اطلاعیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در گرامیداشت دومین سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»

همکاری نیروهای چپ و کمونیست

در گرامیداشت دومین سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»

در حالی به دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی (ژینا) نزدیک می‌شویم که خشم و نارضایتی توده‌های کارگر و زحمتکش در کنار تداوم مبارزات درخشان زنان، زندانیان سیاسی، دانشجویان، جوانان، روشنفکران و هنرمندان مترقی و آزادیخواه بیش‌ازپیش می‌رود تا طومار رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی را درهم‌پیچیده و به زباله‌دان تاریخ بسپارد.

برآمد جنبش انقلابی ۱۴۰۱، توده‌های مردم به‌جان‌آمده از سرکوب، فقر، استثمار، بیکاری، خشونت، تبعیض‌های جنسیتی و بی حقوقی فردی و اجتماعی نهادینه‌شده در تمامیت رژیم جمهوری اسلامی در ادامه خیزش‌های انقلابی دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به مدت چند ماه، ماشین سرکوب و بیداد رژیم را به چالش گرفت. این جنبش انقلابی، با شعار «زن، زندگی، آزادی»، نسلی رزمنده و فداکار از زنان و مردان پرشور و جویای آزادی را به مبارزات مردم ایران برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی کشانید. این جنبش، طی چند ماه تمامی نمادهای توحش، بربریت و دستگاه ایدئولوژیک رژیم را تکان داد و اعتبار و اتوریته آن را به‌طور جبران‌ناپذیری خدشه‌دار کرد. تعرض خیزش انقلابی «ژینا» همچنین نیروهای بورژوایی مدافع حکومت‌های موروثی – چه از نوع «دمکراتیک اسلامی» و چه سلطنت‌طلبان – را نیز با طنین شعارهایی نظیر «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» را هم به چالش کشید و شعارهای توخالی و فریبکارانه آنان را برملا ساخت.

در دو سال گذشته، رژیم جمهوری اسلامی علیرغم به‌کارگیری ماشین سرکوب و کشتار، و ارتکاب شنیع‌ترین جنایات ممکن، نه‌تنها نتوانسته این جنبش را به‌زانو درآورد، بلکه تداوم و گسترش مبارزات آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مردم در کارخانه‌ها، مراکز آموزش و بهداشت و درمان، صنایع و معادن کوچک و بزرگ، و خیل وسیع بازنشستگان و بیکاران، و مقاومت و مبارزات شجاعانه زندانیان سیاسی و زنان و هنرمندان و روشنفکران متعهد به مردم، همه و همه، نشان از آن دارد که اکثریت عظیم مردم ایران تصمیم خود را در مقابل این رژیم آدمکش گرفته‌اند و به چیزی کمتر از سرنگونی انقلابی آن تن نخواهند داد. از همین رو می‌توان گفت که تلاش رژیم در اعدام زندانیان سیاسی به‌قصد ایجاد ترس و وحشت در جامعه به‌تمامی شکست‌خورده و علیرغم خسارات بسیاری که به جنبش وارد آورده و می‌آورد، اما نتوانسته و بعدازاین هم نمی‌تواند خدشه‌ای در تداوم مبارزات انقلابی مردم ایران ایجاد نماید.

جنبش انقلابی ۱۴۰۱، اگر چه دستآوردهای بس مهمی داشته است و کماکان به اشکال گوناگون ادامه دارد، اما شوربختانه به دلیل ضعف‌هایی که داشت نتوانست ماشین سرکوب و تمامیت رژیم جمهوری اسلامی را از پای درآورد. این جنبش علیرغم فداکاری و شجاعت بی‌نظیر زنان و جوانان و سایر توده‌های عاصی مردم و به‌رغم برخورداری از درصدی از ارتباط و سازمان‌دهی درونی، ازآنجاکه موفق نشد بخش‌های وسیع‌تری از توده‌ها زحمتکش را به میدان مبارزه بکشاند، و به‌ویژه به دلیل عدم حضور سازمان‌یافته و راهبری جنبش کارگری و نیروهای جنبش کمونیستی ایران، نتوانست به اهداف آزادی‌خواهانه و عدالت‌جویانه خود دست یابد. آگاهی به این ضعف و مبارزه برای رفع آن، یکی از درس‌های بزرگی است که در پناه فداکاری و جان باختن صدها نفر از جان‌باختگان این جنبش و اسارت و شکنجه و تبعید هزاران نفر دیگر، به بهایی بس سنگین به‌دست‌آمده است.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در سالگرد جنبش انقلابی ژینا، ضمن گرامیداشت یاد همه جان‌باختگان این جنبش عظیم توده‌ای، ضرورت پیوند و سازمان‌دهی هر چه بیشتر مبارزات و اعتراضات کارگران و سایر جنبش‌های اجتماعیِ آزادیخواه و برابری طلب، و همچنین تلاش برای شکل دادن به یک آلترناتیو سوسیالیستی برای سرنگونی انقلابی رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی را از اهم وظایف خود می‌داند.

ما در دومین سالگرد این جنبش عظیم انقلابی، از همه نیروهای آزادیخواه، مبارز و چپ و سوسیالیست می‌خواهیم که با حضور در برنامه‌های اعتراضی که بدین مناسبت سازمان داده می‌شود به‌طور فعال شرکت نمایند.

 

سرنگون باد رژیم سرمایه‌داری جمهوری اسلامی!

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم!

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست

امضاها: اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان (اقلیت) و هسته اقلیت

۲ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۲۳ اوت ۲۰۲۴

 

 

POST A COMMENT.