این جنایت مشمول مرور زمان نخواهد شد

روز پنجشبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۹، مراسم اولین سالگرد جان باختگان هواپیمای مسافربری بویینک ۷۳۷ تهران – کی یف به شماره پرواز ۷۵۲ توسط خانواده های جان باختگان این فاجعه در محل سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد. هواپیمایی که صبح روز چهارشنبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۸(۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح به وقت تهران از باند فرودگاه بین المللی خمینی به پرواز درآمد، اما دقایقی بعد با اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در آسمان تهران سرنگون شد و کلیه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران – کی یف، آنچنان دردناک و فاجعه بار بود که مقامات جمهوری اسلامی از همان دقایق اولیه برای مخفی نگه داشتن دلیل سرنگونی هواپیمای اوکراینی به پنهان کاری، جعل اخبار و دروغ پردازی های آزاردهنده روی آوردند. طی سه روز، تمام مسئولان نظام از سپاه و دولت و خامنه ای گرفته تا کلیه روزنامه ها و دستگاه های تبلیغاتی رژیم در یک هماهنگی کامل بر طبل اخبار جعلی کوبیدند بدان امید که بتوانند نقص فنی هواپیما را به عنوان علت سقوط در اذهان عمومی حقنه کنند. مجموعه هیئت حاکمه طی سه روز متوالی با ادبیاتی به ظاهر “فنی” و “تخصصی” اما تماما دروغ  و جعل و فریب، همه کسانی را که “سقوط هواپیما بر اثر نقص فنی” را باور نداشتند، به همسویی با “خط نفاق” و “جنگ روانی آمریکا” متهم کردند.

برای نمونه، در همان روز سرنگونی هواپیما، ابوالفضل شکارچی “سخنگوی ارشد نیروهای مسلح” با “مضحک” دانستن این نظریه که “هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته” به همگان اطمینان داد: ” شایعاتی که در خصوص این هواپیما مطرح می کنند کاملا دروغ محض است و هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تایید نمی کند”. این سرتیپ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سپس با توسل به ادبیات خامنه ای به دیگران از جمله خانواده های جان باختگان هشدار داد: ” قطعا این موضوع توسط خط نفاق به نفع آمریکایی ها دنبال می شود و توطئه ای دیگر در حوزه جنگ روانی است”. سخنگوی وزارت راه و شهرسازی نیز در همان روز سقوط هواپیما، شایعه اصابت موشک را با قاطعیت رد کرد و گفت، اگر این طور بود، “هواپیما در آسمان منفجر نمی شد”. ساعاتی بعد، وزیر راه و شهرسازی کابینه حسن روحانی که سازمان هواپیمایی کشور بخشی از زیر مجموعه این وزارت خانه است و از این نظر، وزیر راه می بایست زودتر از هر کسی از سقوط و علت سقوط هواپیما خبر داشته باشد، در کمال وقاحت دلیل سقوط هواپیما را “نقص فنی” اعلام کرد. حسام الدین آشنا عنصر بالای امنیتی و مشاور فرهنگی حسن روحانی نیز برای کتمان حقیقت به خبرنگاران و رسانه های فارسی زبان خارج از ایران طی پیام های تهدیدآمیز هشدار داد و نوشت: “هشدار! به کارگزاران ایرانی تبار رسانه های فارسی زبان هشدار داده می شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران ستیزان خودداری کنند”.

یک روز بعد، یعنی روز ۱۹ دی، علی ربیعی سخنگوی کابینه روحانی هم با بی شرمی تمام تشکیک در نقض فنی هواپیما را یک “روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی” دانسته و اعلام کرد: “در آینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت”. سخنگوی دولت، سپس از این هم فراتر رفت و با وقاحت تمام همه کسانی که روایت جعلی حکومت را باور نداشتند به همسویی با آمریکا متهم کرد و گفت: “سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه آن ها با این دروغ پردازی ها بر زخم جانکاه خانواده های داغدار نمک می پاشند”.

دروغ پردازی ها، پنهان کاری ها و انتشار اخبار جعلی مسئولان حکومتی و افراد به ظاهر “کارشناسان نظامی” وابسته به جمهوری اسلامی را پایانی نبود. طی سه روز، از در و دیوار حاکمیت دروغ پشت دروغ می بارید. رسانه های کشور از گزارش های جعلی  و اخبارکذب پُر شده بودند. روز ۲۰ دی، یعنی در سومین روز حادثه، شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی به حمزه پاریاب به عنوان “کارشناس امور دفاعی” فرصت داد تا یک مشت چرندیات خود را در اذهان عمومی تزریق کند. این به اصطلاح “کارشناس امور دفاعی”، با زبانی به ظاهر نصیحت گونه اما در مقام تهدید به کاربران گفت: “کاربران شبکه های اجتماعی در باره این سانحه، وارد بازی رسانه ای کثیف و عملیات روانی آمریکایی ها نشوند… این کاربران خود را جای خانواده هایی بگذارند که عزیزان خود را در این سانحه از دست داده اند و شایعات و اطلاعات نادرست، بیش از پیش آن ها را داغدار می کند”. عجبا! چه دنیای وارونه ایست. دریغا که بی شرمی را حد و مرزی نیست. مشتی قاتل و جنایتکار و آدمکش که با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری اوکراینی را با ۱۷۶ سرنشین ساقط کرده اند، اکنون در مقام همدلی و همدردی با خانوده های داغدار بر آمده اند.

 

همه این دروغ پردازی ها و انتشار اخبار جعلی در شرایطی تکرار می شدند که از همان روز اول حادثه، دولت های کانادا و آمریکا با انتشار اسنادی بر ساقط شدن هواپیما توسط شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران تاکید داشتند. علاوه بر مستندات این دو دولت و خبرگزاری های معتبر جهان، یک روز پس از سرنگونی هواپیما، ویدئویی در شبکه های خبری و اینترنتی منتشر شد که به وضوح شلیک یک موشک زمین به هوا و اصابت و انفجار آن به هواپیمای اوکراینی را نشان می داد. ویدئویی که از همان ابتدای انتشار، صحت و تعیین مکان شلیک آن در نزدیکی فرودگاه بین المللی تهران مورد تایید دولت های غربی و خبرگزاری های معتبر جهان قرار گرفت. علاوه بر این ویدئو، فیلم ویدئویی کوتاه دیگری هم در رسانه های خبری و شبکه های اجتماعی به گردش درآمد که شلیک دو موشک با فاصله  ۲۵ ثانیه به هواپیمای مسافربری تهران – کی یف را نشان می داد.

به رغم تمامی شواهد موجود که سرنگونی هواپیما را با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران تایید می کرد و به رغم تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که بقایای یک موشک روسی را در کنار لاشه هواپیمای سرنگون شده نشان می داد، بنگاه های دروغ پراکنی جمهوری اسلامی باز هم از کار نایستادند. رسانه های امنیتی جمهوری اسلامی در روندی شیادانه برای جلب افکار عمومی به اظهار نظر بی نام و نشان “کارشناسان” و “منابع آگاه” هواپیمایی استناد می کردند تا کماکان علت سقوط هواپیما را به دلیل نقص فنی در اذهان مردم جا بیندازند. برای نمونه، در ۱۹ دی، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، از زبان “یک منبع امنیتی کانادایی که نامش فاش نشده” نوشت: “ارزیابی و برآورد اولیه سرویس های اطلاعاتی غربی نشان می دهد هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ایران سقوط کرده است، با موشک سرنگون نشده… بلکه با یک نقص فنی روبرو” بوده است.  روز ۲۰ دی، خبرگزاری تسنیم آنلاین وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از یک “منبع آگاه در فرودگاه امام خمینی” نوشت: “هواپیما نقص فنی داشت، مهندس ایرانی طبق فرم موجود اجازه پرواز را نداده بود، اما مهندس اوکراین ایرلاین مخالف [بوده] و اعلام کرده که مشکلی برای پرواز نیست و پرواز می کنیم”.

روند دروغ پردازی و جنگ روانی مجموعه دستگاه های تبلیغاتی جمهوی اسلامی، به ویژه رسانه های امنیتی وابسته به سپاه پاسداران تا سه روز ادامه یافت. پس از سه روز سکوت و پنهان کاری و تکرار مداوم اخبار کذب، سرانجام زیر فشار افکار عمومی و در پی اسناد متقنی که از همان روز نخست توسط خبرگزاری های معتبر جهان و دولت های کانادا و آمریکا منتشر شده بود، هیئت حاکمه ایران بر سقوط هواپیمای اوکراینی توسط شلیک موشک سپاه پاسداران صحه گذاشت. در بامداد چهارمین روز حادثه، ساعت ۷ صبح روز شنبه ۲۱ دی، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد، هواپیمای اوکراینی به دلیل نزدیکی به یک “مرکز حساس نظامی سپاه” با “یک خطای انسانی و به صورت غیر عمد” هدف پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت.

ساعاتی بعد، حاجی زاده، مسئول هوا فضای جمهوری اسلامی نیز در یک نشست خبری با رسانه های داخلی ضمن اعتراف به اینکه از همان صبح روز حادثه از علت سقوط هواپیما با خبر بوده، در مورد چگونگی این جنایت، تمام ماجرا را به خطای یک اُپراتور منتسب کرد و گفت: “خطای یک اُپراتور دلیل این فاجعه بود… به دلیل اطلاعات غلطی که به این بنده خدا داده بودند” این اتفاق رخ داد.

اکنون با گذشت یک سال از  وقوع این فاجعه دردناک، یک سالی که لحظه لحظه آن با خونِ دل خوردن خانواده های داغدار گذشت، سالی که که خانواده های جان باختگان هواپیمای مسافربری تهران – کی یف،  به امید شناسایی و مجازات آمران و عاملان این فاجعه مرگبار درانتظار دادخواهی بوده اند، سپاه پاسداران یک روز پیش از نخستین سالروز سرنگونی هواپیمای اوکراینی با انتشار بیانیه ای از خود سلب مسئولیت کرده و مسئولیت هدف قرار دادن هواپیما را بر عهده آمریکا قرارداد. سپاه پاسداران در بیانیه خود سرنشینان جان باخته هواپیمای اوکراینی را “شهید” اعلام کرده و نوشته است: “این اتفاق تلخ که در پی ماجراجویی های ضد انسانی و اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه به وقوع پیوست…قلب های مردم شهید پرور ایران را جریحه دار و اندوهگین کرد”.

در کنار اطلاعیه سپاه پاسداران، غلام عباس تُرکی، دادستان نظامی تهران هم با بیان اینکه “تحقیق گسترده” سازمان قضایی نیروهای مسلح “بر نقش خطای انسانی در بروز این سانحه دلالت دارد”، گفت: “چند نفر از جهت بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات و مقررات” متهم شده اند که تنها یکی ازآنان در بازداشت به سر می برد و بقیه با وثیقه آزاد هستند”. پیش ازسخنان دادستان نظامی تهران و اطلاعیه سپاه پاسداران، حسن روحانی نیز در آستانه سالروز ساقط شدن هواپیمای اوکراینی طی سخنانی فرمایشی در جلسه هیئت دولت گفت: “مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضائیه هم حتما این کار را انجام می دهد”. دولت ایران هم چنین چند روز پیشتر از این سخنان روحانی اعلام کرده بود، “مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معدل یورویی آن” را به عنوان غرامت به خانواده ها و بازماندگان هر یک از جان باختگان هواپیمای اوکراینی پرداخت می کند.

سخنان فریبکارانه حسن روحانی، بیانیه وقیحانه سپاه پاسداران، موضوع پرداخت غرامت و سخنان دادستان نظامی تهران در شرایطی انتشار یافته اند، که خانواده های قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران- کی یف بارها گفته اند که قبل از هر چیز، به دنبال معرفی آمران و عاملان شلیک به هواپیما و مجازات آن ها هستند. آن ها، تا کنون طی تجمعات و گردهمایی های مختلف خود پیگیرانه بر امر دادخواهی و مجازات آمران و عاملان این جنایت هولناک تاکید داشته اند. برای نمونه، روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۹۹، جمعی از خانواده های قربانیان این فاجعه دلخراش با حضور در دادسرای نظامی تهران، با صدای بلند نسبت به روند رسیدگی به پرونده شکایت خود اعتراض کردند. اگرچه خبرگزاری ها و رسانه های ایران از کنار این تجمع و جلسه خانواده ها با مقامات دادسرای نظامی تهران به سکوت گذشتند، اما ویدئویی از سخنان پدر مریم ملک، یکی از قربانیان سرنگونی هواپیما در شبکه های اجتماعی منتشر شد که او در این جلسه در مقابل رئیس دادسرای نظامی ایستاده و خشمگینانه فریاد می زند: “چطور یک مشت آدم جنایتکار ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند؟ چاقو چطور دسته خود را می بُرَد؟ چرا فرمانده هوا فضای سپاه یا جنایتکاری که به عنوان وزیر امور خارجه است، از کار برکنار نشدند”؟

علاوه بر جلسه دادسرای تهران، در گردهمایی خانواده های قربانیان این جنایت بزرگ که روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه ۹۹، در محل سقوط هواپیما برگزار شد، پدر یکی از جان باختگان طی سخنانی گفت: “سال عزیزان ماست. سال گذشته در همین موقع، آخرین قدم هایشان را روی کره خاکیِ زمین گذاشتند. ما آمده ایم که قدمگاه آنان را گُل باران کنیم. آمده ایم جنایتی را که علیه بچه های ما، علیه خانواده های ما اتفاق افتاده محکوم کنیم. ننگ بر همه آنهایی که این انسان های مظلوم، بی گناه و بی دفاع را به اون شکل از هوا به زمین انداختند. با نقشه عامدانه جنایت کردند. مرگ بر جنایتکاران”. آنچه در این گردهمایی پُر رنگ بود همانا خواست دادخواهی و مجازات آمران و عاملان این جنایت درناک بود که با تکرار شعار “دادخواهی” خاتمه یافت.

پوشیده نیست دادخواهی مورد نظر خانواده های داغدار هواپیمای سرنگون شده اوکراینی، هرگز نمی تواند در حد دستگیری یا مجازات یک “اُپراتور بیچاره” که فقط مطیع چشم و گوش بسته دستورات برنامه ریزان این جنایت بوده است، محدود گردد. با توجه به خواست خانواده های جان باختگان این جنایت هولناک و با توجه به ادعای مقامات کانادایی و اوکراینی که بر وجود مدارکی دال بر سرنگونی عامدانه هواپیمای مسافربری اوکراینی تاکید دارند، به نظر می آید مجموعه هیئت حاکمه ایران از خامنه ای گرفته تا حسن روحانی، از فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران گرفته تا دیگر مقامات ارشد نظامی، سیاسی رژیم در نقشه کِشی و سازماندهی این فاجعه دردناک دست داشته اند. در واقع، همه نهادها و کسانی که در این جنایت بزرگ نقش داشته اند، باید محاکمه و مجازات شوند، نه صرفا یک اُپراتور بیچاره که اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد. به گفته حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده کشته شدگان هواپیمای اوکراینی، حتی آن رسانه ای که “واقعیت را می دانست و کتمان کرد”، یا رسانه ای که “با سکوت خود، جنایتکاران را همراهی” کرد، یا آن دسته از رسانه هایی که در روزهای دروغ پردازی و جعل خبر، به گونه ای بی شرمانه در انتشار اخبار کذب با اُرکستر – سمفونی آزار دهنده و بد آواز جمهوری اسلامی هم صدا شدند، جملگی “جرم شان کمتر از مسئولان” این رژیم نیست و همه صاحبان این رسانه ها به میزان سهمی که در پنهان کاری این جنایت هولناک داشته اند، باید پاسخگو باشند.

در چنین گستره ای از دادخواهی مورد نظر خانواده های جان باختگان هواپیمای اوکراینی، دیگر جایی برای سخنان عوام فریبانه حسن روحانی نیست. حسن روحانی و اعضای کابینه او، هرگز نمی توانند با این دروغ ها و سخنان  فریبکارانه، خود را تبرئه کنند و با ادعای مضحک محاکمه “مسببین این حادثه در یک دادگاه عادلانه” خود را نجات دهند. روحانی به عنوان کسی که ریاست “شورای امنیت ملی کشور”، یعنی بالاترین نهاد امنیتی جمهوری اسلامی را عهده دار است، به عنوان رئیس دولتی که سازمان هواپیمایی کشور بخشی از زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی کابینه اوست، به عنوان رئیس کابینه ای که مسئول سازمان هواپیمایی کشور مستقیما از طرف وزیر راه کابینه او برگزیده می شود، مسلما خود و وزیر مربوطه اش، جزو اولین کسانی هستند که از سرنگونی هواپیما و علت سقوط آن باخبر بوده اند. از این رو، حسن روحانی و کابینه اش دست کم به دلیل سه روز سکوت، سه روز کتمان حقیقت و سه روز همصدا شدن با دروغ پردازی های آزاردهنده مجموعه هیئت حاکمه ایران، در دایره نخست آمران و عاملان این جنایت هولناک قرار دارند که خود نیز به همراه دیگر آمران و عاملان اصلی این جنایت باید محاکمه و مجازات شوند.

متن کامل نشریه کار شماره  ۹۰۳ در فرمت پی دی اف

Website Comments

POST A COMMENT.