کرونا و مطالبه‌ی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حق واکسیناسیون رایگان و همگانی

در نتیجه بی‌توجهی دولت در شتاب بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، پاندمی کرونا همچنان در ایران بیداد می کند. روزانه صدها نفر در مسلخ کرونا قربانی می شوند. کشتار روزانه این تعداد از مردم ایران، در حالی است که واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورها عملی شده و مردم به زندگی عادی بازگشته اند. در ایران تحت حاکمیت رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی اما اجرای واکسیناسیون رایگان و همگانی، به صورت لاکپشتی و قطره چکانی پیش می رود. با گذشت ۴ ماه از شروع واکسیناسیون، از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران فقط ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دُز واکسن به گروه های دارای الویت تزریق شده و سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا (سامانه سلامت) نیز از روز شنبه اول خرداد برای سالمندان ۷۰ سال به بالا در دسترس قرار گرفته است.

تعداد مرگ و میر بالای روزانه، روند لاکپشتی تزریق واکسیناسیون کرونا، بی توجهی دولت در شتاب بخشیدن به امر واکسیناسیون رایگان و همگانی، رانت خواری وزارت بهداشت در تهیه و توزیع واکسیناسیون و ریشه دواندن بی تدبیری و فساد در وزارتخانه ای که مسئول جان و تامین سلامت توده های مردم ایران است، جملگی چشم انداز بازگشت سلامت کامل به جامعه و پایان دادن به این حجم از ابتلا و کشتارهای روزانه کووید ۱۹ را دست کم تا پایان سال ۱۴۰۰، برای مردم ایران ناممکن کرده است.

آمارها، حتی آمارهای دروغین وزارت بهداشت نیز کماکان از جان باختن صدها نفر در روز خبر می دهند. طبق آخرین گزارش رسمی دولت که در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰ منتشر شد، ۲۱۶ نفر طی این روز جان باخته اند و هشت هزار و ۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ نیز شناسایی شدند. در حالی که تعداد جان باختگان برای روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، ۲۰۰ نفر و برای روز شنبه اول خرداد، ۱۸۷ نفر اعلام شده بود. به این ترتیب با اضافه شدن ۲۱۶ نفر دیگر از توده های مردم ایران که در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند، تا روز یکشنبه دوم خرداد ۱۴۰۰، کل آمار رسمی جان باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر رسیده است.

در مورد رنگ بندی شهرها نیز، هشت شهرِستان در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهرستان در و ضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت کرونایی آبی نیست. شهرستان های عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، بندر عباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب (هرمزگان) از جمله شهرهایی هستند که در وضعیت قرمز قرار دارند. در گزارش روز جمعه ۳۱ اردیبهشت اما فقط سه شهر در وضعیت قرمز اعلام شده بودند.

پوشیده نیست، آمارهای فوق و روند صعود و نزول روزانه آن تماما جعلی بوده و میزان واقعی تعداد جانباختگان و مبتلایان کرونا در ایران بسیار بالاتر از جعلیات دولت جمهوری اسلامی است. سازمان بهداشت جهانی، مجلس ارتجاع، شورای شهر تهران، تعدادی از مسئولان وزارت بهداشت نظیر ایرج حریرچی، مدیر کل وزارت بهداشت، و سازمان نظام پزشکی کشور از جمله مراجعی هستند که تعداد واقعی مبتلایان و جانباختگان کووید ۱۹ در ایران را دست کم تا سه برابر آمارهای دولتی اعلام کرده اند.

اگرچه پنهان کاری و آمارسازی های جعلی و عامدانه دولت در کاهش جان باختگان و مبتلایان ویروس کرونا، بخشی از سیاست کلی جمهوری اسلامی در تمامی دوران پاندمی کووید ۱۹ بوده است، اما پیشبرد این سیاست در شرایط کنونی شتاب گرفته و چه بسا در روزهای آتی با نزدیک شدن به نمایش انتخاباتی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، شتاب بیشتری هم بگیرد.

با این همه و به رغم اینکه این روزها دولت جمهوری اسلامی با اهداف معین سیاسی در اقدامی عامدانه به کاهش آمار کشته شدگان و مبتلایان روزانه کرونا و حتی کاهش سریع تعداد شهرهای قرمز روی آورده است، پزشکان و اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت اما، شرایط پاندمی کرونا در ایران را همچنان خطرناک اعلام کرده اند. اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت در روزهای گذشته در باره احتمال وقوع موج پنجم کرونا در کشور با ویروس های جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی هشدار داده است. پزشکان نیز، با مشاهده این ویروس جهش یافته در بندرعباس و چند شهر جنوبی کشور، وضعیت کنونی پاندمی کووید ۱۹ را بسیار خطرناکتر از گزارش های رسمی دولت بویژه یاوه سرایی های حسن روحانی اعلام کرده اند.

در چنین وضعیتی مرگبار، دولت جمهوری اسلامی و به طور اخص شخص حسن روحانی چشمان خود را به روی همه واقعیات مرگبار پاندمی کرونا بسته اند و همچنان با سهل انگاری و بی توجهی نسبت به امر واکسیناسیون فوری، رایگان و همگانی وقت گذرانی می کنند. این بی توجهی عامدانه دولت آنچنان آشکار است که حتی تعدادی از رسانه های طرفدار کابینه حسن روحانی نیز در اقدامی مشترک نسبت به این بی توجهی دولت هشدار دادند.

هشت روزنامه “اصلاح طلب” طرفدار دولت، در سرمقاله مشترکی که روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر کردند، روند کنونی واکسیناسیون عمومی، دولت را به باد انتقاد گرفته و خواستار شتاب در این زمینه شدند. روزنامه های جمهوری اسلامی، شرق، اطلاعات، اعتماد، دنیای اقتصاد، سازندگی، هفت صبح و همشهری از جمله روزنامه هایی هستند که شرایط ناشی از اپیدمی ویروس کرونا در ایران را بحرانی خوانده و هشدار دادند که چشم انداز روشنی در امر واکسیناسیون عمومی به چشم نمی خورد.

این روزنامه ها با اشاره به “اخبار و اطلاع رسانی متناقض” دولت در مورد تهیه واکسن کرونا و همچنین دادن مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی، آن را نشانه “تشتت در نظام تصمیم گیری” کشور دانسته و اعلام کرده اند “تعلل نهادهای مجری، این نگرانی را به وجود آورده است  که مبادا اراده و تصمیم واحدی در این زمینه وجود نداشته باشد”.

برای نمونه سخنان روحانی در مورد شکستن کمر کرونا با “بیل”، ادعای وزارت بهداشت مبنی بر اجرای واکسیناسیون “۱۴ میلیون نفر” تا پایان خرداد، جعل آمار کشته شدگان ویروس کرونا، کاهش عامدانه تعداد شهرهای قرمز، تعلل در واکسیناسیون عمومی و دیگر تناقضات موجود در سخنان مسئولان بهداشتی، هم اینک شرایطی را در جامعه بوجود آورده است که تمام روزنه های اعتماد مردم نسبت به نظام و کابینه روحانی در باره ادعاهای آنان جهت مقابله با کرونا را از بین برده است.

ادعای وزارت بهداشت در مورد اجرای واکسیناسیون “۱۴ میلیون نفر” تا پایان خرداد، حرف مفتی بیش نیست. این ادعای وزارت بهداشت در شرایطی مطرح شده است که طبق اعلام نظر سازمان غذا و دارو تا روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، فقط ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد کشور شده است، که این میزان نیز تنها جوابگوی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور است. مجموع واکسن های تزریق شده نیز تا کنون حدود ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دُز است که آن هم به گروه های دارای الویت تزریق شده است.

در واقع، بر پایه همین “اخبار و اطلاع رسانی متناقض” و دورغین دولت است که اکنون علاوه بر توده های مردم ایران، صدای اعتراض روزنامه های طرفدار دولت نیز بلند شده است.

واقعیت این است که موضوع پاندمی کووید ۱۹ و گسترش مرگ و میر ناشی از آن، از مدت ها پیش به عنوان سیاست دولت جهت کشتار جمعی مردم ایران در ذهنیت جامعه جای گرفته است. کشتاری عامدانه که از همان بدو ورود ویروس کرونا به ایران، با پنهان کاری،  دروغ بافی، جعل آمار مبتلایان و کشته شدگان ناشی از این ویروس جهت پیشبرد سیاست “ایمنی گله ای”  یا همان کشتار جمعی مردم سازماندهی شد و تا به امروز هم ادامه دارد.

بر اساس پیشبرد همین سیاست “ایمن سازی گله ای” بود که دولت در تمام ۱۵ ماه گذشته، بجز اعلام پروتکل های بهداشتی، آنهم  نه پروتکل های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی، بلکه پروتکل های نیم بند وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، هرگز هزینه ای برای مهار اپیدمی کرونا در ایران متقبل نشد. از همان ابتدای شیوع کووید ۱۹ در ایران، نه شهرهای قرمز و پرخطر قرنطینه  شدند، نه کارخانه ها و ادارات دولتی تعطیل شدند، نه راه ورود به متروها بسته شد، نه پولی به کارگرانی که بر اثر شیوع کرونا بیکار شدند و نه کمترین هزینه ای به دستفروشان و کارگران روزمزدی که مجبور به خانه نشینی شده بودند، پرداخت شد. دولت و وزارت بهداشت فقط با توصیه های غیرعملی خود از مردم می خواستند در خانه بمانند، بی آنکه برای معاش و دارو درمان آنان در روزهای خانه نشینی پولی هزینه کنند.

پس از گذشت یک سال از شیوع پاندمی کرونا، نوبت به واکسیناسیون هم که رسید، ابتدا واردات معتبرترین واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی توسط خامنه ای ممنوع و یک روز بعد هم با دستور سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی اجرایی شد. وزیر بهداشت فاسد و رانت خواری که هر فرصتی که پیش آمد پروتکل های بهداشتی وزارتخانه خود را نیز به هیچ گرفت و در پرخطرترین دوران پاندمی کرونا، از سیاست های ویرانگر خامنه ای پیروی کرد و راه برگزاری انواع مراسم مذهبی را در ایام محرم، فاطمیه و شب های قدر باز گذاشت و اکنون که با انتقادات عمومی مواجه شده است، از اجرای اینگونه اقدامات جنایکارانه به عنوان “افتخارات” خود نیز یاد می کند.

در وضعیت نابسامان کنونی و در شرایطی که پاندمی کرونا همچنان بیداد می کند، آنچه هم اینک به عنوان یک نیاز عاجل و یک مطالبه فوری مردم در جامعه جاری ست، همانا اجرای واکسیناسیون فوری و رایگان و همگانی است. با اینکه امر واکسیناسیون فوری به عنوان یک خواست عمومی در جامعه مطرح است و به رغم اینکه اغلب دولت ها با اقداماتی عاجل واکسیناسیون رایگان و همگانی را برای شهروندان خود پیش برده اند، دولت جمهوری اسلامی اما با همان سیاست دروغ و پنهانکاری همیشگی خود در امر واکسیناسیون عمومی تعلل کرده است. تعلل و بی توجهی دولت در اجرای واکسیناسیون رایگان و عمومی تا بدان حد است که اکنون علاوه بر اعتراض عمومی، صدای اعتراض رسانه های طرفدار کابینه حسن روحانی نیز بلند شده است.

اگرچه اعتراض همزمان  این تعداد از روزنامه “اصلاح طلب” طرفدار دولت در باره اجرای لاکپشتی واکسیناسیون کرونا، پیش از آنکه اعلام همدردی با توده های مردم ایران باشد، می تواند مانوری برای جلب نظر مردم به سوی نمایش انتخاباتی ۲۸ خرداد تلقی گردد، اما نفس این اقدام نشانگر جدی بودن مطالبه فوری واکسیناسیون رایگان و همگانی و مطمئن در متن جامعه است. مطالبه ای برای کارگران و عموم توده های مردم ایران که اکنون در فضای خیمه شب بازی های انتخاباتی موجود، بهترین زمان ممکن برای طرح و درخواست عمومی آن در کف خیابان هاست.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۲۱  در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.