیه که زندگی اشان پوشیده از خاک است. اغلب روستائیان اهواز از مشکل خاک وماسه های نرم و ریزی که بیشتر ساعات روز در پرواز است رنج می برند. تازه غیزانیه یکی ازبخش های اهوازمرکز استان است با فاصله نزدیک به شهر ودرمسیر شاهراه ارتباطی چند شهرواستان . حالا فکر کنید روستاها وبخشهای شهرستانی که ساعت ها ی زیادی با شهر فاصله دارند ودربن بست هستند دارای چه مشکلاتی هستند.!درایذه طی کردن بعضی مسافت ها تا روستاهای این منطقه  ۳ ساعت با ماشین زمان می برد درحالیکه فاصله اهواز-ایذه کمتر از دو ساعت است.

مردم غیزانیه امروزبا مشکل بی آبی روبرونشدند،طرح مشکل آب غیزانیه مدت ها است که در قالب یک پرونده حتما عمرانی دست بدست می شود وازکاندیدا ونماینده مجلسی که با تبلیغ کردن مردم رای اشان را گرفته ۴ سال بعد به نماینده دیگری سپرده شده،دولت ها ئیکه یکی پس ازدیگری ،از اصولگرا واصلاح گر،ازاعتدل گرا و رادیکالگرا،! واز هررنگی که آمدند ورفتند دست بدست شد.عکسی درمقطع انتخابات ۹۸ آذین روزنامه های وقت شده بود که چند نفرازاهالی غیزانیه با بشکه های خالی آب دریک دست وشناسنامه در دست دیگر درصف رای ایستاده اند.«قبل ترهم وعده هایی داده شده بود.دی ۹۵ گفته بودند تا پایان سال طرح آبرسانی به غیزانیه اجرا می شود،اما نشد.بهار۹۸ مردم اعتراض کردند ووعده گرفتند تا اول آبان آب وصل می شود.۲۴ مهراستانداروعده پنج ماه بعد رامی دهد.امروزیک ماه ازآن موعد هم گذشته است واستاندارگفته افزایش قیمت ها ومسائل ارزی مانع پیشرفت کارشده.!»جعفرمجدمی عضوشورای ده غیزانیه می گوید:-“چطورهمین آلان برای تجهیزدفترآب استان ۱۱ میلیارد تومان پول خارج تشریفات پرداخت می شود امابرای تامین آب ۸۵ روستا اعتبار وجود ندارد.؟”همه چیز درگردش وکار است اما مردم محروم همچنان برای آب ،نان، کاروحداقل مایحتاج وامورات معیشتی زندگی خود باید در رنج ومحنت باشند.مردم غیزانیه درحالی با مشکل آب روبروهستند که لوله های ۸،۱۰،و۲۰ اینج گاز ونفت ازهمه طرف از کنارخانه های آنان میگذرد وآنان چه خواست کوچک وحقوقی دارند که برآورده نمی شود،”کاشکی یکی ازهمین لوله های انتقال نفت وگاز منطقه که ازکنارما می گذرد به جاهای دیگرمی رود،آب برای ما میآورد.” آمارمتفاوتی ازچاه های نفت در غیزانیه وجود دارد.۲۰۰حلقه ۳۰۰حلقه بیشتر وکمتروتاسیسات عظیم نفتی پالایشگاه وپتروشیمی که درمنطقه سربرافراشته وشعله سرکش گازونفت که به آسمان می رود وشب راروز میکند.سهم مردم منطقه بوی ترش گاز،دودواکسید چاه ولوله های نفت وگاز وسوخت ناشی از ذباله های شهری که با فاصله اندک از روستا دپو وسوزانیده می شود.

همزمان با اعتراض مردم غیزانیه برای آب آشامیدنی که مورد شلیک گلوله های نیروهای نظامی وانتظامی رژیم قرارمی گیرند،کشتی های نفتی رژیم درقالب کاروان درحال انتقال میلیون  هابشکه نفت وبنزین این منطقه به آن طرف دنیا هستند. سرانجام بعدازسرکوب مردم،  مسئولین قول می دهند وبا افزایش یک تانکربه تانکرهای آب منطقه موافقت می کنند. یعنی تعداد چهار تانکررا به پنج تانکرافزایش می دهند، درازاءهرکشتی بنزین یک تانکر آب به مردم غیزانیه .؟! حتی یک روزهم روی قول خودشان نمی مانند وخلف وعده می کنند.«دیروزهم مردم روستای غیزانیه جلوتاسیسات آبی منطقه منتظرتانکرآب  ماندند اما آن طورکه شورای دوروستای این منطقه به”ایران” می گوید: “مسئولین خلف وعده کردند وتانکرهای آب به منطقه نرسیدند.”این درحالی است که اهالی برای رفع نیاز خود واحشام وگوسفندان حاضرهستند آب را باچندبرابرقیمت گرانتر خریداری کنند تا خود، بچه ها وگوسفندانشان از تشنگی تلف نشوند.»قیمت هرتانکرآب حواله ای بین ۲۵ تا۲۷ هزارتومان است.گاهی تا حدود۴۰۰ هزارتومان توسط اهالی خریداری می گردد.لابد قیمت متوسط وآزاد هرتانکرچیزی حدود۲۰۰ هزارتومان می شود.!خوب فکر کنید مردم بخصوص زنان وکودکان غیزانیه دردمای بیش از چهل درجه درخانه ها با کمبود آب وجیره بندی آن چه وضعی دارند وچگونه با آب کم به بهداشت وتمیزی خود ولوازم زندگی وآشپزخانه رسیدگی می کنند.!مسئولین بهداشت چه جوابی دارند برای مردم ونهاد های ناظر. با کمبودآب چگونه باید ازبیماری های مسری ومیکربی پیشگیری کر؟ چگونه ازپس ویروس محیل وحریص کرونا می خواهندبرآیند و ایستادگی کنند؟ ویروسی که دروهله اول با آب باید به جنگ آن رفت.جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر مردم غیزانیه پیر ،کودک ،بیماربا انواع مشکلات در چنین شرایط ومحیطی زندگی می کنند.فکرش را بکنید روستائیانی که فاصله بیش از صد کیلومتربا شهر اهواز دارند،وفاقد جاده آسفالت درروستاهای دور دست بستان ودیگرجاها چگونه زندگی میکنند.نان خود رادرچه فضائی از کارورنج ومحنت از گلو پائین می دهند.

این بخش از مردم ایران که اغلب کشاورز ودامدارهستند ،زندگی اشان از طریق رژِیم وسیستم دلالی بازار به بازی گرفته می شود.مایحتاج وامورات خود از قبیل داروبرای احشام وبذرکشاورزی،کود ،سم،هزینه ابزارکار تراکتور،کمباین و… را بادلارپرداخت می کنند بازحمت شاق وکارتمام وقت وریختن عرق وخردوخمیر شدن اعصاب وبا فرسودگی جسم وجان کارمی کنند، درنهایت ودرپایان کاربدون حامی وداشتن حداقل تعاونی های مصرف واصناف ونداشتن امکانات نگهداری از محصول خود،حاصل رنج خودشان وخانواده اشان که شبانه روز شب نخوابی کردندوزحمت کشیدند ضایع می شود وبه هدر می رود.بارها شاهد کشاورزانی بودیم که حاصل کارشان را بخاطرترفند بازارودلالان وعدم حمایت مسئولین وناعلاجی یا درمیدان ها وخیابان ریخته اند،یا آن را تبدیل به کود نموده یا به عنوان خوراک دام ازآن استفاده کرده اند.

مسئولان رژیم در شرایطی که با اعتراض عمومی مردم یک منطقه روبرو می شوند،از روی عادت دیرینه یاد گرفته اند چگونه شانه اززیربار مسئولیت خالی کنند،چون نه می خواهند ونه حرص وآزآنان برای جمع آوری پول اجازه می دهد که برای رفع مشکلات مردم پولی هزینه کنند و وارد یک بازی کهنه می شوند.جلو مردم معترض روی سن می روند ونقش بازی می کنند بعدازحواله کردن مسئولیت کار به همدیگر،سرانجام آنکه مسئول تر وپاسخگو تراست درمیان مجموعه مسئولین زیربط پنهان می شودوآنکه کمترین موقعیت را دارد به مقام پاسخگوئی می پردازد.!

مردم تشنه وعطش گرفته غیزانیه فقط با اتکاء به نیروی متشکل عمومی خودشان وبا اعتراض ورویاروئی با رژیم است که می توانند به حقوق طبیعی خود برسند.می توانند با اعتراضات جمعی سازمانیافته خود به دیگرمردم مطالبه جو وحق طلب درس احقاق حق بدهند.آنان باید مدت زمانی را معین کنند که رژیم به خواست آنان پاسخگو باشد درغیر این صورت درزمانی معین با انگیزه بیشتر وحق طلبی جدی وارد مبارزه جمعی وعمومی برای خود شوند.حرف مسئولین این نظام فاسد را نباید جدی بگیرند.افراد مسئول تر استاندار،فرماندار،نماینده مجلس ،بارها روی حق خواهی مردم حرف مفت زدند ،چه بسا که دوباره وسه باره باز هم حرف توخالی تحویل مردم دادند. به روی خودشان هم نمی آورند که روز روشن درمقابل چشمان مردم جستجوگر دروغ می گویند.توده های عاصی ونیازمند باید این مثال تاریخی را که حق گرفتنی است نه دادنی به فعل لازم خود تبدیل کنند.

فعالان کارگری جنوب-

م- رستمی

۷/۳/۹۹

متن کامل نشریه کار شماره ۸۷۲ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.