افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی و گسترش اعتراضات کارگری

اعتراضات کارگری در سراسر ایران در حال گسترش است. گزارشاتی که از کارخانه‌ها و موسسات مختلف می‌رسد، نشان از نارضایتی روز افزون کارگران دارد. در طول یک هفته اخیر، یکرشته اعتراضات در چندین کارخانه رخ داده است. کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری خبر از اعتصاب کارگران در عسلویه و مجتمع کشتارگاه صنعتی شیراز داده است.

بر طبق این گزارش، کارگران فازهای ۳-۴-۵-۶ عسلویه از روز ٢١ دی ماه، به دلیل عدم پرداخت حقوق‌ها و در اعتراض به زمان قرارداد کاریشان دست از کار کشیدند .١٢٠٠ تن از کارگران مجتمع کشتارگاه صنعتی شیراز نیز در اعتراض به عقب افتادن دستمزدها و عدم اجرای وعده‌ها برای تحقق مطالبات‌شان به اعتصاب روی آورده‌اند. کارگران کیان تایر که از ١٨ دی ماه در اعتصاب به سر می‌برند، اعلام کرده‌اند که چنانچه مطالبات آنها از جمله پرداخت دستمزدهای معوقه و عیدی سال جاری برآورده نشود، روز یک‌شنبه، ٢٦ دی ماه، در مقابل وزارت صنایع دست به تجمع و اعتراض می‌زنند.

روز چهارشنبه هفته گذشته نیز، کارگران پارس متال در اعتراض به توقف خط تولید در این کارخانه، اخراج ۱۴۰ کارگر قراردادی و ١٠ ماه حقوق معوقه  کارگران رسمی، در این شرکت تجمع کردند و خواهان تحقق مطالبات خود شدند.

کارگران لوله سازی اهواز که چندین ماه است برای بازگشت به سرکار و پرداخت ٢٠ ماه حقوق معوقه خود مبارزه می‌کنند، به تجمعات و تظاهرات خود در مقابل استانداری اهواز ادامه دادند. اعتراضات کارگری با مطالبات سیاسی نیز در حال افزایش است. سندیکای قند مرودشت تهدید کرده است که چنانچه جمهوری اسلامی فورا فریبرز رئیس دانا را که به خاطر مخالفت با پروژه ضدکارگری آزاد سازی قیمت‌ها بازداشت کرده‌است، آزاد نکند، به اعتصاب متوسل خواهد شد. سندیکای کارگران شرکت واحد با صدوراطلاعیه‌ای این بازداشت را محکوم و خواهان آزادی رئیس دانا شد.

با آزادسازی قیمت‌ها و حذف سوبسیدها از سوی دولت، شرایط زندگی عموم کارگران مشقت بارتر شده است. افزایش روزافزون بهای کالاها پیوسته بر وخامت وضعیت معیشتی کارگران می‌افزاید. سرمایه‌داران به بهانه‌ی حذف سوبسیدها و بحران اقتصادی، استثمار کارگران را تشدید کرده و پرداخت حقوق و مطالبات آنها را به تعویق می‌اندازند. در طول چند روز گذشته صدها تن از کارگران اخراج شده‌اند.

در حالی که سرمایه‌داران از قبل سیاست‌های اقتصادی دولت، سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند و رژیم جمهوری اسلامی، میلیاردها دلار از حاصل دسترنج زحمتکشان را هزینه دستگاه‌های سرکوب نظامی و تحمیق مذهبی می‌کند، توده های کارگر مدام فقیرتر می شوند. فشارهای سیاسی رژیم به کارگران افزایش یافته و فعالین‌کارگری پی در پی باز داشت و به حبس محکوم می‌شوند.

اعتراضات کارگری چند روز اخیر، نشانه افزایش خشم کارگران از این همه فشارهای اقتصادی و سیاسی‌ست. گسترش دامنه مبارزات کارگری در هفته‌های اخیر، چشم انداز اعتلای بیشتر جنبش کارگری را از هم اکنون گشوده است.

در برابر کارگران راه دیگری جز تشدید مبارزه قرار ندارد. اما برای این که این مبارزات بتواند به پیروزی و تحقق مطالبات بیانجامد، اتحاد و تشکل لازم است. در شرایطی که رژیم سرکوب و اختناق جمهوری اسلامی می کوشد، هر تشکل کارگری را سرکوب و فعالان کارگری را دستگیر و به حبس محکوم کند، ایجاد تشکل‌های مخفی و تلفیق فعالیت مخفی و علنی یکی از ضرورت‌های مبارزات جنبش کارگری‌ست. اتحاد، مبارزه و تشکل رمز پیروزی کارگران است.

سازمان فدائیان(اقلیت) با حمایت از مبارزات کارگران، خواهان پرداخت فوری مطالبات معوقه‌ی کارگران، افزایش دستمزدها، توقف اخراج‌ها و آزادی تمام فعالین کارگری اسیر در زندان‌هاست.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان( اقلیت)

۲۵ دی ١٣۸۹

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.