جرقّه ای برانبارباروت

حسن حیدری شاعرمعترض، فعال سیاسی- فرهنگی عرب اهل شهرستان اهواز، روزیکشنبه ۱۹ آبان ۹۸ دربیمارستان شفا دراهوازدرگذشت.این شاعرجوان که عمدتاً به زبان عربی اشعارانتقادی می سرود وبارها مورد بازخواست و بازجوئی قرارگرفته بود، روزبیست مرداد۹۷ توسط مأموران وزارت اطلاعات دراهواز بازداشت و در۲۶ شهریور همان سال با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی اززندان شیبان اهواز آزاد شد.

بسیاری ازشهروندان خوزستانی مرگ این شاعرجوان را که فقط ۲۹ سال سن داشت مشکوک خوانده و بلافاصله بعدازاعلام خبرمرگ وی دست به اعتراض خیابانی زدند. دراهواز، کوت عبدالله، شادگان و برخی دیگرازشهرهای خوزستان هزاران تن ازمردم به جان آمده، راهیِ خیابان شدند و با آتش زدن لاستیک و ایجاد راه بندان و حتی سنگربندی خیابانی، علیه رژیمی که در ربودن و کشتن بی سروصدای شاعران و نویسندگان و مرگ های صحنه سازی شده سابقه طولانی داشته است، به‏طور گسترده دست به اعتراض زدند. دربرخی ازاین تجمعات واعتراضات خیابانی که سه شبانه روزادامه داشت، مردم شعارهائی علیه رژیم سردادند. جنازه حسن حیدری شاعر جوان عرب روز۲۰ آبان درمحاصره نیروهای سرکوب به خاک سپرده شد. خاک ‏سپاری عجولانه و بدون کالبد شکافی و کشف علل مرگ شاعر، شک و ظنّ مردم خوزستان را تشدید و تقویت کرد. بیست آبان، دومین روز اعتراض خیابانی، مردم اهواز پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند.اعتراضات خیابانی دربرخی ازشهرها ازجمله شهرستان شادگان با طرح خواست های مشخص واعتراض نسبت به کمبود خدمات شهری مانند آب آشامیدنی درهم آمیخت. نیروهای سرکوب با هجوم وحشیانه به صفوف اعتراض کنندگان و نیز درمراسم خاک‏سپاری، ده ها تن را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این نخستین بارنیست که مردم اهواز ودیگرشهرهای خوزستان بطورگسترده دست به اعتراض و راه‏پیمائی و سنگربندی خیابانی می زنند ورژیم حاکم نیز باسرکوب و سرنیزه و بازداشت های گسترده به ان پاسخ می دهد. اعتراضات مکرر مردم خوزستان هربار با خشونت پاسخ داده شده است.ارتجاع حاکم حتی به روی اعتراض کنندگان آتش گشوده و خون آن ها رابرزمین ریخته است. تا کنون صدها تن ازفعالان سیاسی عرب بازداشت و زندانی وبسیاری ازآن ها به جوخه مرگ سپرده شده اند. کوت عبدالله، شادگان، اهواز و سایرشهرهای خوزستان، تا کنون بارها و بارها به تجمع و راه‏پیمایی دست زده و نسبت به وضعیت فلاکت باری که جمهوری اسلامی برمردم این استان تحمیل نموده، اعتراض کرده اند.اما تبعیض‏ها، اجحاف‏ها و فشارهای گوناگون علیه مردم عرب بیش ازپیش تشدید و حقوق سیاسی و فردی آحاد مردم خوزستان به شکل سیستماتیک و گسترده وخشنی نقض شده است.

مردم کوت عبدالله مانند بسیاری ازمناطق عرب‏نشین خوزستان از امکانات ابتدائی، خدمات اجتماعی و بهداشتی و حتی ازآب آشامیدنی سالم محروم هستند و درفقر و فلاکت زندگی می کنند. اکثر جوانان بیکارند و ازفقر وبیکاری و تبعیض به ستوه آمده اند. دربسیاری ازشهرها و روستاهای خوزستانی که روی دریائی ازثروت خوابیده است، هنوزآب شرب سالم و لوله کشی وجود ندارد.آن جا که آب لوله کشی هست،آب شور، تیره و کیفیت آن بسیار پایین است.وضعیت آب آشامیدنی درخوزستان تا بدان درجه بد و بحرانی‏ست که مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت “درحال حاضر آب شرب استان دروضعیت هشدارقراردارد” اب شرب استان حتی به اعتراف مقامات حکومتی سلامتی مردم را به خطر انداخته است.

وضعیت برق و برخورداری مردم ازوسایل خنک کننده، از آب هم بدتراست.مردم خوزستان که درفصل تابستان درگرمای طاقت فرسا بایستی کار وزندگی کنند، با نبود برق یا قطع مکررآن روبرو هستند. به این ها باید ریزگردها، گرد وخاک، آلودگی هوا،آب و محیط زیست را نیز اضافه کرد که سلامتی مردم استان خوزستان را به‏طورجدی به خطر افکنده است.صرف نظر ازاین که استان خوزستان درزمینه احداث جاده و از لحاظ خدمات و حمل و نقل شهری و عمرانی نیز از کمبود های بزرگی دررنج است.

افزون براین هامعضل بزرگ بیکاری ونرخ بالای آن درمیان جوانان است. نرخ بیکاری دراستان خوزستان ازنرخ متوسط کشوری بالاتراست. امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان می گوید “رتبه بیکاری استان خوزستان دربین استان های کشور ازرتبه ۱۹ به رتبه ۲ رسیده است”. وی می گوید “خوزستان درسال ۹۶ رتبه سوم بیکاری درکشور راداشت درسال ۹۷ رتبه دوم شد و اگر به همین منوال بگذرد رتبه اول را کسب می‏کند”. وی همچنین اعتراف کرد که شمارخودکشی ها درشهرهایی که آماربیکاری بالاتراست، بیشتر است و اضافه نمود درحال حاضر نیز صدها هزار نفر درخوزستان بیکارند که هیچگونه ممر درآمدی ندارند.

اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم خوزستان بدان حد وخیم و فشارسیاسی به حدی زیاد است که مردم این استان درفقر ومحرومیت کشنده ای دست وپا می زنند. فقر و فلاکت و بیکاری چنان عمیق وگسترده است که درسال های اخیر بسیاری ازمردم خوزستان زرخیز آرمیده بر ذخائر و ثروت های هنگفت نفت وگاز، مجبوربه مهاجرت شده اند.اعمال سیاست های سرکوب‏گرانه و تبعیض آمیزرژیم جمهوری اسلامی، کمبود ها و نارسائی های فاحش و متعدد، نارضایتی مردم خشمگین شهرهای خوزستان را بیش ازپیش افزایش داده است. انباشت و افزایش مداوم نارضایتی ها و تراکم فزاینده این خشم و نارضایتی چون انبار باروتی می توانست با هرجرقه ای به انفجار کشیده شود. مرگ شاعرجوان عرب، فقط یک جرقه بود و اگر آن نبود، بی تردید جرقه ای دیگر ازجای دیگربرای منفجرشدن این انبار باروت پیدا می شد و مبارزات مردم خوزستان  برای یک یا چند خواست معیشتی و رفاهی، به یک مبارزه سیاسی تمام عیار علیه تمام  نظم موجود  تبدیل می شد.

اعتراضات و سنگر بندی های خیابانی مردم اهواز و سایرشهرهای خوزستان دراعتراض به مرگ مشکوک حسن حیدری شاعر جوان عرب ودراعتراض به کمبود های متعدد زیستی و معیشتی اما هنوز به پایان نرسیده بود که دولت با اعلام خبر سه برابرشدن قیمت بنزین، برانبار باروت نارضایتی توده ای درمقیاس سراسری کبریت کشید. با اعلام این خبر، مردم خوزستان و مقدم برهمه مردم اهواز که هنوز خیابان هارا بطورکامل ترک نکرده بودند واکنش اعتراضی نشان دادند و ازهمان لحظات اولیه اعلام خبرودقایق نخستین شروع روزجمعه ۲۴ آبان، تجمعات اعتراضی خود را این بار درمخالفت با گرانی بنزین آغاز کردند. این اعتراضات به سرعت به سایرشهرهای استان ازجمله امیدیه، بهبهان و ماهشهر و درمرحله بعدی خرم‏شهر، آبادان و دیگرشهرهای خوزستان و سایر شهر ها و استان های کشور تسرّی یافت. تااین لحظه (یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸) مردم مبارز و زحمتکش دربیش از۵۰ شهر دراعتراض به سیاست دولت درزمینه افزایش سه برابری  قیمت بنزین، وارد خیابان شده و دست به اعتراض زده اند. نیروهای سرکوب‏گر رژیم همه جا سعی کرده اند رعب وهراس ایجاد کنند و با توسل به قهر وخشونت، اعتراض کنندگان راعقب برانند. دربرخی ازشهرها علاوه بر شلیک گازاشک آور، به روی مردم تیراندازی کرده اند.  براثر این تیراندازی ها تا کنون دهها تن کشته شده اند. درسیرجان یکی ازاعتراض کنندگان با گلوله های مزدوران کشته شده است. بنا به خبرهای انتشاریافته درشبکه های مجازی، تا کنون ۴ نفر در بهبهان، ۳ نفر درمریوان، ۲ نفر درجوانرود، یک نفردرشیراز، یک نفردرگلشهرکرج و یک نفردرخرم‏شهر دراثرتیراندازی مزدوران مسلح و سرکوب‏گررژیم کشته ، تعداد زیادی مجروح ببیش ازهزارتن بازداشت  شده اند.آمار کشته شدگان و زخمی ها  و بازداشتی ها درحال افزایش است.

به‏رغم این سرکوب‏ها، اعتراضات توده ای ادامه دارد. چندین بانک و پمپ بنزین ، چند خودرو، یک اتوبوس نیروی انتظامی ، یک پایگاه بسیج، یک فرمانداری وکلانتری نیز به آتش کشیده شده اند. درتبریز نیروهای سرکوب بامردم درگیر شدند. دراهواز مردم مبارز، نیروهای سرکوب را عقب راندند.مرگ بردیکتاتور، مرگ برخامنه ای، مرگ برروحانی، دیکتاتور حیا کن مملکت را رها کن، روحانی حیا کن مملکت را رهاکن، می‏کشم می‏کشم آن‏که برادرم کشت، نترسید نترسید ماهمه با هم هستیم و ذلت نمی پذیریم حق مونو می گیریم ، ازجمله شعار های مردم ناراضی و اعتراض کننده بوده است.

گره خوردن تجمعات و تظاهرات توده های زحمتکش مردم خوزستان دراعتراض به مرگ مشکوک حسن حیدری شاعر جوان عرب، با اعتراضات سراسری که اعلام خبرافزایش قیمت بنزین آن را شعله ورساخت، یک‏بار دیگر نشان داد که سیاست‏های ضدمردمی دولت ارتجاعی جمهوری اسلامی، هیچ بخشی ازمردم زحمتکش رابی نصیب نگذاشته است. تمام آن‏چه دریک هفته اخیر رخ‏داد و هنوزادامه دارد، بوضوح نشان داد که تمام ملیت های ساکن ایران و عموم کارگران، زحمتکشان، جوانان، زنان، بیکاران و آحاد تهی‏دستان فقرزده ای که برای ورود متشکل‏تر و گسترده تر به عرصه مبارزه سیاسی و رودرروئی با کل نظم موجود لحظه شماری می کنند، دشمن واحدی دارند.

سازمان فدائیان(اقلیت) اقدامات سرکوب‏گرانه رژیم علیه اعتراض کنندگان را قویاً محکوم می کند وخواهان ازادی فوری وبی قید و شرط همه بازداشت شدگان است.

گره خوردن مبارزات مردم خوزستان با مردم سراسر کشور نه فقط این واقعیت را نشان داد که همه کارگران و زحمتکشان و ملیت های تحت ستم ایران دشمن واحدی دارند، بلکه درعین حال این واقعیت را نیز نشان داد که برای رسیدن به خواست ها و اهداف خویش، قبل ازهرچیز باید تکلیف خودرا با ارتجاع اسلامی حاکم و نظم موجود یک‏سره سازند.

یگانه پاسخ ارتجاع حاکم درقبال اعتراضات توده ای، چنان‏که پیش ازاین نیزشاهد بوده ایم، سرکوب و ددمنشی بیشتراست.اما جمهوری اسلامی بعید است بتواند باتشدید سرکوب وبگیر و ببند، جنبش اعتراضی توده های مردم را خاموش کند. باآغاز دورجدید اعتراضات خیابانی مردم زحمتکش شهرهای مختلف و رشد سریع آن، روند اوج یابنده جنبش اعتراضی توده ای کلید خورده است. به‏ر‏غم زیگزاگ های جنبش اعتراضی توده ای پس ازدیماه ۹۶، اکنون اما این جنبش آشکارا درمسیرصعودی گام نهاده است. برای ارتقاءسطح مبارزات کنونی و ثمربخشی بیشتر و بهترآن، طبقه کارگر باید به یاری این جنبش برخاسته و درمقیاس سراسری وارد صحنه شود. با اعتصابات اقتصادی و سیاسی سراسری، ضعف اساسی جنبش اعتراضی توده ای درلحظه حاضررا جبران و راه  اعتصاب عمومی سیاسی را هموارکند. نباید از یاد برد که رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی را باید با یک اعتصاب عمومی سیاسی و قیام مسلحانه برانداخت و برویرانه های آن حکومت شورائی کارگران و زحمتکشان را بنا کرد.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۴۷ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.