واکسیناسیون همگانی، رایگان و مطمئن علیه ویروس کرونا وظیفه دولت است -جمهوری اسلامی حتا برای مرگ مردم هم جیب دوخته است

واکسیناسیون همگانی، مطمئن و رایگان یک موضوع عینی و ضروری برای مردمی‌ست که در اثر شیوع کرونا با معضلات گوناگونی از جمله اقتصادی روبرو شده‌اند. کارگرانی که با تشدید رکود اقتصادی در اثر شیوع کرونا کارشان را از دست داده‌اند، کارگرانی که به این بهانه دستمزدهای‌شان فریز و یا حتا کاهش یافته، دستفروشانی که تنها منبع معاش‌شان تقریبا از دست رفته است، صاحبان مشاغل کوچک که با تعطیلی کار و کسب‌شان و یا در اثر تشدید رکود اقتصادی دیگر حتا قادر به پرداخت کرایه محل کارشان نبوده و ورشکستگی و بیکاری خواب و آرامش را از آن‌ها گرفته است، معلمان و پرستاران و دیگرانی که کرونا نه فقط از میان آن‌ها قربانیان بسیاری گرفته که حتا زندگی زندگان را نیز دگرگون ساخته و قریب یک سال است با ترس آلودگی خود و خانواده‌های‌شان به ویروس کرونا زندگی می‌کنند، مادران و پدرانی که نگران سرنوشت مادران و پدران‌شان هستند، کودکانی که نگران سرنوشت پدربزرگ و مادربزرگ‌ و پدر و مادرشان هستند. این خواستی‌ست که از درون زندگی واقعی ۹۹ درصدی‌های جامعه ایران بیرون آمده است، آن‌هایی که نتایج شیوع ویروس کرونا را با تمام وجود خود، با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده و نه فقط از نظر اقتصادی و معیشتی که حتا عزیزانی را از دست داده‌اند. آن‌هایی که به تجربه دریافته‌اند در صورت سکوت، جمهوری اسلامی هیچ اقدام و هزینه‌ای برای سلامت آن‌ها نخواهد کرد

این خواست البته منحصر به ۹۹ درصدی‌های ایران نیست، این خواستی‌ست که امروز در عرصه‌ی جهانی به یکی از مطالبات عمومی مردم تبدیل شده و به همین دلیل، دولت‌ها را در سراسر جهان واداشته تا توجه فوری خود را به خرید واکسن و آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای واکسیناسیون عمومی معطوف سازند و حتا رسانه‌های عمومی این کشورها از جمله رادیو و تلویزیون‌ها نیز موضوع اصلی‌شان چگونگی واکسیناسیون عمومی در قبال ویروس کرونا شده است.

در حالی که حتا از چند هفته قبل مقامات دولتی در سایر کشورهای جهان هم‌چون آلمان اقدامات عملی برای برنامه‌ریزی واکسیناسیون همگانی را آغاز کردند، مقامات دولت جمهوری اسلامی در تمام این مدت بی‌توجه به این مساله و در ادامه کشتار مردم، تنها مساله‌شان به‌طور واقعی و در عمل، پایین‌ آوردن وقیحانه آمار رسمی کرونا به دلیل اهداف سیاسی و اقتصادی کثیف طبقه حاکم بود.

اما بالاخره بلند شدن صدای اعتراض مردم، از فریاد بلند نیروهای چپ و کمونیست و افشاگری‌های آن‌ها تا صدای اعتراض تشکل‌های مستقل داخل کشور تا برند شدن توئیت “واکسن بخرید” که همگی تبلور خواست ۹۹ درصدی‌های جامعه یعنی واکسیناسیون همگانی، رایگان و مطمئن بود، مقامات دولت جمهوری اسلامی را مجبور به واکنش ساخت. واکنش‌هایی متناقض و البته گاه بسیار مبتذل هم‌چون محمدرضا نقدی سپاهی آدم‌کش و محمدجواد لاریجانی دزد و فاسد.

در ابتدا مانع تحریم برای خرید اقلام دارویی و درمانی از جمله واکسن کرونا مطرح شد، اما وقتی که مشخص شد دولت ماهانه صد میلیون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خرید دارو و دیگر لوازم درمانی و پزشکی به شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های وابسته به خامنه‌ای هم‌چون “گروه دارویی برکت” متعلق به “ستاد اجرایی فرمان امام” پرداخت می‌کند، موضع‌گیری مقامات دولتی فرق کرد و گفتند خرید واکسن کرونا با مانع تحریم روبرو شدهاست. اما این دروغ هم به سرعت برملا شد وقتی که سخنگوی “اتحاد واکسن” که برنامه کواکس برای دسترسی همگانی به واکسن کرونا را هماهنگ می‌کند، اعلام کرد: “اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا) مجوزی صادر کرده است که موانع قانونی ایران برای خرید واکسن را برطرف می‌کند” (۲۳ آذر برابر با ۱۳ دسامبر). یک هفته قبل‌تر نیز وزارت دارایی آمریکا در پاسخ به مانع تحریم برای خرید واکسن کرونا، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: “بانک‌هایی که پرداخت‌هایی را برای کمک‌های بشر دوستانه به ایران قبول می‌کنند مشمول اقدامات تنبیهی دولت آمریکا نخواهند شد”.

آشکار شدن این دروغ نیز باعث شد تا مقامات جمهوری اسلامی به طناب پوسیده دیگری آویزان شده و مانع اف آی تی اف را برای انتقال پول مطرح کنند، از مطهری تا ربیعی سخنگوی کابینه این بهانه را تراشیدند، اما صدای اعتراض و خواست همگانی آن‌چنان بلند بود که مقامات جمهوری اسلامی را بالاخره مجبور به اعلام “حل مشکل” خرید واکسن کرونا و اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به خرید واکسن خارجی کرد.

اما در حالی که همتی رئیس بانک مرکزی روز ۵ شنبه ۴ دی در حساب اینستاگرام خود با اذغان به مواففت “اوفک”، از پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو از طریق یکی از حساب‌های بانکی جمهوری اسلامی در یک کشور دیگر به کوواکس خبر داده بود، حسن روحانی که در شیادی و دروغ‌گویی حد و مرزی نمی‌شناسد، روز شنبه بازی دیگری را شروع کرد و مدعی شد دولت آمریکا گفته است “باید اول پول به بانک آمریکایی برود و بعد منتقل شود؛ چه‌کسی به شما اعتماد می‌کند؟ شما به دزدی معروف هستید” و بدین ترتیب بار دیگر مردم را در سردرگمی فرو برد که بالاخره پول خرید واکسن را پرداخت کرده‌اند یا نه؟!!!

البته او در همان سخنان خود اصل ماجرا را بیان کرد، موضوعی که ما همواره بر آن تاکید کرده‌ایم یعنی قتل عام مردم به بهانه‌ی تولید واکسن داخلی. وی که از نارضایتی مردم به دلیل بی‌کفایتی و بی‌عرضگی جمهوری اسلامی در خرید واکسن کرونا خبر دارد، گفت: “مردم عزیز ما توجه کنند واکسن از روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما بود و این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان از روزهای اولیه تلاش می‌کنند نیز بر مبنای همین تأکید بود که ما باید خودمان دنبال ساخت واکسن برویم و هم‌زمان هم دنبال خرید رفتیم و ممکن است ما مثلاً ۲ ماه دیرتر به آن برسیم و اگر واکسن مطمئنی بود، بتوانیم آن را خریداری کنیم. تبلیغاتی که انجام می‌گیرد نادرست و نارواست… ایران (جمهوری اسلامی) به‌دنبال واکسن داخلی است و بر آن هم تأکید دارد و ما در این‌زمینه به مقصد می‌رسیم”. او در حالی این ادعای جدید یعنی ضرورت انتقال پول به یک بانک آمریکایی را مطرح کرده است که همان‌طور که در بالا آمد “اوفک” به بانک‌های سایر کشورها برای خرید واکسن کرونا مجوز داده بود.

اما مهم‌ترین مساله در سخنان روحانی این ادعاست که “جمهوری اسلامی به دنبال تولید واکسن داخلی است و در این زمینه به مقصد می‌رسد”، و این بهانه‌ی اصلی جمهوری اسلامی برای خرید ناکافی واکسن کرونا از خارج است که به اعتراف مقامات جمهوری اسلامی هدف جمهوری اسلامی در نهایت خرید تنها ۱۸ میلیون دوز واکسن از خارج است.

ادعای پیشرفت در تولید واکسن داخلی کرونا و ساخت آن در حالی‌ست که کمترین اطلاعاتی از چگونگی ساخت و پیشرفت این واکسن در ایران وجود ندارد، این در حالی‌ست که تمام شرکت‌های خارجی که بر روی واکسن کرونا کار می‌کنند تمام اطلاعات لازم در مورد مراحل تحقیقاتی و تولید واکسن را برای جلب اعتماد خریداران منتشر کرده‌اند.

در مورد واکسن تولید داخل، ابتدا از این شروع کنیم که اساسا کل تجربه‌ی تولید واکسن در ایران به همکاری با دو کشور برمی‌گردد. یکی سال ۲۰۱۷ با کشور کوبا برای تولید واکسن‌های ۵ گانه که کودکان را در قبال ۵ نوع بیماری یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (Hib) محافظت می‌کند و انستیتو پاستور همکار شرکت کوبایی بود و دیگری سال ۲۰۱۶ واکسن اچ‌پی‌وی در همکاری با کمپانی آرتس آلمان که برای مقابله با ویروس پاپلیومای انسانی‌ست که از جمله منجر به سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی می‌شود. ۵ سال پیش هم (۹۴) رسانه‌های داخلی از همکاری انستیتو پاستور و موسسه رازی با سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن فلج اطفال خبر داده بودند. یعنی به عبارت دیگر تجربه واکسن‌سازی ایران در مقایسه با کشورهای دیگری که بر روی واکسن کرونا کار می‌کنند نه ناچیز بلکه در حد صفر است.

یکی از واکسن‌های ویروس کرونا که بر روی آن کار می‌شود واکسن محققان دانشگاه آکسفورد است که سابقه‌ای طولانی در کار بر روی واکسن‌های مختلف دارند. همین محققان البته با همکاری شرکت بزرگ داروسازی آسترازنکا (انگلیسی – سوئدی) بر روی این واکسن کار می‌کنند. محققان دانشگاه آکسفورد که سرپرستی آن را پروفسور سارا گیلبرت برعهده دارد از پیشتازان تحقیق درباره‌ی آدنوویروس در جهان هستند و تاکنون در زمینه ساخت واکسن فراگیر آنفولانزا که در مقابل تمام گونه‌های ویروس آنفولانزا مصونیت ایجاد کند، واکسن ابولا و مرس تحقیقات و موفقیت‌های عملی بسیاری بدست آورده‌اند. اما به رغم همه‌ی این تجارب هنوز واکسن کرونای آن‌ها آماده نیست و گمان می‌رود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ واکسن آماده شود. محققان آکسفورد یکی از اهداف خود را تامین واکسن مورد نیاز کشورهای فقیر اعلام کرده و به همین دلیل نیز بهای آن تنها ۴ دلار خواهد بود. آن‌ها هم‌چنین گروه مشترکی با محققان روسی تولید‌کننده واکسن اسپوتینک V تشکیل داده‌اند تا هر دو گروه به نتایج بهتری برای تولید واکسن کرونا دست یابند. بسیاری از شرکت‌های معروف جهان از جمله شرکت سانوفی فرانسوی و جی‌اس‌کی انگلیس نیز هستند که به‌رغم سابقه روشن و تلاش محققان آن‌ها از ابتدای آغاز پاندمی کرونا، واکسن‌شان احتمالا در ماه‌های آینده آماده خواهد شد.

تمام تولید‌کنندگان واکسن که در تولید واکسن کرونا تاکنون پیشتاز بوده‌اند از جمله روسی و چینی همگی از کارنامه مشخصی برخوردارند و تمامی فعالیت‌ها و تحقیقات آن‌ها بر روی ویروس کرونا و ساخت واکسن در دسترس همگانی قرار دارد. شرکت‌داروسازی بزرگ فایزر برای تولید واکسن با شرکت تحقیقاتی بیون‌تک آلمان وارد همکاری شد، چرا که تولید واکسن آن هم با این سرعت و دقت احتیاج به محققان و شرکت‌هایی دارد که از سابقه کاری روشنی برخوردار باشند و شرکت بیون‌تک پیشتاز فن‌آوری درمانی ام‌آران‌ای در سطح جهان است.

این در حالی‌ست که به گفته‌ی مقامات جمهوری اسلامی در ایران شرکتی به نام “شفا فارمد” پیشروترین شرکت در زمینه تولید واکسن کروناست که قرار است از ماه جاری مرحله اول آزمایش انسانی واکسن تولیدی آن شروع شود. شرکت “شفا فارمد” به اعتراف سایت رسمی این شرکت تنها سابقه کاری آن تولید و توزیع آنتی‌بیوتیک است. شرکتی که خود زیر مجموع “گروه دارویی برکت” و این گروه نیز خود زیر مجموعه “ستاد اجرایی فرمان امام” متعلق به خامنه‌ای است!!! اگر پیشروترین شرکت در کار تولید واکسن این شرکت است که تنها کار آن تاکنون تولید و توزیع آنتی‌بیوتیک بوده است، باید فاتحه‌ی دیگر واکسن‌های تولید داخل را خواند و جالب این است که به گفته‌ی مقامات جمهوری اسلامی ۱۲ شرکت “دانش بنیان” ایرانی در حال کار بر روی ساخت ویروس کرونا هستند!!! و اگر سری به وبسایت این شرکت‌ها که اسم‌شان تاکنون علنی شده بزنید نه از نام محققان این شرکت‌ها چیزی می‌بینید و نه از نتایج تحقیقات‌شان بر روی ویروس کرونا چیزی مشخص است. آن وقت چه کسی می‌تواند به این واکسن‌ها اعتماد کند؟!! واکسن‌هایی که نه محقق‌ آن مشخص است نه سابقه کاری آن‌ها و از همه مهم‌تر نه نتایج تحقیقات آن‌ها بر روی ویروس کرونا و ساخت واکسن!!!

این مساله جدا از آن است که اساسا امکانات و تجهیزات تولید واکسن کرونا به گفته‌ی ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در ایران وجود ندارد. در واقع در بهترین حالت می‌توان گفت که جمهوری اسلامی با شرکت‌های چینی در حال چانه زدن برای ساخت واکسن کرونا در ایران است و این چانه زدن هم معلوم نیست که به نتیجه برسد و اگر هم به نتیجه برسد مشخص نیست چه زمانی طول خواهد کشید؟!! این در حالی‌ست که خواست مردم ایران برای واکسیناسیون همگانی، رایگان و مطمئن برای امروز است یعنی یک خواست فوری.

در واقع مساله این است که جمهوری اسلامی همان طور که در جریان شیوع اپیدمی کرونا به مردم دروغ گفت و به دلیل هزینه‌های قرنطینه حاضر به اجرای آن نشد تا جایی که امروز براساس آمارهای رسمی ۵۵ هزار نفر و به طور واقعی تا ۳ برابر این رقم قربانی کرونا شده‌اند، در ادامه نیز نه تنها خواستار خرج کردن دلار برای سلامتی مردم نیست، بلکه می‌خواهد با تولید واکسنی که کارآیی آن برای مردم روشن نیست، دلارها را نصیب شرکت‌هایی کند که وابسته به خامنه‌ای هستند و بدین ترتیب به بهای کشتار مردم، باز از جیب مردم بدزدد. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی حتا برای مرگ مردم هم جیب دوخته است.

این باز جدا از آن است که مشغول کردن مردم با ویروس کرونا یک “نعمت الهی” برای خامنه‌ای و حکومت‌اش بود. همان‌طور که به گفته‌ی خمینی جنگ ایران و عراق “نعمت الهی” بود. با جنگ ایران و عراق و در پوشش آن رژیم توانست نیروهای نظامی و سرکوب خود را تقویت و گسترش داده و با سرکوب جریانات انقلابی و کمونیست به کشاکش انقلاب و ضد انقلاب با پیروزی ضد انقلاب پایان دهد و اکنون نیز که جامعه قیام آبان ۹۸ را پشت سر گذاشته است، رژیم امیدوار است با این “نعمت الهی” برای ادامه حیات خود زمان بخرد.

البته جمهوری اسلامی که خود را برای خرید واکسن خارجی زیر فشار افکار عمومی حس می‌کند، بازی دیگری را نیز هم‌زمان به بهانه‌های قبل اضافه کرده و آن تلاش برای ایجاد عدم اطمینان به واکسن خارجی در افکار عمومی است. یکی از این‌ها محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه است که مدعی خطرناک بودن واکسن خارجی کرونا شد و گفت: ” به هیچ عنوان به کارکنان و پرسنل سپاه و بسیج استفاده و تزریق واکسن‌های خارجی را به دلیل مکانیسم عمل واکسن‌های خارجی توصیه نمی‌کنیم” (۴ دی). او در ادامه هم‌چنین احمقانه مدعی شد: “مباحثی هم در مورد ارسال دارو‌ها و واکسن‌های آلوده به دیگر کشور‌های دنیا از سوی این تولیدکنندگان وجود دارد… ضمن آنکه از نظر بسیاری از کارشناسان، استفاده از این واکسن‌ها خطرناک هم هست”. او در حالی این ادعا را مطرح کرد که براساس آمار رسمی ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار از همین داروها یا مواد اولیه تولید آن‌ها توسط سرمایه‌داران از جمله شرکت‌های وابسته به خامنه‌ای و سپاه وارد کشور می‌شود!!!

محمدجواد لاریجانی که جریان فساد و زمین‌خواری او در ورامین تنها یک نمونه از دزدی‌های اوست، یکی دیگر از افرادی است که در مخالفت با واکسن خارجی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، خرید واکسن کرونا از خارج را “پروژه‌ی به زانو درآوردن جمهوری اسلامی” نامید و گفت: “این یکی از برنامه‌های اتاق فرماندهی آمریکا علیه جمهوری اسلامی است” او در ادامه به اصطلاح چنین استدلال کرد: “تلقین می‌کنند که واکسن غیرامریکایی نزنید، واکسن بخرید و حتماً هم واکسن فایزر یا مادرنا باشد درحالی که باید بابت خرید آن دلار بپردازیم و چون امریکایی‌ها قبول نمی‌کنند پس می‌گویند باید زانو بزنیم و کرنش کنیم تا به ما چندتا واکسن عرضه کنند… این در حالی است که واکسن‌های تولیدی متخصصان ایرانی از نظر علمی چیزی کم ندارد و علمای پزشکی خودمان بر تولید آن نظارت می‌کنند”.

او در ادامه مدعی می‌شود که از اولین کسانی خواهد بود که از واکسن ایرانی استفاده کند. در سخنان نقدی و لاریجانی دو نکته مهم است.

اول این‌که از همان ابتدا وقتی مشخص شد که جمهوری اسلامی قصد دارد تنها به میزان محدودی واکسن خارجی بخرد، این حقیقت در ذهن مردم نقش بست که اولین کسانی که از این واکسن استفاده خواهند کرد مقامات و نیروهای وابسته به رژیم هستند و آن‌ها به این ترتیب می‌خواهند به مقابله با این حقیقت بشتابند که ما از واکسن خارجی استفاده نمی‌کنیم. یک دروغ دیگر مانند هزاران دروغ دیگر. اما نکته دوم در واقع ادامه جنگ تبلیغاتی رژیم برای توجیه استفاده از واکسن داخلی است، تبلیغاتی که کسی باور نخواهد کرد. مردم واکسنی را می‌پذیرند که تمامی مراحل تهیه و تولید آن حداقل مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد.

اما آن‌ها که می‌دانند چنین واکسن‌هایی هرگز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نخواهد گرفت، از همین الان دست به تبلیغات علیه سازمان بهداشت جهانی زده‌اند. یکی از آن‌ها زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس اسلامی است که در توئیتر “کوواکس” را نتیجه ساخت و پاخت سازمان بهداشت جهانی، بیل گیتس و امانوئل مکرون دانست و این که بیل گیتس می‌خواهد با این واکسن ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهد و مکرون هم که به پیامبر اسلام توهین کرده و سازمان بهداشت جهانی هم که مروج سقط جنین است!!!

اما همان‌طور که “مستعان ۱۱۰” سپاه پاسداران چیزی جز یک کلاهبرداری مسخره نبود، واکسن ایرانی “شفا فارمد” و امثال‌هم نیز چیزی جز یک کلاهبرداری نخواهد بود و مردم ایران نه تنها فریب تبلیغات و مزخرفات مقامات شیاد و جنایتکار جمهوری اسلامی را نخواهند خورد، بلکه روز به روز فشار افکار عمومی برای واکسیناسیون همگانی، رایگان و مطمئن افزایش خواهد یافت. خواستی که اگر جمهوری اسلامی بخواهد به دلیل منافع سیاسی و اقتصادی خود هم‌چنان در برابر آن مقاومت کند، این استعداد را دارد که به یک جنبش عظیم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شود.

متن کامل نشریه کار شماره ۹۰۱ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.