جنون جنگ و ادامه نسل کشی در فلسطین

دولت نژاد پرست اسرائیل همچنان سرگرم قتل و کشتار مردم فلسطین است. علی رغم مخالفت افکارعمومی جهان، دولت صهیونیستی اسرائیل به نسل کشی فلسطینیان ادامه می‏دهد. شمال غزه با خاک یکسان شده است. در اثر اقدامات دولت متجاوز و جنگ طلب اسرائیل، بیش از  ۳۶ هزار فلسطینی کشته و متجاوز از ۸۱ هزار تن زخمی شده اند. از آغاز جنگ تا کنون بیش از یک میلیون تن از مردم غزه آواره شده و صدها هزار تن راهی مناطق جنوبی غزه از جمله شهر رفح شده و به اردوگاه ها و زندگی زیر چادرها پناه آورده اند. ارتش متجاوز اسرائیل، در ادامه اشغالگری های خود، روز نهم خرداد منطقه حائل در جنوب نوار غزه را که در مرز مصر قراردارد تحت کنترل خود درآورد.

منطقه حائل که یکی از مناطق “غیرنظامی شده” میان مصر و اسرائیل است ، در سال ۱۹۷۹ میلادی و در چهارچوب قرارداد صلح میان این دو کشور ایجاد شد. ارتش اسرائیل یک روز پس از اعلام کنترل این منطقه، حملات وحشیانه زمینی و هوایی علیه شهر رفح و ساکنین آن را آغاز کرد. حملات وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی اسرائیل  تنها در دو روز از یک هفته اخیر، متجاوز از ۶۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. اردوگاه “الشطی” و سایر اردوگاه ها و مراکزی که آوارگان فلسطینی به آن پناه برده بودند نیز از گزند این حملات وحشیانه زمینی و هوایی برکنار نماندند. ده‏ها چادر و شماری از مردم فلسطینها در آتش این حملات کینه توزانه زنده زنده سوختند و خاکستر شدند. چندین بیمارستان در شهر رفح ازجمله بیمارستان اندونزیایی، کلینیک “تل السلطان”، بیمارستان کمال عدوان، بیمارستان “ابو یوسف النجار”، درمانگاه مرکزی”ابوالولید”، بیمارستان میدانی رفح و بیمارستان تخصصی کویت یا به کلی تخریب و یا از ارائه خدمات خارج شدند. گذرگاه های مرزی جنوب غزه در رفح مسدود شده، از ارسال غذا و دارو و امکانات پزشکی ممانعت به عمل آمده و عملیات امدادی و انتقال بیماران توسط سازمان بهداشت جهانی نیز متوقف شده است.

این واقعیت برکسی پوشیده نیست که هدفت دولت راست افراطی اسرائیل چه از همان آغاز جنگ غزه چه اکنون که سرگرم اشغال کامل رفح ، آخرین پناهگاه مردم فلسطین است، نه نابودی حماس، که نسل کشی و تصفیه حساب با تمام خلق فلسطین بوده است. کابینه نژادپرست اسرائیل و در رأس آن نتانیاهوی جنایتکار که شخصیت او با جنون جنگ و آدمکشی عجین است، گاه غیر مستقیم و بیشتر از آن صریح و مستقیم، بارها برنابودی کامل فلسطینی ها تأکید کرده اند. آنان پنهان نکرده اند که هدفشان کشتار تمام مردم غزه، براندازی نسل فلسطینیان، کوچاندن اجباری بازماندگان جنگ و در نهایت محو کامل فلسطین از نقشه جغرافیاست.

تمام جنایات بی شمار و تکان دهنده دولت صهیونیستی اسرائیل نیز در راستای تحقق همین اهداف فاشیستی و نژاد پرستانه بوده است. هدف ارتجاع صهیونیستی، نابودی مردم باریکه غزه است و رفح، شهری در جنوب این باریکه است و استثنایی برقاعده سیاست صهیونیست ها نیست. ارتجاع صهیونیستی در طول ۸ ماه جنگ تجاوزکارانه، همین سیاست را آرام آرام البته در پرتو حمایت بیدریغ دولت امپریالیستی آمریکاپیش برده است. تمام جنایات فجیع دولت اسرائیل، نسل کشی و کشتار و آواره سازی صد ها هزار زن و کودک و پیر و جوان غیر نظامی، تحمیل گرسنگی برمردم غزه، تخریب گسترده خانه های مسکونی، بیمارستان ها، مدارس و حتی اردوگاه های پناهندگی و بی شمار جنایات دیگر که گاه مورد اعتراض نهاد های بین المللی و برخی دولت های اروپایی قرار گرفته است، همه و همه مورد حمایت همه جانبه دولت امریالیستی آمریکا بوده است. دولت آمریکا حتی جنایت فجیع هفته اخیر اسرائیل، حمله ارتش تجاوزگر این کشور به آوارگان پناه برده به زیر چادرها و اردوگاه ها و به آتش کشیدن این چادرها و اردوگاه ها و  سوزاندن زنده زنده‏ی فلسطینیان که اعتراض جهانیان را بر انگیخت نیز تأیید کرد. دولت آمریکا که پیش از آن، رفح را به اصطلاح خط قرمز اعلام نموده و در ظاهر با حمله به رفح مخالف بود،  پیشروی ارتش اسرائیل و جنایت اخیر صهیونیست ها در رفح را نیز تأیید کرد. مقامات دولتی آمریکا از نمونه جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بعد از ارتکاب این جنایت ارتش اسرائیل گفت: اشغال منطقه مرزی مصر و اقدامات دولت اسرائیل با نظر دولت آمریکا هماهنگی دارد. وی همچنین گفت: ما شاهد عملیاتی که غیر موجه باشد نبوده ایم. “متیو میلر” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دراین مور گفت: “عملیات نظامی اسرائیل تا کنون در رفح، به اندازه عملیات در مرکز و شمال غزه گسترده نبوده است. ”

روشن تر ازاین نمی شد اعتراف نمود که تمام جنایات ارتش رژیم صهیونیستی از نظر دولت آمریکا موجه و تمام آنچه نتانیاهو در غزه  سر گرم انجام آن است باسیاست خارجی آمریکا هماهنگ بوده است. اگرچه از تاریخ ششم می، دامنه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مدام بیشتر و گسترده تر شده اما گویا سرعت پیشروی ها و دامنه اشغالگری رژیم صهیونیستی، مسؤلان وزارت خارجه آمریکا را راضی نکرده و لذا جواز عملیات گسترده تر و جنایات و کشتار بیشتر مردم رفح را نیز صادر می‏کنند.

اما نه جنایات تاکنونی دولت نژادپرست اسرائیل مشکلات را حل می‏کند و نه گسترش آن در جنوب غزه و اشغال کامل شهر رفح. انتقام جویی و جنون جنگ آدمکش و جانی بزرگ نتانیاهو نیز هیچ مشکلی را از اسرائیل و معضل فلسطین حل نخواهد کرد. دولت راست افراطی اسرائیل به رهبری نتانیاهو هیچ برنامه ای که دارای یک چشم انداز واقعی مثبت و پیروزمندانه اگر نه برای مردم اسرائیل بلکه حتی برای صهیونیست ها باشد، نداشته است و ندارد. در جریان حملات هوایی و زمینی ارتش اشغالگر اسرائیل از آغاز جنگ غزه تا کنون، در کنار کشته شدن ده ها هزار تن از مردم بی دفاع فلسطین، جریان ارتجاعی اسلام گرای حماس نیز متحمل تلفات زیادی شده است. تردیدی در این واقعیت وجود ندارد که این جریان  از لحاظ سازمانی و تشکیلاتی و امکانات به شدت تضعیف شده است. اما هرکس این را می داند که تضعیف ولو بسیار شدید حماس، به معنای نابودی حماس که در رأس اهداف اسرائیل بوده، نیست. این حملات وحشیانه حتی اگر به فرض به نابودی کامل حماس منجر شود اما باز هم به معنای نابودی طرز فکر و شرایطی که پرورش دنده حماس بوده نیست. نیازی به توضیح نیست که تا زور و فشار و اشغالگری باشد، مقاومت در برابر آن و حتی مبارزه مسلحانه با اشغالگران هم هست. بنابراین اشغال حتی کامل رفح نیز مشکلی را حل نخواهد کرد. افزون بر این دولت صهیونیستی اسرائیل هیچ برنامه ای برای بعد از اشغال رفح و کل غزه ندارد. روشن است که نمی‏تواند ارتش خود را برای همیشه در انجا مستقر کند یا اداره غزه را خود برعهده گیرد. نسل کشی فلسطینی ها و ادامه جنایات تکان دهنده علیه مردم ستمکشیده فلسطین در عین حال هیچ کمکی حتی به حل مشکل گروگان ها نمی‏کند. گرچه جان گروگان های اسرائیلی نیز برای نتانیاهو فاقد اهمیت است، اما ادامه کشتار نیز موجب رهایی گروگان ها نمی شود بماند که  شماری از آن ها نیز در جریان این حملات کشته شده اند و چه بسا شمار دیگری نیز کشته خواهند شد.

جنگ در غزه در واقع از مدت ها قبل به بن بست رسیده است و به رغم آن، کشتار فلسطینی‏ها در غزه و در شهر رفح در حالی تشدید شده و ادامه دارد که اعتراضات بین المللی در سطح توده های مردم، دانشجویان، تشکلهای کارگری و سازمان ها و احزاب چپ و سوسیالیست مدام افزایش یافته و فشار های بین المللی علیه دولت اسرائیل و در رأس آن نتانیاهوی فاشیست نیز تشدید شده است. چندین کشور از جمله چند دولت اروپایی، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند. کشورهای غرب نمی توانند برای همیشه، اقدامات جنایتکارانه دولت راست افراطی اسرائیل را با سکوت برگزار کنند و درقبال فشارها و اعتراضات فزاینده داخلی بی تفاوت بمانند. بلکه برای کنترل بحران و حفظ منافع دراز مدت تر خود در منطقه و پیشگیری یا دست کم تعدیل اعتراضات و فشارهای داخلی، متمایل به کابینه ای معتدل تر در اسرائیل هستند.

در آمریکا نیز تا کنون یک افسر ارشد ارتش آمریکا و دو مسؤل ارشد در وزارت خارجه در اعتراض به سیاست حمایت بی چون و چرای بایدن از دولت اسرائیل استعفا کرده اند.

در سطح داخلی در خود اسرائیل نیز اوضاع چندان بر وفق مراد نتانیاهو نیست. اعتراض علیه نتانیاهو  گسترده تر شده است کار به جایی رسیده که احزاب اپوزیسیون در مورد “طرح اقدام جهت جایگزینی دولت نتانیاهو برای آینده کشور اسرائیل” به توافق رسیده اند. حتی ” بنی گانتس” رهبر حزب ” میانه رو” “اردوگاه دولت” که درعین حال عضو کابینه جنگ نیز هست، برنامه ای برای انتخابات زود هنگام ارائه نموده است. در کابینه جنگ نتانیاهو، اختلافها و چالش های معینی پیرامون جنگ غزه، آزادی گروگان ها و اداره نواز غزه پس از جنگ وجود دارد.

علی رغم تمام این فاکتور ها اما احتمال یک آتش بس دراز مدت و  مهمتر از آن احتمال پایان جنگ در شرایط فعلی بسیار ضعیف است. روز جمعه ۱۱ خرداد، یک طرح پیشنهادی سه مرحله ای برای آتش بس انتشار یافت و جوبایدن ضمن حمایت از این طرح گفت: ” وقت آن است که این جنگ پایان یابد”. این پیشنهاد که در آغاز به عنوان یک “پیشنهاد اسرائیلی” مطرح شد، خیلی زود مشخص شد از سوی  بایدن برای اسرائیل تهیه شده که با انتشار بیانیه ای از طرف دفتر نتانیاهو رد شد. اما حماس علی رغم آنکه می دانست این پیشنهاد از سوی بایدن برای اسرائیل تهیه شده، نسبت به آن واکنش مثبت نشان داد.

” شی جین پینگ” رئیس جمهور چین نیز در نشستی با “سیسی” رئیس جمهور مصر و رهبران برخی دیگر از کشور های عربی از ضرورت پایان جنگ سخن گفت و پیشنهاد برگزاری یک نشست بزرگ برای صلح خاورمیانه را داد.

با وجود این باید تأکید نمود، مادام که نتانیاهو در اسرائیل بر سرکار باشد، نه آتش بس دراز مدتی به مثابه مقدمه پایان جنگ برقرار خواهد شد و نه مهمتر از آن چشم اندازی برای پایان جنگ گشوده خواهد شد. تمام تلاش های تاکنونی به این منظور نیز تا این لحظه با شکست روبرو شده است. صلح بماند، به نظر می رسد هرگونه آتش بس معنی دار و خروج نیروهای اشغالگراسرائیل از غزه، آغاز بازسازی غزه و هرگونه تلاش و تحولی که مهر پایانی بر جنگ غزه بزند دست کم مستلزم کنار رفتن نتانیاهو است. چرا که جنون جنگ طلبی و کشتار مردم فلسطین، این نژاد پرست فاشیست را رها نمی‏کند. او و تمام راست افراطی نژاد پرست و صهیونیست، از کشتار مردم فلسطین و خون ریزی سیر نمی‏شوند. از این منظر، شاید بتوان گفت سرنوشت جنگ غزه، تا حدود زیادی به سرنوشت نتانیاهو گره خورده است.

 

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۷۲  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.