گزارش برگزاری مراسم حماسه سیاهکل در ونکوور- کانادا

van04روز شنبه ۱۵ فوریه ۲۰۱۴، برنامه‌ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد قیام سیاهکل و بنیان‌گذاری سازمان چریکهای فدائی خلق ایران، توسط فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) در ونکوور، کانادا برگزار گردید.

 رفیق عباس سماکار نویسنده، شاعر و فعال سیاسی و رفیق حسین منصوری از سازمان فدائیان (اقلیت) سخنرانان این مراسم بودند که هریک از رفقا از جنبه های مختلف، تاثیرات حماسه سیاهکل بر جنبش مبارزاتی توده های مردم ایران را مورد بررسی قرار دادند.

ابتدا برنامه با شعر:

آن که می‌گفت حرکت مرد در این وادی خاموش و سیاه

برود شرم کند!

مویه کن بحر خزر

گریه کن دشت کویر

پیرهن چاک بده جنگل سرخ گیلان

قلب خود را بدر ای قله سرسخت البرز

پانزده مرد دلیر

پانزده جان برکف

دست درآوردگه رزم عظیم

خون‌شان رنگ خروش

خون‌شان جلوه دل‌های امید

آغاز شد

van04و سپس رفیق مجری، ضمن اظهار خوشامدگوئی به حاضرین، از همه آنان درخواست نمود، به پاس مبارزات و قهرمانی های تمامی جانفشانان راه آزادی و سوسیالیسم، به پا خاسته و یک دقیقه کف بزنند.

رفیق حسین منصوری که عنوان سخنرانی اش میراث سیاهکل، شرایط کنونی و وظایف ما بود در بخش اول برنامه سخنان خود، بستر شکل‌گیری و تاریخچه سیاهکل و این که این گروه چگونه متناسب با شرایط عمل کردند و نشان دادند که حرف و عملشان یکی‌ست، تاثیر آن را بر جنبش های کارگری و دانشجویی و جنبش زنان برشمرد.

او حرکت سیاهکل را در جهت ایجاد اعتماد دوباره مردم به روشنفکران ارزیابی کرد که چگونه این حرکت سکون و بی اعتمادی حاکم برفضای بسته سیاسی آن دوره  پایان داد و پراکندگی جنبش کمونیستی را انسجام بخشید و سرآغازی شد برای جنبش نوین ضد دیکتاتوری و آزادیخواهی در ایران.

وی در ادامه اشاره نمود که شرایط  کنونی با آن زمان تفاوت بسیار پیدا کرده است، بنابراین تاکتیک هم به تناسب آن تغییر می‌کند. زمانی که پخش یک اعلامیه ، خطرات بسیاری داشت، اکنون میتوان این کار را با وسایل ارتباط جمعی موجود به راحتی و بطور گسترده انجام داد. وی با اشاره به چشم انداز سازمان از روند مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران و تشریح و توضیح تاکتیکهای سازمان در جهت فراهم شدن سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و برقراری حکومت شورائی، به سخنان خود پایان داد.

سخنران بعدی برنامه رفیق عباس سماکار نویسنده، شاعر و فعال سیاسی بود که صحبت و ارزیابی خود را در زمینه بازتاب نبرد سیاهکل در ادبیات و هنر در دهه ۵۰ برای شرکت کنندگان در مراسم بیان نمود.

van03رفیق سماکار در این سخنرانی، ضمن اشاره به نقش و تاثیر نبرد حماسه سیاهکل در هنر و ادبیات در آن مرحله، بازتاب مبارزۀ مسلحانه در بین روشنفکران، دانشجویان و در نهایت روی آوری توده ها به این شکل از مبارزه در دورۀ قیام ۵۷ را مورد بررسی قرار داد. وی ابتدا با بیان تاریخچه کوتاهی از اشعار آزادیخواهانه افرادی چون فرخی یزدی و ابوالقاسم لاهوتی شروع و سپس به شاملو رسید. رفیق سماکار گفت، ادبیات، به خصوص شعر آسانتر میتواند ارتباط اجتماعی ایجاد کند تا سینما و یا تئاتر، که نیاز به سرمایه گذاری و هزینه بالایی داشته و دارند. وی از موسیقی و ترانه‌سرایی در دهه پنجاه گفت که با مضامین اجتماعی روی جامعه تاثیر می‌گذاشت و شاعرانی چون ایرج جنتی عطایی متاثر از این رویداد تاریخی بودند و ساختن فیلمهایی چون گوزنها نیز در همین راستا بود.

وی در ادامه سخنرانی خود، اشاراتی به روند تاثیرپذیری اقشار میانی جامعه از مبارزات مسلحانه چریکی در دهه پنجاه، بخصوص بطور کاملا مشخص در رویدادهای آغاز قیام، در ۲۱ و ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ داشت.

در ادامه برنامه، رفیق اردوان زیبرم از فعالین سازمان فدائیان (اقلیت)، ترانه سرودهای آفتابکاران جنگل و رود را با همیاری و همصدائی همه جانبه و پرشور تمامی حاضرین در مراسم اجرا نمود. (متن ترانه سرود ها در اوائل مراسم در اختیار کلیه شرکت کنندگان در مراسم قرار داده شده بود).

پس از پایان ۱۵ دقیقه وقت استراحت، رفیق مجید میرزائی شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران در تبعید، تعدادی از اشعار خود را باز خوانی نمود و سپس رفیق مجری پیام تبریک تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست ایران در کانادا را که بمناسبت حماسه سیاهکل و بنیانگذاری سازمان ارائه شده بود، قرائت نمود. در بخش دیگر برنامه، رفیق عباس سماکار به شعرخوانی پرداخت  که مورد تشویق و توجه شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت.

قسمت پایانی مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص داشت که رفقا عباس سماکار و حسین منصوری به سئوالات مورد نظر تعدادی از حاضرین پاسخ دادند.

در طول برنامه، فعالین سازمان در ونکوور، ضمن تهیه و پخش ویدئو کلیپ، عکس و نمایش فیلم، فضای خوب و زیباتری را ایجاد نموده و مورد توجه شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت. این مراسم با استقبال بسیار خوبی از فعالین سیاسی شهر روبرو شده بود.

گرامی باد یاد و خاطره تمامی انقلابیون کمونیست و همه جانباختگان راه آزادی

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران، برقرار باد حکومت شورائی

فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) ونکوور – کانادا

بهمن ۱۳۹۲

POST A COMMENT.