گزارشاتی از برگزاری برنامه سیاهکل در مونترآل کانادا و سیدنی استرالیا

گزارش مراسم بزرگداشت حماسه سیاهکل در مونترآل

ياد بعضي نفرات
روشنَم مي دارد:
قوّتم مي بخشد

نام بعضي نفرات
رزقِ روحم شده است.
جرئتم مي بخشد
روشنم مي دارد.

 در شروع مجری برنامه از حاضرین درخواست نمود تا به یاد جان‌باختگان فدایی و تمام جان باختگان راه آزادی و سوسیالیسم، یک دقیقه ایستاده دست بزنند .

سپس ویدئوکلیپ سیاهکل، ازساخته های سازمان فدائیان اقلیت به نمایش در آمد.

در بخش پیام های رسیده یه این مراسم، رفقائی از کمیته یادمان دهه شصت مونترآل، اتحاد چپ ایرانیان خارج کشورو هسته اقلیت پیام های خود را یه سمع حضار رساندند.

بخش هنری مراسم با سخنان خانم آرام بیات سرپرست گروه رقص خورشید خانوم آغاز گردید. وی در سخنان کوتاه خود چنین عنوان کرد که خود را سیاسی نمیداند ولی همیشه قدردان انسان های ایست که در مبارزه برای آزادی و عدالت از جان خود هم دریغ نمیورزند و پیش نهاد نمود که روزهای چون سیاهکل را بایستی همردیف روزهای ملی خود قلمداد کنیم.

بدنبال این سخنان، گروه برنامه خود را برمتن سرود ماندگار سر اومد زمستان ( ترانه از سعید سلطانپور) به اجرا درآورد.

سخنان کوتاه ولی دلنشین خانم بیات و اجرای زیبای این دو هنرمند، با استقبال گرم حاضرین مواجه شد.

یکی دیگر از قسمت‌های برنامه، هنرنمایی راشو بود. وی با صدای گرم و دلنشین خود، همراه با سازش، چند ترانه و سرود را برای حاضرین اجرا کرد.

سخنران این برنامه رفیق حسن بهزاد از سازمان فدائیان (اقلیت) بود .  وی در سخنان خود، سیاهکل را آغاز یک روند نامید، زیرا که به یک دوره معین برمی‌گردد. دوره‌ای که در دهه چهل آغاز می‌شود. دهه‌ای که سرمایه‌داری با پیامدهایش حاکم می‌شود واینکه در پی اصلاحات اقتصادی در اوایل دهه چهل، رشد طبقه متوسط و تغییر در ترکیب طبقاتی جامعه اقشار میانی مانند دانشجویان را به مخالفت با دیکتاتوری برمی انگیزد و رفقای بنیانگذار سازمان ما اولین کسانی هستند که بدرستی تحلیلی از شرایط جدید بدست می دهند، فراموش نباید کرد در آن زمان چریانات چپ، ساخت جامعه ایران را نیمه فئودال- نیمه مستعمره ارزیابی میکردند.

وی بر این نظر بود که اشکال مبارزاتی در فاصله زمانی از کودتای ۲۸ مرداد تا مقطع ۴۹ نتوانسته در جامعه رونق بگیرد ورژیم شاه حتی کوچک ترین حرکات اعتراضی را یشدت سرکوب می نمود.  جنبش کمونیستی نتوانسته بود بر فضای شکست غلبه کند و اعتماد از دست رفته را بازیابد. مبارزه مسلحانه تنها یک عملیات نظامی نبود، ، به چالش کشیدن قدر قدرتی رژیم شاه و هژمونی حاکمین از نتایج برجسته آن حرکت یود.

او نقطه ضعف گذشته را اما این می‌دانست که در پی فروریزی نظم پیشین، سوژه متعهد نتوانست نقش خود را ایفا کند و فرم استبداد دوباره پایه‌هایش را مستحکم کرد. در واقع فرم در هم ریخت اما مضمون باقی ماند .وی تکرار حرکت چریکی را در شرایط امروز ناممکن دانست، اما گفت می‌توان از آن درس‌هایی گرفت. یکی از آن‌ها، راه‌یابی، بازنگری و جستجوگری برای تغییر فضاست و رهایی از داده‌های پیشین و بن‌بست موجود، این درسی است که باید تکرار شود.

 رفیق بهزاد در بخشی از سخنان خود، این پرسش را مطرح کرد که آیا باید در مقابل قهر سیستماتیک نظام‌های حاکم، از قهر انقلابی بهره گرفت؟ و با اشاره به تحولات کنونی در منطقه و استناد به تجارب تاریخی نتیجه گرفت که طبقه حاکم و دولت آن‌ها، داوطلبانه از قدرت کنار نخواهند رفت. وی همچنین با تکیه به تجربه تاریخی سال ۵۷ و جنبش‌های کنونی نتیجه گرفت که تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی، اعتصاب عمومی سیاسی و در نهایت توسل به قیام مسلحانه توده‌ای است.

قسمت دوم برنامه یه پرسش و پاسخ اختصاص یافته بود.

بر روی میز کتاب، نشریات کار، برنامه عمل سازمان فدائیان (اقلیت) و جدید ترین اطلاعیه های سازمان بطور رایگان در دسترس همگان قرار داشت.

این برنامه، روز شنبه ٩ فوریه 2013 از سوی “فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) در مونترآل” برگزار شد، اما رفقای دیگری نیز بودند که با زحمات بی‌دریغ و رفیقانه خود، در برگزاری این مراسم ما را یاری رسانند. از این‌رو، در همین جا از آنان و بویژه گروه رقص خورشید خانوم به سرپرستی آرام بیات وهنرمند عزیز آرشو سپاسگزاریم.

گزارشی از بزگداشت چهل و دومین حماسه سیاهکل در سیدنی

به مناسبت گرامی داشت حماسه سیاهکل و بزگداشت جان تمامی رفقای که برای آرمانهای سوسیالیستی جان خود را فدا کردن. فعالین سازمان فدائیان- اقلیت در سیدنی برنامه اکسیونی در تاریخ 20 فوریه 2013 در دانشگاه نیو سات ولز بر پا داشتند. تعداد زیادی اطلاعیه در این اکسیون پخش شد که در آن تاریخچه‌ای از سازمان از هنگام حماسه سیاهکل تا به امروز توضیح داده شده بود. بعضی از عابرین و دانشجویان در مورد اطلاعیه سوال می کردند و به نوعی با سؤالاتی که میکردند نشان می‌دادند که متن اطلاعیه برای آن‌ها جالب است. در این برنامه سیاهکل و تاثیرآن در روند مبارزات ایران و انقلاب 1357 به تعدادی از دانشجویان و عابرین توضیح داده شد. این باعث شد تا برای دانشجویان سؤالات متعددی در ذهنش جرقه بزند. در جامعه ای که تمامی رسانه های گروهی همچون تلوزیون، رادیو، مجلات، و فرهنگ حاکم در دست نظام حاکم سرمایه داری است، جرقه‌ای در ذهن که منجر به پرسش گردد جای بسی خوشحالیست.

POST A COMMENT.