مبارزه پیگیر و استوار بازنشستگان تأمین اجتماعی

بازنشستگان، استوار و پیگیر به مبارزه برای تحقق مطالبات برحق خود ادامه می‌دهند. از سال گذشته تا به امروز، کمتر ماهی می‌گذرد که بازنشستگان تأمین اجتماعی چندین مبارزه‌ سرا سری را سازمان نداده باشند. این مبارزات، پیوسته متشکل‌تر و رادیکال‌ترشده و در سال جدید خصلت سیاسی آن نیز برجسته‌تر شده است. در طول چند روزی که از سال جاری می‌گذرد، بازنشستگان سه تجمع اعتراضی و تظاهرات سرا سری برپا کرده‌اند. به گزارش ‌اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، روز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ، در ۲۲ شهر ایران ازجمله “سنندج، مشهد، تبریز، شوش، شوشتر، یزد، نیشابور، کرمان، رشت، گرگان، قزوین، ایلام، شیراز، اصفهان،  ساری، اهواز، اراک، خرم‌آباد، کرمانشاه، اردبیل، کرج و تهران” تجمعات اعتراضی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی برای تحقق مطالباتشان برپا گردید. در این تجمعات علاوه بر شعارهای پیشین، “تا حق خود نگیریم ؛ آروم نمینشنیم”” حقوق ما ریالیه؛ هزینه ها دلاریه” “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون” شعارهای جدیدی از جمله “اسماعیل گرامی آزاد باید گردد” “کارگر زندانی، معلم زندانی آزاد باید گردد” “تهدید،زندان، دیگر اثر ندارد” ” خیلی دروغ شنیدیم ، ما دیگه رأی نمیدیم” سر داده شد. در تهران برای نخستین بار از قابلمه خالی با قاشق برای به صدا درآوردن به نشانه سفره‌های خالی بازنشستگان استفاده‌شده بود.

در پایان این تجمع سرا سری، بیانیه‌ای در مورد خواسته‌های بازنشستگان انتشار یافت. در این بیانیه ازجمله آمده است:

مطالبات به‌حق بازنشستگان که از سال ۹۹ به‌صورت جدی شروع‌شده تا تحقق خواست‌ها در سال ۱۴۰۰نیز ادامه خواهد داشت. بازنشستگان و مستمری‌بگیران در این بیانیه خواستار اجرای موارد زیر شده‌اند.

اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی بر روی فیش حقوق فروردین‌ماه.

افزایش سالیانه حقوق بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ همچون کارگران و شاغلین و اجرای آن از فروردین‌ماه ۱۴۰۰.

پرداخت مزایای شغلی نظیر کمک‌معیشت، حق مسکن، حق عائله‌مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی متناسب با شاغلین.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  ۱۴۰۰ بر اساس بودجه ۸۹ هزارمیلیاردی مصوب مجلس شورای اسلامی دقیقاً طبق فرمول محاسبه لشکری و کشوری در اوایل سال. متأسفانه حتی وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی از بازنشستگان کشوری و لشکری هم بدتر است.

درمان کامل بازنشستگان بیمه ‌پرداز اجباری طبق ماده ۵۴ قانون تأمین اجتماعی.

حذف کلمه سنوات ارفاقی از احکام و جایگزین شدن سنوات استحقاقی سخت و زیان‌آور.

احیاء و برگشت ۸۵ قلم داروی پرمصرفی که از دفترچه‌ها حذف‌شده است.

پرداخت حق منطقه جنگی استان‌های مرزی به همه بازنشستگانی که دران مناطق هنگام جنگ مشغول خدمت بوده‌اند.

افزایش حقوق سالیانه طبق ماده ۹۶ قانون وبر اساس اعلام نرخ تورم بانک مرکزی که آلان به ده میلیون رسیده است .

بیانیه همچنین خواستار  تغییر ساختاری در سازمان تأمین اجتماعی و خلع ید و خارج نمودن دولت از صندوق تأمین اجتماعی شده است.

روز ۱۸ فروردین،  بار دیگر بازنشستگان  در تعدادی از شهرها ازجمله تهران، مازندران، اصفهان، البرز، یزد، قزوین، شوش و هفت‌تپه، رشت، ساری، خرم‌آباد، اراک، شوش ، شوشتر،  اهواز ، کرمان، تبریز،ایلام،اندیمشک، تجمعات گسترده‌ای را در مقابل ادارات سازمان تأمین اجتماعی سازمان دادند و با سخنرانی و شعار، خواستار تحقق مطالبات خود شدند.آن‌ها ازجمله شعار سر دادند، تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم. کارگر زندانی آزاد باید گردد. اسماعیل گرامی آزاد باید گردد. “همسان‌سازی کجا بود؟ دروغ بود و ریا بود!

در شوشتر، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی سفره‌ی خالی در برابر اداره‌ی تأمین اجتماعی، پهن کردند.

در پاسخ به این‌همه مبارزات که از سال گذشته پیوسته در جریان بوده است، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی وعده داد که در چند روز آینده، پرداختی به بازنشستگان تأمین اجتماعی ۱۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی  در ۱۴ فروردین گفت: در اسفندماه ۹۸ میزان پرداختی صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ درصد افزایش یافت و سازمان تأمین اجتماعی نیز درصدد افزایشی مشابه باهدف برقراری عدالت شد.

افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و میزان متناسب‌سازی مرحله دوم در فیش حقوقی فروردین بازنشستگان لحاظ و واریز خواهد شد.اما در این حد نیز عملی نشد. وقتی‌که در ۲۰ فروردین بازنشستگان فیش حقوقی خود را دریافت کردند، دیدند که بازهم دروغ بود و فریب بود.

این دیگر چنان رسوایی حتی برای ساخت‌وپاخت تشکل‌های دولتی  با مدیران سازمان تأمین اجتماعی بود که خبرگزاری ایلنا نیز ناگزیر شد بنویسد:

“با صدور احکام، معلوم شد نه وعده آغازین مدیرعامل یعنی «لحاظ شدن افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و میزان متناسب‌سازی مرحله دوم در فیش حقوقی فروردین» و نه وعده ثانی یعنی افزایش ۱۳۰ درصدی مستمری ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۸، هیچ‌کدام واقعیت نداشته است. در فیش‌های حقوقی فروردین به‌جای مبنا قرار گرفتن مستمری اسفند بازنشستگان (که شامل اضافات متناسب‌سازی اجرایی در مردادماه نیز هست) حقوق آن‌ها در تیرماه و قبل از اجرای متناسب‌سازی، مبنای افزایش قرارگرفته است و خبری هم از افزایش متناسب‌سازی دور دوم نیست؛ درنتیجه برای حداقل بگیران، کل افزایش محدودشده به افزایش ۳۹ درصدی حقوق تیرماه و برای بازنشستگان سایر سطوح نیز حقوق تیرماه ۲۶ درصد به‌اضافه یک عدد ثابت افزایش‌یافته است. برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور نیز آن‌همه دوندگی برای اصلاحات که در ماه پایان سال قبل به نتیجه منجر شد، نادیده گرفته‌شده و حقوق ابتدایی و ناچیز آن‌ها قبل از اجرایی شدنِ متناسب‌سازی مبنا قرارگرفته است.”

تشکل‌های مستقل بازنشستگان که پیشاپیش می‌دانستند به این وعده‌ها نباید اعتماد کرد، فراخوان تجمعات اعتراضی را برای ۲۲ فروردین صادر کردند. روز ۲۲ فروردین بار دیگرهزاران بازنشسته در تهران، مقابل مجلس و در ده‌ها شهر دیگر در مقابل ادارات تأمین اجتماعی تجمع اعتراضی برپا کردند. تجمع کنندگان خواستار برکناری مدیران تامین اجتماعی شدند. شعارهای تجمع‌های گذشته را تکرار کردند. در تهران شعار سر دادند، سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه. در تمام تجمع‌ها بر عدم شرکت در خیمه شب‌بازی انتخاباتی رژیم تاکید شد. این مبارزات پیگیربه‌وضوح نشان می‌دهند که به‌رغم تمام موانع و مقاومت مقامات دولتی برای پذیرش مطالبات برحق بازنشستگان، اقدامات سرکوبگرانه و ایذائی رژیم و تلاش مزدوران و کارگزاران رژیم در خانه کارگر برای خرابکاری در مبارزات بازنشستگان، مبارزه تا تحقق کامل مطالبات ادامه خواهد یافت.

درحالی‌که حتی برخی از مقامات دولتی اذعان دارند شرایط معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی وخیم است و مطالبات‌ آن‌ها تحقق‌نیافته است، اما می‌کوشند با وعده و وعید با مبارزات بازنشستگان مقابله کنند، در حالی که چند روز پیش، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حتی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری اعتراف کرد که آن‌هم به‌طور کامل اجرانشده و گفت: “باید قبول کنیم که اشکالاتی در این فرمول وجود دارد و کامل نیست”، مزدوران دولتی خانه کارگر نه‌فقط انکار می‌کنند که  بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی انبوهی از مطالبات تحقق‌نیافته دارند، بلکه به‌عنوان جیره‌خواران حکومت که وظیفه‌ای جز دفاع از استثمارگران و غارتگران و خرابکاری در جنبش کارگری ندارند، حتی مبارزات بازنشستگان را تخطئه می‌کنند.  رئیس رسوای  اتحادیه دولتی پیشکسوتان، حسن صادقی ، روز ۱۷ فروردین ضمن دفاع از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، ادعا کرد “به نظر من آمدن به کف خیابان به‌نوعی تعارض با خواسته‌ی صنفی است. شاید بتوان گفت که در حال حاضر ما ۹۰درصد به خواسته‌ی خود رسیده‌ایم  و آن ده درصد را هم اگر آقای نوبخت اقدامی انجام دهند، به آن خواهیم رسید.” این مزدوران وابسته به خانه کارگر که خودشان در وضعیت فلاکت‌بار کنونی بازنشستگان، یاری‌رسان رژیم ،  سرمایه‌داران و غارتگران صندوق تأمین اجتماعی بوده‌اند، اکنون‌که می‌بینند بازنشستگان به ماهیت ارتجاعی و ضد کارگری آن‌ها پی برده و با ایجاد تشکل‌های مستقل از دولت به مبارزه‌ای سازمان‌یافته برای تحقق مطالبات خود برخاسته‌اند، ادعا می‌کنند که مبارزه متشکل در کف خیابان برای تحقق مطالبات، با خواسته‌های آن‌ها در تعارض است. اما رسواتر از این، ادعای جعلی دیگری است مبنی بر این‌که گویا بازنشستگان به ۹۰ درصد خواسته‌های خود رسیده‌اند. این ادعاها البته رسواتر از آن هستند که بتوانند کسی را فریب دهند، اما آشکارتر از همیشه، ماهیت ارتجاعی و ضد کارگری این مزدوران و تشکیلات دولتی آن‌ها را حتی به عقب‌مانده ‌ترین و ناآگاه‌ترین کارگران و بازنشستگان نشان می‌دهد.

بازنشستگان در عمل و در جریان مبارزه دریافته‌اند که راهی جز ادامه استوار و پیگیر مبارزه  در خیابان از طریق تجمع‌های سراسری و تظاهرات  ندارند.

بازنشستگان مسیر درستی را در ایجاد تشکل‌های مستقل از دولت و مبارزه در کف خیابان برای تحقق مطالبات خود در پیش‌گرفته‌اند. تنها این مبارزه است که با موفقیت‌ همراه خواهد بود و رژیم را به عقب‌نشینی ناگزیر خواهد ساخت.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۱۵ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.