دادخواهی، میراث فعالیت بی‌وقفه کمونیست‌ها و انقلابیان ایران

سالگرد و یادواره جان‌باختگان کشتار دهه ۶۰

۲۶ سال پیش در چنین روزهایی، ماشین کشتار و سرکوب در ایران به اوج خود رسید و هزاران تن از زندانیان سیاسی با این که محاکمه خود را از سر گذرانده و سال‌ها اسارت را پشت سر گذارده بودند دوباره مجبور به شرکت در دادگاه های کوتاه مدت و چند دقیقه‌ای شدند و بسیاری از آنان به جوخه‌های اعدام سپرده شدند و اجسادشان در گورهای دسته جمعی بی نام و نشان دفن شد.

هنگامی که اولین اخبار مربوط به کشتار در زندان‌ها به بیرون از زندان و به خارج کشور رسید، کمونیست‌ها و اپوزیسیون انقلابی از اولین گروه‌هایی بودند که با مبارزات و فعالیت‌های خود، پرده از این جنایات برداشتند. در آن زمان  نه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود داشت و نه امکانات ارتباطی امروز. در آن روزها نیروهای سیاسی اپوزیسیون انقلابی در خارج از کشور با برگزاری تظاهرات، آکسیون، تحصن و تجمع در مقابل مراکز بین‌المللی، خبر کشتار را به گوش جهانیان رساندند. سال‌ها طول کشید تا ابعاد این جنایت نزد افکار عمومی جهان روشن گشت.

در آن روزها، در داخل  ایران، گرچه در زندان‌ها کشتار می‌شد، اما در بیرون از زندان فضای رعب و وحشت و بی خبری حاکم بود. سالیان زیادی، تنها خانواده‌های جان‌باختگان بودند که بر سر گورهای دسته جمعی گرد می‌آمدند. اما این فضا به تدریج تغییر کرد. افشاگری بی‌وقفه کمونیست‌ها و نیروهای انقلابی، برگزاری آکسیون‌ها و یادواره‌های مختلف در اقصا نقاط جهان، سد بی‌خبری و سانسور را شکست و این خبر در خانه‌ها و خیابان‌ها پیچید.

امروز که ۲۶ سال از کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ می گذرد، خواست دادخواهی و مجازات عاملین سرکوب و کشتار به یکی از مطالبات خانواده‌ها و بازماندگان و جان به‌دربردگان آن کشتار تبدیل شده است. این دادخواهی بی‌شک میراث فعالیت و مبارزات بی‌وقفه نیروهای انقلابی و کمونیست و نیروهای مترقی است. وجود هزاران کتاب و مقاله و گزارش، فیلم و نقاشی، شعر و ترانه که هر یک بخشی از سرکوب و کشتار آن دوران را به تصویر می‌کشند، در بیداری افکار عمومی ایران و جهان نقشی انکارناپذیر داشته‌اند.

امسال نیز هم‌چون سال‌های پیش، صدها مراسم یادمان و گردهمایی برای گرامی‌داشت خاطره جان باختگان کشتار دهه‌ی شصت و به ویژه تابستان ۶۷ در کشورهای گوناگون جهان، برگزار می شود. مادری که ۲۶ سال پیش در جستجوی فرزندش بر خاک گلزار خاوران بوسه می‌زد، امروز خود از پیشگامان دادخواهی است.

کمیته خارج کشور سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن گرامی‌داشت یاد جان باختگان دهه ۶۰، دست خانواده و بازماندگان آنان را به گرمی می‌فشارد و در مبارزه‌شان  برای دادخواهی همگام آن‌هاست.

 پاینده باد یاد و خاطره جان باختگان دهه ۶۰

سرنگون باد جمهوری اسلامی، زنده باد سوسیالیسم

کمیته خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۹ شهریور ۱۳۹۳ (۳۱ اوت ۲۰۱۴)

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.