جنگ در خان یونس و سرنوشت غزه

با آغاز سومین ماه از حمله نظامی رژیم اشغالگر اسرائیل به نوار غزه، جنگ حماس و اسرائیل در خان یونس، شهر بزرگ جنوب غزه به اوج خود رسیده است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه هفته گذشته، خان یونس را به محاصره درآورد و اعلام کرد نیروی هوایی این کشور با انجام ۲۵۰ حمله طی ۲۴ ساعت گذشته، انبارهای تسلیحات، مقرهای زیرزمینی و زیرساخت‌های نظامی حماس را هدف قرار داده است.

در همین روز گروه اسلام‌گرای حماس نیز اعلام کرد که نیروهایش در تمامی محورهای تهاجم به نوار غزه درگیر نبردهای شدیدی علیه نظامیان اسرائیلی هستند. یک روز بعد خبرگزاری فرانسه گزارش داد که با شکسته شدن خط دفاعی حماس، نیروهای اسرائیلی با تانک‌ها، نفربرهای زرهی و بولدوزرهای خود به خان یونس حمله کردند.

از روز جمعه درگیری‌های سنگینی در داخل شهر گزارش شده است. با گسترش عملیات زمینی ارتش اشغالگر اسرائیل، هزاران غیرنظامی به مناطق ساحلی یا به رفح نزدیک مرز مصر فرار کرده‌اند. یک مقام سازمان ملل اعلام کرد «۶۰۰ هزار نفر که در جنوب نوار غزه دستور تخلیه گرفته‌اند، جایی برای رفتن و پناه گرفتن ندارند». بسیاری از ساکنان نوار غزه پس از دستور خروج از شمال غزه، به خان یونس پناه برده بودند.

ارتش اسرائیل بر دامنه حملات خود افزود و روز جمعه هفدهم آذر اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۴۵۰ مکان در غزه را از طریق زمین، دریا و هوا هدف قرار داده است. این حجم از حملات از پایان آتش‌بس بی‌سابقه بود. درحالی‌که بیشتر جمعیت خان یونس به مناطق ساحلی یا رفح پناه برده‌اند، جنگ خانه به خانه ادامه دارد. در همین حال نظامیان ارتش اشغالگر حملات خود را به جبالیا در شمال و شجاعیه در شرق نیز تشدید کردند. در جریان این درگیری‌ها که بسیاری از مراکز مسکونی و عمومی تخریب شد، گروه دیگری از مردم غیرنظامی زیر بمباران‌های اسرائیل جان خود را ازدست‌داده‌اند. مدیر بیمارستان ناصر خان یونس از شمار بسیار بالای کشته‌ها و مجروجین خبر داده است.

آمار تعداد فلسطینیانی که از آغاز جنگ تاکنون کشته‌شده‌اند متجاوز از ۱۷۵۰۰ و تعداد مجروحین بیش از ۴۵۰۰۰ اعلام‌شده است.

درحالی‌که ارتش اسرائیل مناطق وسیعی از غزه را به اشغال درآورده است، به گزارش سایت خبری فارس وابسته به سپاه پاسداران، “حماس، روز جمعه (۱۷ آذر) از فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ خواست تا دست به خیزش بزنند.”

“از مردم خود در اراضی ۱۹۴۸ و کرانه باختری می‌خواهیم تا به سمت مسجدالاقصی راهی شوند؛ از جوانان انقلابی در شهرها و روستاها و اردوگاه‌های کرانه باختری خواستار درگیری با دشمن در ابراز همبستگی با نبرد طوفان الاقصی هستیم”. این فراخوان حماس پاسخی از جانب مردم فلسطین نگرفت. دلیل آن نیز روشن است. مردم فلسطین این گروه را در فاجعه‌ای که بر سر آن‌ها آوار شده، سهیم می‌دانند.

در همین حال تلاش بین‌المللی  برای آتش‌بس انسان دوستانه به‌منظور کمک به مردم آواره و مصیبت‌دیده فلسطینی ادامه یافت. دبیر کل سازمان ملل با استفاده از اختیارات خود فراخوان جلسه اضطراری شورای امنیت را صادر کرد. وی در سخنرانی خود در این اجلاس ضمن محکوم کردن اقدامات نظامی حماس و اسرائیل به‌عنوان نقض مقررات جنگ گفت:  حملات وحشیانه حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، هرگز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. به مردم در غزه گفته می‌شود که مثل توپ‌های انسانی بدون رعایت مسائل ابتدایی حیاتی، از این‌طرف به آن‌طرف بروند . در حالی که هیچ کجای غزه امن نیست.

تقریباً ۸۵ درصد مردم غزه آواره شده‌اند. بیمارستان‌ها، مدارس و تسهیلات سازمان ملل تخریب‌شده یا آسیب‌دیده‌اند.

خانواده‌ها همه‌چیز خود را از دست دادند و روی زمین سخت می‌خوابند. بحران غذایی وجود دارد و اغلب مردم در غزه از گرسنگی رنج می‌برند. مردم غزه شاهد ورطه‌ای بی‌انتها هستند و جامعه جهانی باید هر کاری که می‌تواند برای پایان دادن به مصیبت‌های آن‌ها انجام دهد.

او در پایان سخنانش گفت که حملات راکتی حماس و استفاده این گروه از غیرنظامیان به‌عنوان «سپر انسانی» ناقض «مقررات جنگی» است. وی افزود: بی‌قیدوشرط حملات ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل  را محکوم می‌کند، اما این اقدامات تخلفات اسرائیل را تبرئه نمی‌کند. وی خواستار فراهم شدن امکان بازدید کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از گروگان‌ها و رفتار انسانی با آن‌ها و آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌های اسرائیلی شد.

سپس از حاضران در نشست شورای امنیت خواست تا برای برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه، برای حفاظت از جان غیرنظامیان و ارسال سریع کمک‌های نجات‌بخش تلاش کنند. چشم‌های جهان – و چشم‌های تاریخ- به ما دوخته‌شده‌ است.

با تمام تلاش‌هایی که برای تصویب قطعنامه آتش‌بس صورت گرفت، دولت آمریکا اما قطعنامه‌ای را که از سوی امارات متحده عربی برای برقراری آتش‌بس ارائه شد، وتو کرد. بنابراین تلاش برای تصویب پنجمین قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای آتش‌بس نیز به شکست انجامید.

بدین ترتیب امپریالیسم آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین حامی و پشتیان رژیم اشغالگر و نژادپرست اسرائیل بر ادامه اقدامات جنایت‌کارانه این دولت علیه مردم ستمدیده و بی‌دفاع فلسطین مهر تائید زد. با رد قطعنامه در شورای امنیت اکنون  رژیم اسرائیل دست خود را کاملاً بازمی‌بیند که زیرپوشش نابودی حماس، عملیات نظامی را تشدید کند و با اقدامات وحشیانه خود،  کشتار و آواره کردن مردم غزه را شدت بخشد. از همین روست که روز شنبه از ساکنان غیرنظامی مناطق مرکزی خان‌ یونس خواست که آنجا را ترک کنند.

بنابراین با وتوی قطعنامه از سوی آمریکا عجالتاً چشم‌اندازی برای آتش‌بس، لااقل در چند هفته آینده وجود نخواهد داشت. بر طبق برخی گزارش‌ها دولت‌ امریکا از اسرائیل خواسته است با ادامه حملات نظامی تا پایان سال جاری، اشغال غزه را کامل کند و به حاکمیت حماس در غزه پایان دهد. اما گذشته از این که نابودی حماس سهل و ساده نیست، با پایان حاکمیت حماس بر غزه، مسئله‌ای که هنوز باقی می‌ماند سرنوشت نامعلوم گروگان‌های اسرائیلی خواهد بود.

این بهانه‌ای در دست رژیم اسرائیل خواهد داد که همچنان به اشغال غزه و جنایات خود علیه مردم فلسطین ادامه دهد. به عبارتی مردم غزه را به گروگان خواهد گرفت تا وقتی‌که مسئله گروگان‌های اسرائیلی حل شود. اما بعد چه رخ خواهد داد؟ اگر مسئله گروگان‌ها به نحوی حل شود، سرنوشت غزه و مردم آن چه خواهد شد؟ رژیم اسرائیل تا همین‌جا نیز بخش بزرگی از غزه را ویران و جمعیتی حدود ۲ میلیون را آواره کرده است. اما اگر اسرائیل غزه را به کلی ویران و آن را به زمین سوخته تبدیل کند، مردم غزه نابود شدنی نیستند. آن‌ها می‌مانند و به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

در شرایط کنونی، مخالفت افکار عمومی جهان و اکثریت بزرگ دولت‌های جهان باسیاست‌های اشغالگرانه رژیم اسرائیل به آن اجازه نخواهد داد که همچون گذشته با مردم فلسطین برخورد کند، مردم غزه را به‌سوی کشورهای دیگر کوچ دهد و غزه خالی از سکنه را ضمیمه اسرائیل نماید. این ماجرا در شرایط سیاسی کنونی جهان خاتمه یافته است. بنابراین تحت چنین شرایطی، در اشغال نگه‌داشتن غزه در دراز‌مدت ممکن نیست. از یک‌سو نگهداری نیروی نظامی در غزه هرروز هزینه‌های ده‌ها و صدها میلیون دلاری خواهد داشت که رژیم اسرائیل حتی با کمک آمریکا نمی‌تواند از پس آن برآید، از دیگر سو آسیب‌پذیری ارتش اسرائیل در برابر حملات چریکی خواهد بود که احتمالاً حماس و سایر جریان ها به‌سوی این شکل از جنگ روی خواهد آورد. این را دولت‌های آمریکا و اسرائیل هم می‌دانند.

به دلایل فوق است که از مدتی پیش مذاکرات پشت پرده‌ میان دولت آمریکا، دولت خودگردان فلسطینی و اسرائیل برای مرحله پس از پایان عملیات نظامی اسرائیل برای واگذاری غزه و چگونگی آن در جریان بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی اخیراً “نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته است با مقامات آمریکایی در مورد اینکه چه کسی غزه را پس از جنگ اداره کند، همکاری می‌کند.

وی گفته است که نتیجه مطلوب این است که گروه شبه‌نظامی حماس که غزه را کنترل می‌کند، به شریک کوچک سازمان آزادی‌بخش فلسطین تبدیل‌شده و تحت نظر آن فعالیت کند.

وی گفت که هدف ائتلاف ایجاد یک کشور مستقل جدید شامل کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی است.”

این در حالی است که ظاهراً دولت اسرائیل با هرگونه مشارکت حماس در ساختار آتی دولت فلسطین که احتمالاً منظورش همین حکومت خودمختار فعلی فلسطینی است، مخالفت کرده است.

نتیجه اما هرچه باشد، آنچه اکنون فوری است، آتش‌بس و نجات مردم غزه از فجایع جنگ ارتجاعی و پایان دادن به وحشی‌گری رژیم نژادپرست و اشغالگر اسرائیل است.

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۴۸  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.