اعتصاب کارگران لاستیک بارز

سه هزار و پانصد کارگر کارخانه لاستیک بارز کرمان در ادامه‌ی اعتصاب مهر ماه، از روز شنبه ١١ دی ماه، مجددا برای تحقق مطالبات خود دست از کار کشیدند. در اعتصاب مهر ماه  که ۴ روز به طول انجامید، کارگران از جمله خواستار پرداخت اضافه کاری‌هایی که وعده تحقق آن‌ها ۶ ماه به تعویق افتاده بود و افزایش دستمزد شده بودند. در جریان این اعتصاب به کارگران وعده تحقق مطالباتشان داده شد و آنها کار خود را از سر گرفتند. در همان زمان مدیر کل کار و امور اجتماعی کرمان اظهار داشت: كارگران كارخانه لاستیك بارز كرمان می‌توانند، اضافه كار انجام شده را به هر میزان كه طلب دارند، دریافت كنند و میزان حقوق و مزایای كارگران شركت‌های پیمانكاری باید طبق قانون كار پرداخت شود. اما به رغم وعده‌هائی که برای تحقق برخی از مطالبات کارگران داده شد، این وعده‌ها تحقق نیافت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، که خبر اعتصاب اخیر کارگران لاستیک بارز را انتشار داد نوشت: “از صبح شنبه یازدهم دی ماه ٨٩ سه هزار و پانصد کارگر لاستیک بارز بتدریج دست از کار کشیدند و با خاموش کردن همه دستگاه‌های تولیدی بطور یکپارچه‌ای وارد اعتصاب شدند.

خواست این کارگران تحقق تمامی آن مطالباتی است که در دور اعتصابات قبلی این کارگران به آنها وعده تحقق‌اش را داده بودند. کارگران لاستیک بارز از ماه‌ها پیش خواهان افزایش دستمزدهای خود و تبدیل قراردادهای یک‌ماهه به قرارداد یک ساله هستند. علاوه بر این‌ها کارفرمای لاستیک بارز در ازای ٧٠ ساعت اضافه کاری ماهانه با بهانه این‌که کارگران در این ٧٠ ساعت کم کاری می‌کنند به آنان فقط ماهیانه ۴٠ ساعت اضافه کاری پرداخت می‌کند. همچنین کارگران این کارخانه از آنجا که یک هفته در میان فقط روزهای جمعه تعطیل هستند خواهان تعطیلی دو روز در هفته می‌باشند و به کاهش پاداش تولید که از بیستم مهر ماه جاری از مبلغ ۵٠ تا ٢٠٠ هزارتومان نسبت به دستمزد کارگران کاهش پیدا کرده است معترضند.

بر طبق این گزارش، کارگران این کارخانه با به پایان رسیدن مهلتی که به مدیر اداری جدید برای تحقق خواست‌هایشان داده بودند، خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند اما مدیر اداری کارخانه ادعا کرد که با قطع یارانه‌ها هزینه تولید بالا رفته است و ما نمی‌توانیم به وعده‌های خود عمل کنیم، ما مواد نداریم و این مشکل مربوط به کل مملکت است، مربوط به ما نیست و اگر دست از کار بکشید به جرم اغتشاش دستگیر می‌شوید.”  بنابراین کارگران مجددا به اعتصاب روی آوردند.

وضعیت مادی، معیشتی و کاری کارگران کارخانه‌ی بارز به درجه‌ای از وخامت رسید که  خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در آبان ماه گزارشی از رشد نارضایتی در این کارخانه انتشار داد و نوشت: یكی از كارگران كارخانه لاستیك بارز كرمان در تشریح گوشه‌ای از مشكلات كارگران این كارخانه به خبرنگار ایرنا گفت: در دو سال گذشته ما كارگران افزایش حقوق نداشته‌ایم و این در حالی است كه برخی مدیران این كارخانه با دریافت ۱۲۰ میلیون تومان خود را بازخرید كرده و مجدداً به كار بازگشته‌اند.

وی افزود: كارگران این كارخانه با وجود كار با مواد شیمیایی و آلودگی این مواد كه سلامتی آن‌ها را تهدید می‌كند هیچ مبلغی را به عنوان سختی كار دریافت نمی‌كنند.

او ادامه داد: در همین حال، كارخانه لاستیك بارز كرمان ۳۵ واحد مسكن احداث كرده كه حدود ۶ سال است خاك می‌خورد اما به كارگران واگذار نمی‌شود.

در حالی مطالبات کارگران لاستیک بارز مدام به تعویق افتاده است که روز به روز در نتیجه‌ی رشد افسار گسیخته تورم بر هزینه‌های زندگی این  انسان‌های زحمتکش افزوده شده و سطح زندگی آنها مدام تنزل کرده است. کارگرانی که عموما دستمزدشان حتا به ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد، اما باید ماهانه لااقل مبلغی معادل ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزارتومان بابت اجاره خانه بپردازند، دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. آنها خواهان تحقق فوری مطالبات خود هستند.

در شرایطی که برنامه آزادسازی قیمت‌ها و حذف سوبسیدها توسط دولت سرمایه‌داران در همین چند روز گذشته منجر به افزایش سریع قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز روزمره کارگران شده است و دستمزدها باید فورا افزایش یابند، سرمایه‌داران می‌کوشند از آن نیز حربه‌ای علیه کارگران بسازند و با ادعای افزایش هزینه‌های تولید، در برابر کارگران و مطالبات آنها بایستند و آنها را به سوی فقری کمرشکن‌تر سوق دهند.

سازمان فدائیان (اقلیت) با حمایت از مبارزات و مطالبات کارگران لاستیک بارز، خواهان تحقق فوری و کامل مطالبات آن‌هاست.

سازمان فدائیان (اقلیت) با توجه به رشد افسارگسیخته‌ بهای کالاها و خدمات در چند روز اخیر که چشم‌اندازی بر توقف آن نیست، خواهان افزایش سریع و فوری دستمزد عموم کارگران ایران حداقل به یک میلیون تومان است که بتواند جبران‌کننده حداقل هزینه‌های یک خانوار چهار نفره کارگری باشد.

سازمان فدائیان (اقلیت) عموم کارگران ایران را به تشدید مبارزه برای افزایش دستمزد فرا می‌خواند.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان (اقلیت)

١٣ دی ١٣۸۹

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.