گزارشاتی از برگزاری اول ماه مه

اول ماه مه در پاریس

paris01مدت پنج سال است که کنفدراسیون سندیکاهائی که شامل پنج سندیکای بزرگ فرانسه است تظاهرات را فراخوان می‌دهند، اما امسال به علت اختلافاتی که بین دو سندیکای بزرگ س ژ ت و س اف د ت فرانسه در رابطه با تصویب قانون امنیت شغلی رخ داد این دو سندیکا جداگانه حرکت کردند.

ایرانیان در پاریس همیشه با فراخوان بزرگترین سندیکای فرانسه س ژ ت که نسبت به دیگر سندیکاها موضع رادیکالی  دارد به تظاهرات می‌پردازند. امسال نیز در پاریس با این سندیکا  در سه صف مستقل (مجاهدین، سازمان‌های رفرمیست و سازمان‌هایی که به سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی باور دارندو برای برقراری سوسیالیسم تلاش می‌کنند) به تظاهرات پرداختند.

حدود بیست سال است که ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی مقیم پاریس کمیته موقتی را برای اول ماه مه می‌دهند که هر ساله با فراخوان عمومی، برای سازماندهی این حرکت اقدام می‌کند.

در این کمیته سازمان‌ها و انجمن‌ها و افرادی شرکت دارند که اولا به سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی باور دارند و همچنین برای بر قراری سوسیالیسم تلاش می‌کنند. این دو شعار محوری این کمیته است.

paris02چند سالی است که سازمان‌ها و انجمن‌ها و افرادی که هنوز به جمهوری اسلامی توهم دارند صف خود را از این کمیته جدا کرده و جداگانه عمل می‌کنند.

امسال نیز طبق معمول هر سال بعد از فراخوان عمومی پنج نفر برای تدارکات تظاهرات اول ماه مه انتخاب شدند.

تعدادشرکت کننده در تظاهرات اول ماه مه که کمیته موقت فراخوان داده بود حدود ٨۰ نفر بود.

شعارهای این کمیته عبارت بود از:

سرنگونی جمهوری اسلامی- زنده باد سوسیالیسم- کارگران زندانی آزاد باید گردند- زندانی سیاسی آزاد باید گردد- زنده باد اتحاد بین المللی کارگران …

البته باید متذکر شد که به علت اختلاف در سندیکاها تعداد شرکت‌کننده‌گان از سال پیش کمتر بود، طبق آمار خود سندیکای  س ژ ت در سراسر فرانسه صد و شست هزار نفر و در پاریس حدود سی و پنج هزار نفر.

london01اول ماه مه در لندن

مراسم اول ماه مه در لندن با جمعیتی حدود ۵۰۰۰ نفر از کارگران، اعضای اتحادیه‌ها و نیروهای چپ کشورهای مختلف برگزار شد. این راه‌پیمایی حدود ساعت ۱ بعدازظهر آغاز و ساعت ۱۶ به پایان رسید.

محل آغاز راه‌پیمایی، به رسم هر سال، میدان “کلرکنوال گرین” و محل خاتمه آن میدان اصلی شهر، میدان ترافالگار بود.

نیروهای چپ ایرانی نیز در این راه‌پیمایی شرکت داشتند و شعارهایی علیه سرمایه‌داری جهانی و رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی دادند.

در پایان چند نماینده اتحادیه کارگری و “تونی بن” سخنرانی کردند.

london02در میان تظاهرکننگان اعلامیه‌های نشست مشترک نیروهای چپ و کمونیست به زبان فارسی و اطلاعیه سازمان به زبان انگلیسی پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

اول ماه مه در مونترال

ساعت ۶ مراسم از جلوی ساختمان شهرداری مونترآل شروع شد، اما بعد از چند دقیقه پلیس اعلام کرد که تظاهرات غیر قانونی است و دو دقیقه فرصت داد تا تظاهرکنندگان متفرق شوند در غیر این صورت آن‌ها را دستگیر خواهد کرد.

پلیس تمامی خیابان‌ها و کوچه‌ها را با وسایل نقلیه مختلف، اسب، نیروهای مخصوص و لباس شخصی‌ها بسته بود و وارد شدن به صف تظاهرکنندگان تقریبا غیر ممکن شده بود.

با وجود این، جمعیتی حدود هزار نفر تظاهرات را آغاز کردند و بعد از حرکت کوشیدند به مسیرهای دیگری بروند و از حلقه محاصره پلیس بگریزند، اما پلیس حلقه را تنگ‌تر کرد و تمامی مسیرها را بست، تا این که در ساعت ۳۰ : ۷ پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم، جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر را به محاصره درآورد و ۴۶۰ نفر را دستگیر کرد که به اتوبوس‌های پلیس منتقل شدند.

دستگیرشدگان بایستی نفری ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌پرداختند. تعدادی همان جا آزاد شدند و تعدادی دیگر به اداره پلیس برده شدند. این افراد نیز به جز ۷ نفر بقیه بعد از ۲۴ ساعت آزاد شدند. از سرنوشت آن ۷ نفر هنوز اطلاعی در دست نیست.

فعالین سازمان نیز که در این تظاهرات شرکت داشتند، به توزیع اعلامیه سازمان به مناسبت اول ماه به زبان‌های انگلیسی و فرانسه پرداختند.

اول ماه مه در ونکوور

vancouver011کارگران ، احزاب و سازمانهای مدافع کارگر در شهر ونکوور کانادا نیز همانند دیگر نقاط  جهان اول ماه مه روز جهانی کارگر و روز همبستگی طبقاتی کارگران جهان را با راهپیمایی و سخنرانی و اجرای موزیک، جشن گرفته و گرامی داشتند. فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) نیز با حمل شعارهایی با مضمون گرامی باد اول ماه مه و زنده باد سوسیالیسم و نیز عکس‌هایی از کارگران و مدافعین کارگری دربند در ایران و پخش اطلاعیه سازمان در مورد اول ماه مه به زبان انگلیسی، در این کارزار جهانی کارگری شرکت واز مبارزات و خواست‌های کارگران جهان پشتیبانی نمودند. راهپیمایان پس از گذشتن از چندین خیابان و میدان، در یکی از پارک‌های شهر ونکوور تجمع نموده و  نمایندگان کارگران و نیز فعالین استان بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور و حومه علیه سیاست‌ها و عملکردهای ضد کارگری و ضد مردمی حزب محافظه کارحاکم در کانادا و استیفن هاپر رهبرحزب و نخست وزیر کانادا، به سخنرانی پرداخته و اعلام نمودند که تا زمانی که به حقوق انسانی و رفاهی خود دست نیابند به مبارزات خود ادامه خواهند داد. در این مراسم همچنین ضمن حمایت از خواست‌ها و مبارزات کارگران دیگر ملیت‌ها، با مبارزات آن‌ها اعلام همبستگی شد.

vancouver02

در سخنرانی‌ها، عامل اصلی فاجعه کشتار کارگران در کارگاه‌های پوشاک بنگلادش، کمپانی‌های بزرگ سرمایه‌داری دانسته و خواهان دستگیری سردمداران آنان گشتند. در انتها مراسم با اجرای سرود انترناسیونال توسط گروه بزرگ کر با همراهی حاضرین در مراسم به شکل با شکوهی پایان یافت.

با امید به پیروزی کارگران جهان علیه نظم سرمایه

اول ماه مه در فرانکفورت

 

هم‌زمان با تظاهرات اول ماه مه در فرانکفورت، که هر ساله از سوی اتحادیه‌های کارگری فراخوان داده می‌شود، حزب دست راستی و فاشیست “ان پی دی” تظاهراتی را در فرانکفورت فراخوان داده بود.

در نتیجه، ایستگاه‌های قطار توسط مردم اشغال شد. فاشیست‌هایی که تظاهراتی در فرانکفورت اعلام کرده بودند، نتوانند وارد شهر شوند. به دلیل مقاومت مردم، فاشیست‌ها نتوانستند تظاهرات خود را برگزار کنند.

در تظاهرات برگزار شده از سوی اتحادیه‌ها، به گزارش رسانه‌های آلمانی، ۱۲۰۰ شرکت داشتند.

فعالین سازمان فداییان (اقلیت) در شهر فرانکفورت نیز در این روز در مراسم اول ماه مه، اتحادیه‌ها و نیز تظاهرات ضد فاشیستی شرکت فعال داشتند.

POST A COMMENT.