از اعتراضات و مطالبات کارگران لوله‌سازی خوزستان حمایت کنیم

بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران لوله‌سازی خوزستان از اوائل صبح روز شنبه  ۲۹ آبان، در اعتراض به وعده‌های عمل نشده مقامات پیرامون راه‌اندازی شرکت و همچنین در اعتراض به عدم پرداخت ١۸ ماه حقوق خود، در مقابل استانداری خوزستان در شهر اهواز دست به تجمع زدند. کارگران در حالی که  به طور دستجمعی شعار “مرگ بر ظالمین” را تکرار می کردند، خواستار آن شدند که استاندار خوزستان به مطالبات آنها رسیدگی کند.

کارگران لوله‌سازی خوزستان، برای تضمین شغلی و دریافت حقوق‌های معوقه خود بارها دست به تجمع و راه‌پیمائی زده‏اند. اعتراضات ومشکلات کارخانه لوله سازی، سابقه چندین ساله دارد. مشکلات و گرفتاریهای کارگران در این کارخانه زمانی تشدید گردید که مالکیت آن در سال ۸١ از بانک صنعت و معدن به بخش خصوصی واگذار گردید و به دنبال آن زمزمه اخراج وسیع کارگران آغاز شد. دستمزد کارگران بلوکه و پرداخت آن مرتباً به تعویق افتاد. اجتماعات اعتراضی کارگران، هر بار بامشتی وعده توخالی و حداکثرپرداخت بخشی از حقوق‌های معوقه پایان می‌گرفت. اوائل سال۸۷ صاحبان کارخانه، کمبود نقدینگی و عدم پرداخت وام از سوی بانکها را بهانه کرده و از تمدید قرارداد کارگران خودداری کردند. به دنبال آن کارگران به مرخصی‏های اجباری فرستاده شدند و در ادامه، خط تولید را متوقف ساختند. به رغم آن که در طول این یک سال نیز اعتراضات کارگران به طور بی وقفه و در اشکال متنوعی مانند تجمعات اعتراضی در مقابل دفتر مدیریت و نهادهای دولتی، تظاهرات و راه‌پیمائی و مسدود ساختن جاده ادامه داشت، اما در اواخر همین سال، اخراج ٢٠٠٠ کارگر از مجموع ٢۶٠٠ کارگر رسمی و پیمانی این کارخانه قطعی شد.

وضعیت ادامه کاریِ کارگران باقی‏مانده نیز ناروشن بود. دستمزد کارگران ماه‏ها به تعویق افتاد و به رغم  وعده‌های مکرری که به کارگران داده می‌شد، اما هیچ‏گونه اقدامی برای تضمین شغلی کارگران به عمل نیامد. کارخانه لوله‌سازی خوزستان از اردیبهشت سال جاری تاکنون تعطیل و تولید آن متوقف شده است. اکثر کارگران کارخانه‌ لوله‌سازی خوزستان که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه‌ کار دارند، در حال حاضر همه خانه‌نشینند. ۶٠٠ کارگر این شرکت و اعضای خانواده آن‏ها در معرض شدیدترین فشارهای اقتصادی و معیشتی قرار دارند و با گرسنگی دست و پنجه نرم می‏کنند. استاندار خوزستان که وعده رفع مشکلات این کارخانه را داده بود، پس از مدت‏ها بلاتکلیفی و سردواندن کارگران، در پاسخ به اعتراضات روز گذشته کارگران و خواست آنها برای ادامه کاری و تضمین شغلی گفت: “رفع مشکلات این کارخانه با بن‏بست مواجه شده است.”

نباید به سرمایه‌داران و دولت آنها اجازه داد که با کارگران بدین‏گونه برخورد کنند. مسبب اصلی وضعیت کنونی کارخانه، خودِ سرمایه‌داران و دولت آن‏ها هستند. باید به حمایت از اعتراضات و مطالبات کارگران لوله‌سازی خوزستان برخاست. آینده شغلی کارگران لوله‌سازی اهواز که لااقل بیست سال در این کارخانه سابقه کار دارند باید تضمین شود. دولت در وهله نخست موظف است امکان ادامه کاری کارگران در این کارخانه را فراهم کند. این حق همه کارگران است که دستمزدهای خود را بدون تأخیر دریافت کنند و کارفرما موظف است دستمزد کارگران را به موقع بپردازد.

سازمان فدائیان(اقلیت) ازاعتراضات و مطالبات کارگران لوله سازی خوزستان قویاً حمایت می ‏کند و خواستارضمانت شغلی کارگران وهمچنین  خواستار آن است که کلیه دستمزدها و مطالبات معوقه کارگران، فورا و یکجا پرداخت شود.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان (اقلیت)

٣٠ آبان ١٣۸۹

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.