فاجعه‌ دیگری که سرمایه‌داری در “ایران خودرو” آفرید

سودجوئی سرمایه‌داران و بی‌حقوقی کارگران در ایران بار دیگر فاجعه آفرید. ۴ کارگر کشته و ١٣ تن زخمی و مصدوم شدند.

این فاجعه هنگامی رخ داد که کارگران شیفت شب در حال ورود به کارخانه در صف بودند که یک کامیون حامل بار به صف کارگران برخورد می‌کند. بر طبق گزارش کارگران ایران خودرو، “در ساعت ۳۰ : ۲۳  مورخ ۵ / ۱۱ / ۸۹  یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از درب شماره ۹ ایران خودرو بود که بر اثر بریدن ترمز با تعدادی از همکاران برخورد می‌کند و متاسفانه باعث کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر از همکاران گرامی شد.” اسامی درگذشتگان این حادثه، تاکنون، ولی‌الله رحمانی، مصطفی خضری، سعید شفیع خانی، میرمحسن حسینی اعلام شده است.

این نخستین بار نیست که کارگران ایران خودرو که از هر گونه تشکل، حق و حقوق کارگری محروم‌اند، درنتیجه‌ی حوادث ناشی از کار و سودجوئی سرمایه‌داران جان خود را از دست می‌دهند. تاکنون به دفعات کارگران در نتیجه‌ی عدم رعایت موازین ایمن‌سازی محیط کار توسط سرمایه‌داران، جان خود را از دست داده‌اند. اما حادثه‌ی شب گذشته، فاجعه‌بارتر از تمام حوادث گذشته‌ است. سرمایه‌داران و دولت پاسدار منافع آنها، بی حقوقی کارگران را به نهایت خود رساند‌ه‌اند. کارخانه‌ها را برای تشدید استثمار، به قتلگاه کارگران تبدیل کرده‌اند. یک کارگر بیمار، راننده کمپرسی را در حالی که بیمار و خسته است، در شیفت شب به کار مجبور می‌کنند. در روز تعطیل عمومی، به زور کارگران را به کار وامی‌دارند. کارگران را به زور وادار به اضافه‌ کاری می‌کنند. در حالی که شب‌کاری جسم و جان کارگر را تباه می‌کند، چنان شرایط وحشتناکی در ایران حاکم کرده‌اند که کارگران از ترس بیکاری، فقر و مرگ، ناگزیر به شب‌کاری و تن دادن به استثمار وحشیانه شده‌اند.

این حادثه‌ی دهشتناک خشم و اعتراض کارگران ایران خودرو را که از ستم‌گری‌های مدیران این کارخانه به تنگ آمده‌اند، برانگیخت. کارگران با روی دست گرفتن جسد یکی از همکاران خود، با تجمع وتظاهرات علیه بی حقوقی و مدیران این شرکت، شعار سر دادند. رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی این دشمن بزرگ کارگران، واحد‌های ضد شورش را از تهران و کرج برای سرکوب کارگران گسیل کرده است. کارخانه فعلا تعطیل و کارگران چهارشنبه را روز عزا اعلام کرده‌اند.

رفقای کارگر! کارگران سراسر ایران!

فریاد اعتراض خود را علیه تمام ستم‌گری‌ها و فجایع نظم سرمایه‌داری حاکم بر ایران، بلندتر کنید. با کارگران ایران خودرو و مبارزه آنها اعلام همبستگی کنید. متشکل شوید و مبارزه خود را برای سرنگونی نظم سرمایه‌داری که جز استثمار، فقر، بیکاری، بی حقوقی، مرگ و تباهی جسمی و روحی نتیجه‌ای برای کارگران نداشته و نخواهد داشت، تشدید نمائید.

سازمان فدائیان (اقلیت) با خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومین و کارگران ایران خودرو اعلام همبستگی می‌کند و خود را در غم و اندوه آنها سهیم می‌داند.

نابود باد نظام سرمایه‌داری

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان (اقلیت)

٦ بهمن ماه ١٣۸۹

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.