زلزله در آذربایجان صدها کشته و هزاران زخمی برجای‏ گذاشت

ساعت حدود پنج بعد از ظهر روز شنبه بیست و یکم مرداد، زلزله شدیدی به بزرگی ٢ / ۶ ریشتر به مرکزیت ورزقان در آذربایجان شرقی، تبریز و سایر شهرهای این استان را لرزاند. هنوز دقایقی از این زلزله نگذشته بود که زلزله شدید دیگری در ١۵ کیلومتری ورزقان و ٢۹ کیلومتری اهر، این شهرها و اکثر شهرهای آذربایجان و استان اردبیل را لرزاند. تا چند ساعت بعد از آن، ده‏ها پس‌لرزه که شدت آن تا حدود ۵ ریشتر می‌رسید ادامه داشت. شدت زلزله به حدی بود که مردم شهرهای مختلف آذربایجان از جمله مردم اهر، ارومیه، هریس، کلیبر، مشکین‌شهر، تبریز، میاندوآب و برخی دیگر از شهرها با وحشت و نگرانی خانه‌های خود را ترک نموده و برای نجات جان خویش به خیابان‌ها و پارک‌ها پناه بردند.

گرچه هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات جانی و خسارات این زلزله انتشار نیافته و خبرهای اولیه حاکی از آن بود که ده‌ها نفر در اهر و ورزقان و بیش از ۵٠  نفر در هریس کشته شده‌اند. بر طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولتی فارس، تا کنون حداقل ٢٢٠ نفر در این سه شهر کشته شده‌اند. بیشترین تلفات جانی مربوط به ساکنین روستاهاست که در خانه‌های گلی و کم استحکام زندگی می‌کنند. در منطقه اهر و هریس بیش از ١١٠ روستا از چهل تا هشتاد درصد تخریب و ده‏ها روستای دیگر به کلی با خاک یکسان شده‌اند. وقوع دو زلزله پی درپی در استان آذربایجان شرقی، علاوه بر تلفات جانی و خسارات مالی، بیش از ٢٠٠٠ مصدوم بر جای گذاشته است. با توجه به این که ارتباط بسیاری از روستاها قطع شده است هنوز اطلاع دقیقی از خسارات وارده در دست نیست و میزان تلفات بیشتر از آن چیزی‏ست که تا این لحظه خبرگزاری‌های حکومتی اعلام نموده‌اند.
علی‏رغم شدت زلزله و خرابی‌های ناشی از آن، ارگان‌های دولتی، برای کمک به مردم زلزله زده به ویژه در روستاها، تحرک لازم را از خود نشان ندادند. مقامات دولتی در محل، منتظر بودند تا در مرکز در این مورد تصمیم گرفته شود. استان‏دار اردبیل در همان ساعات اولیه، به‌جای کمک رساندن فوری به مردم زلزله زده، از مردم آذربایجان خواست که در “مساجد و اماکن مذهبی” جمع شوند و “نمازآیات” بخوانند!
نحوه برخورد مسئولان دولتی نه فقط بی اعتنائی آشکار به جان و زندگی مردمی‌ست که زیر آوار خرابی‌ها دست و پا می‌زدند و جان می‌دادند، بلکه برخوردی بس شرم‌آور و جنایتکارانه است که تنها از عهده دولت جمهوری اسلامی برمی‌آید. مردم زحمتکش آذربایجان حق دارند از دولت ارتجاعی حاکم به‌پرسند چرا به جان و زندگی آن‏ها بی اعتنائی می‌شود؟ مردم ایران می‌پرسند چرا زلزله در ژاپن با همین شدت٢ / ۶ ریشتر و یا حتا بیشتر از آن، تلفات جانی ندارد یا بسیار اندک است و خرابی و خسارات مالی آن نیز بسیار ناچیز است اما در ایران ده‌ها روستا را با خاک یکسان می‌کند و هزاران کشته و زخمی برجای می‌گذارد؟ پاسخ روشن است تلفات جانی و خسارات مالی در حوادثی نظیر زلزله در آذربایجان شرقی از آن‏رو زیاد و جبران ناپذیراست که رژیم حاکم بر ایران یک رژیم ارتجاعی و ضد مردمی‌ست که جز به غارت و چپاول مردم، به چیز دیگری نمی‌اندیشد. مسئولان دولتی نظیر استاندار اردبیل نیز در فکر مردم نیستند و سرگرم دزدی و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی‌اند. اگر در ژاپن که مانند ایران یک کشور زلزله خیز است، دولت مراقب است خانه‌ها و ساختمان‌ها از مصالح و تجهیزات مستحکم و به نحوی ساخته شود که در برابر زلزله مقاوم باشند، اما در ایران کسی به فکر مردم و میزان استحکام خانه‌ها نیست وهیچ اقدامی جهت پائین آوردن میزان تلفات و خسارات زلزله انجام نمی‌شود. از این‌رو میزان خرابی و تلفات جانی ناشی از زلزله در ایران بسیار بالاست و مسئولیت آن نیز مستقیماً برعهده رژیم حاکم است. بیشترین تلفات جانی زلزله اخیر نیزمتعلق به مردم زحمتکش آذربایجان به ویژه روستائیانی‌ست که در خانه‌های خشتی و گلی و فاقد استحکام زندگی می‌کردند و بدیهی‌ست که مسئولیت تمام این تلفات و خسارات نیز برعهده رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی‌ست.
سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن ابراز تسلیت به تمام داغدیدگان این زلزله، با کلیه آسیب دیدگان این حادثه تلخ و دردناک، عمیقاً ابراز همدردی می‌کند.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان(اقلیت)

۲۲ مرداد ۱۳۹۱ 

 کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.