گزارش کوتاه از جشن اومانیته

امسال نیز جشن اومانیته که از سال ۱۹۳۰ برگزار می شود، در هفته ی دوم ماه سپتامبر در “دهکده ی جهانی” در حومه ی شهر پاریس برگزار شد. این جشن که از سوی حزب کمونیست فرانسه به عنوان جشن مطبوعات و برای روزنامه ی اومانیته، ارگان این حزب، ترتیب داده می شود، هر ساله صد ها هزار بازدیدکننده را به سوی خود جذب می کند. طی این جشن بحث‌های سیاسی و برنامه‌های هنری گوناگون اجرا می‌شود و احزاب، سازمان ها، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی چپ از سراسر دنیا در آن حضور می یابند.
امسال نیز سازمان فدائیان- اقلیت در غرفه ی خود به عرضه ی بخشی از انتشارات خود، از جمله برنامه ی سازمان، پاسخ به سؤالات و مجموعه ی اسامی جانباختگان سازمان پرداخت. وجود بروشورها و اعلامیه ها به زبان‌های مختلف فرانسه، آلمانی و انگلیسی و هم چنین رفقایی که به زبان‌های مختلف مسلط اند، معرفی مواضع سازمان را سهل تر کرده و به این ترتیب سازمان ما یکی از قوی‌ترین و فعال ترین غرفه های بخش خارجی امسال در زمینه ی کار سیاسی در جشن اومانیته بود. اما متأسفانه از آنجایی که بخش اعظم غرفه هایی که در بخش خارجی حضور می یابند، از این ابزار استفاده نمی کنند، حضور آنان محدود می‌شود به فروش مواد غذایی یا کارهای دستی و غیره. البته از آنجایی که حضور در اومانیته با هزینه‌های نسبتاً زیادی همراه است، جبران بخشی از این هزینه‌ها با فروش مواد غذایی و غیره انجام می‌گیرد که در غرفه ی سازمان نیز به همین منوال است، اما این امر نباید هدف اصلی را که کار سیاسی است، تحت الشعاع قرار دهد.
همین انتقاد به کل برنامه ی اومانیته نیز وجود دارد، در این جشن که برای برگزارکنندگان آن جنبه ی تجاری و تبلیغی یافته، تمام برنامه‌ها و حتی تابلوها تنها به زبان فرانسه است و این امری است که بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی را دچار مشکل می کند.
در بین گروه‌های خارجی مانند همیشه حزب کمونیست کوبا در مجموع و در منطقه ی خاورمیانه احزاب و سازمان های کرد حضور چشم گیری داشتند. جنبه ی دیگری که در اومانیته ی امسال قابل توجه بود، وجود غرفه های متعددی از کشورهای عربی، به ویژه فلسطین، سوریه و مراکش بود. همچنین درخواست آزادی زندانیان سیاسی از جمله مومیا ابوجمال و نیز زندانیان سیاسی چپ عرب و کرد، مواردی بودند که در شعارها و پوسترهای گوناگون به چشم می خوردند.
از موضوعات مهم در بحث‌های مربوط به کشور فرانسه، مقابله با راسیسم، سیاست‌های ریاضتی، پناهجویان و کارگران خارجی بدون مجوز و انتخابات آتی در این کشور بودند.
از هنرمندانی که در جشن اومانیته ی امسال شرکت کردند، گروه شمیکال برادرز، میشل پُلنارف و در بین غرفه های خارجی گروپ یوروم با سرودهای انقلابی از ترکیه حضور داشتند که صدها علاقه‌مند را به خود جلب کردند.
یکی از بیشترین جذابیت های جشن اومانیته مانند هر سال حضور جوانان کمونیست بسیاری است که پس از ساعات رسمی اومانیته در خیابان‌ها ی پارک به راه می‌افتند، به هم می پیوندند، ساز می زنند، می رقصند، بِلا چاو و سرود انترناسیونال می‌خوانند و گوشه‌ای از دنیایی را هر چند برای لحظاتی کوتاه به تصویر در می‌آورند که در آن رنگ، نژاد و حتی زبان مانعی در پیوستن انسان‌ها نیست، جایی که آرمان‌های سوسیالیستی انسان‌ها را به یکدیگر پیوند می دهد.

متن کامل نشریه کار شماره ۷۲۵ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.