واکسیناسیون همگانی، مطمئن و رایگان حق تمام مردم ساکن ایران است

در حالی که قریب به اتفاق دولت‌های جهان اقدامات معینی برای خرید واکسن کرونا انجام داده‌ و حتا برخی از دولت‌ها هم‌چون دولت کانادا چندین برابر جمعیت کشور واکسن کرونا را پیش خرید کرده‌اند، دولت جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از بی‌کفایت‌ترین دولت‌های حال حاضر جهان تاکنون تنها نظاره‌گر اقدامات دیگران بوده و اکنون که در اثر فشار افکار عمومی برای واکسیناسیون همگانی، مطمئن و رایگان، مجبور به واکنش شده است، به دلیل عدم اقدام واقعی برای خرید واکسن کرونا به تناقض‌گویی‌هایی فاحش افتاده است.

یک روز روحانی اعلام می‌کند که دستور تامین بودجه برای خرید واکسن را داده است، روزی دیگر اعلام می‌کند که دستور خرید واکسن از یکی از کشورهای تولیدکننده را داده است، اما جالب این‌که نه نام کشور را می‌برد و نه مبلغی را که باید برای تهیه واکسن به “کوواکس” بپردازد تاکنون پرداخت شده است. این در حالی‌ست که در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ دو میلیارد دلار تنها برای “حفظ نظم و امنیت عمومی” (بخوان حفظ امنیت جمهوری اسلامی) از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

لازم به توضیح‌ است که “کوواکس” نهادی‌ست که از سوی سازمان بهداشت جهانی برای توزیع “عادلانه” واکسن کرونا تشکیل شده و ۱۸۸ کشور جهان یعنی اکثریت قریب به اتفاق عضو آن شده‌اند و تنها دولت‌های مهمی که عضو آن نیستند دولت‌های آمریکا و روسیه می‌باشند. در این نهاد کشورهای ثروتمند (از جمله اتحادیه اروپا، کانادا، چین و غیره) متعهد شده‌اند که مبلغ معینی برای تهیه واکسن برای کشورهای فقیر اختصاص دهند، اما کشورهایی هم‌چون ایران که از امکانات مالی مناسبی برخوردارند خود باید مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت خرید واکسن به حساب این نهاد واریز کنند که دولت جمهوری اسلامی به‌رغم عضویت در این نهاد به بهانه‌هایی واهی هنوز هیچ مبلغی را واریز نکرده است و واضح است که در صورت عدم پرداخت وجه، دریافت واکسن از سوی “کوواکس” با مشکل روبرو خواهد شد.

تنها کمی دقت به تناقضات و سخنان مقامات جمهوری اسلامی روشن می‌کند که علت واقعی این امر در این است که تاکنون اراده‌ای برای خرید واکسن در میان مقامات جمهوری اسلامی وجود نداشته است. در این میان همتی رئیس بانک‌مرکزی اولین کسی‌ست که با دروغ‌های شاخدار خود توجه‌ها را جلب می‌کند. وی ابتدا مدعی ‌شد که به دلیل تحریم‌ها امکان انتقال پول برای خرید واکسن کرونا وجود ندارد. اما وقتی که با افشاگری‌های داخلی مواجه شد سخنان خود را تغییر داده و گفت خرید دارو امکان دارد اما خرید واکسن با مشکل روبرو شده است!!!

ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران یکی از افرادی بود که تایید امکان خرید واکسن کرونا از طرف او و انعکاس آن در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، منجر به واکنش مقامات دولتی شد. وی روز چهارشنبه ۱۹ آذر در گفتگو با روزنامه پزشکی “سپید” گفت: “ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتا از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود… بانک مرکزی ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد درحالی‌ که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنابود”. وی هم‌چنین گفت: “در تحویل واکسن به کشورها از طریق طرح کوواکس اولویت را به کشورهایی می‌دهند که واکسن را پیش خرید کرده‌اند”. پس از سخنان وی بود که سخنگوی وزارت خارجه و سعید نمکی وزیر بهداشت از بازشدن گره‌هایی برای پرداخت پول برای خرید واکسن کرونا خبر دادند!!!

سعید نمکی در یک برنامه تلویزیونی گفت: “تهیه واکسن کرونا تحت تاثیر فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی‌ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گره‌های آن دارد گشوده می‌شود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه‌های آسیب پذیر وارد کشور خواهد شد”. سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: ” در زمینه تامین منابع واکسن، مشکلاتی برای پرداخت پول آن داشتیم که قسمتی از آن حل شده و امیدواریم طی روزهای آینده قسمت‌های دیگر نیز حل شود”.

جدا از ناصر ریاحی، امیر سوادکوهی رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا انتقادات شدیدی را متوجه کابینه روحانی کرد. وی گفت: “موضوع این است که پولی در ایران بابت این سیستم خرج نشده است و هنوز تفکر مسئولان ایمنی گله‌ای است که من به عنوان رییس انجمن مراقبت‌های ویژه کاملا مخالف ایمنی گله‌ای هستم و چنین دیدگاهی را محکوم می‌کنم. اما متاسفانه این دیدگاه، سیاست ارجح سیستم اجرایی کشور است… برای مبارزه با کرونا پول چندانی خرج نشده است”. وی سپس ادامه داد: “در بحث واکسن آنفولانزا مدعی شدند که دو میلیون دوز واکسن سفارش دادند و مشخص شد که ۲۵۰ هزار دوز وارد کشور شده است….  اگر سفارشی برای واردات واکسن کرونا داده‌اند چرا برگه سفارشی وجود ندارد؟ تمام کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع‌رسانی می‌کنند و کشور و شرکت مقابل هم که سفارشاتی را که دریافت کرده، مبدا و میزان سفارشات را در رسانه‌ها  مطرح می‌کند. بنابراین اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می‌شد و چطور است که ایران در هیچ لیستی از سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد…. رییس بانک مرکزی هر چند اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان واکسن وارد کرد، اما دارو و واکسن مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند”.

در یکی دیگر از سخنان پرتناقض مقامات جمهوری اسلامی و در حالی‌که تاکنون همگی تحریم را مشکل اصلی برای واریز پول به “کوواکس” اعلام می‌کردند، به یکباره مصطفی قانعی رئیس “کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا” روز شنبه ۲۲ آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت: “انتقال واکسن فایزر به ایران، نیازمند هواپیما با تجهیزات ویژه‌ای است که بتواند دمای منفی ۷۰ درجه را ایجاد کند. باتوجه‌ به اینکه ما این امکانات را نداریم، بنابراین به برنامه کوواکس اعلام کردیم که آن را نمی‌خواهیم”!!! او که در عین حال دبیر “ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری” نیز هست، چهارشنبه ۱۹ آذر با وقاحت تمام گفته بود: “تا خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های ایرانی قابل تزریق هستند”. جالب است که بدانیم واکسنی که از سوی همین افراد اجازه آزمایش انسانی دریافت کرده و قرار است از دی‌ماه با دادن پول قربانیانی از میان فقرا برای آغاز آزمایش انسانی پیدا کند، متعلق به هلدینگ “برکت” وابسته به “ستاد اجرایی فرمان امام” یعنی یکی از شرکت‌های عظیم متعلق به خامنه ای می‌باشد که بخش بزرگی از بازار دارو و تجهیزات پزشکی را با سودهای بالای صددرصد در انحصار خود دارد.‌

در واقع سیاست جمهوری اسلامی در زمینه تبلیغ واکسن ایرانی کرونا و عدم خرید واکسن کرونا از خارج، ادامه همان سیاست ایمنی جمعی است که امیر سوادکوهی نیز آن را تایید می‌کند. سوادکوهی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری ایلنا با بیان این‌که تست کرونا در بسیاری از نقاط دنیا رایگان است، می‌گوید: “هر چند رییس جمهور اعلام می کند که تمام مراحل درمان کرونا رایگان است اما اینگونه نیست و در بیمارستان‌ها هزینه تمام خدمات از بیماران دریافت می‌شود و یارانه‌ای از طرف دولت پرداخت نشده است.ادعای رایگان بودن خدمات، حکایت همان واکسنی است که وزیر بهداشت می‌گوید رزرو کرده اما رییس بانک مرکزی مدعی است که چنین اعتباری را نداریم و تحریم اجازه خرید واکسن را نمی‌دهد. این در حالی است که فعالان و واردکنندگان دارو می‌گویند واردات واکسن ارتباطی به تحریم‌ها ندارد”. وی با بیان این که در این منطقه فقط کشور هند است که قدرت واکسن سازی را دارد، در ادامه می‌گوید: “این ادعای ایران مبنی بر ساخت واکسن پاک کردن صورت مساله است، سیستم اجرایی کشور هم در رزرو واکسن ثبت‌نام نمی‌کند چرا که به دنبال تولید واکسن داخلی است که در نهایت هم کسی از واکسن داخلی استقبال نمی‌کند”.

در رابطه با واکسن تولید داخل، علی فاطمی نائب رئیس انجمن‌داروسازان ایران به خبرگزاری دولتی “مهر” این چنین می‌گوید: “سازمان غذا و دارو تحت فشار سیاسی سنگین برای تائید واکسن و داروهای ضد کرونا ساخت داخل قرار گرفته است… متأسفانه بعضی جریان‌های سیاسی با سوداگران سلامت مردم همراه می‌شوند و به سازمان غذا و دارو برای تائید این داروها فشار می‌آورند”. او می‌گوید: “گرفتن تائیدیه ضد کرونا از وزارت بهداشت برای هر دارویی، به معنای سرازیر شدن درآمد کلان برای صاحب دارو است و لذا طبیعی است که امروز رقابت شدیدی برای گرفتن این مجوزها در جریان باشد”.

با کمی دقت می‌توان دریافت که سیاست جمهوری اسلامی همین نکته آخری‌ست که علی فاطمی می‌گوید و این را هم در بودجه در نظر گرفته شده برای خرید واکسن کرونا می‌توان دید و هم در سخنان صریح سعید نمکی و سخنگوی سازمان غذا و دارو.

کیانوش جهان‌پور سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز سه شنبه ۱۷ آذر گفت: “ما بخشی از واکسن کرونای موردنیاز خود را از خارج خریداری خواهیم کرد، اما باید توجه داشت که با توجه به دست‌آوردهای محققان داخلی در تولید واکسن کرونا بخش دیگر نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود”.

سعید نمکی نیز در یک برنامه زنده تلویزیونی روز چهارشنبه ۱۹ آذر گفت: “خوشبختانه با دستور صریح رئیس جمهور بحث تامین واکسن از خارج از کشور علی رغم تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود و گره‌های واردات آن گشوده خواهد شد. به زودی واکسن های وارداتی برای گروه‌های آسیب‌پذیر وارد خواهد شد. همچنین در آینده بسیار نزدیک واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت”. بنابراین براساس سخنان صریح این دو مقام دولتی، واکسن وارداتی فقط برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد بود و بقیه مردم باید در انتظار واکسن داخلی روزانه صدها نفر قربانی شوند. از این هم بگذریم که منظور واقعی نمکی از گروه‌های آسیب‌پذیر نه کادر درمانی است و نه سالمندان، بلکه منظور واقعی او پولداران از جمله مقامات و مزدوران حکومتی هستند.

جدا از سخنان امیر سوادکوهی که اساسا توان ایران برای ساختن واکسن کرونا را رد می‌کند، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران نیز روز دوشنبۀ ۱۷ آذر با ارسال نامه‌ای از حسن روحانی خواست تا زندگی میلیون‌ها انسان را به رقابت‌های سیاسی و غیره پیوند نزد. مجمع در نامه خود نوشت: “به نتیجه رسیدن تلاش‌های شرکت‌ها و موسسات ایرانی برای تولید واکسن، به مدت زمانی نیاز دارد که صرف این مدت، باز هم ما را در مقابله با اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت”. در یک کلام باید گفت خبر ساخت واکسن کرونا در ایران همان‌قدر قابل اطمینان است که نشان دادن بشقاب فرمانده سپاه با نام مستعان ۱۱۰ برای شناسایی ویروس کرونا در چند ثانیه در تلویزیون جمهوری اسلامی قابل اطمینان بود!!!

نگاهی به میزان بودجه اختصاص داده شده برای واکسن کرونا نیز این مساله را آشکار می‌کند. مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه، ۱۷ آذر با بیان این‌که هزار میلیارد تومان منابع برای واکسن کرونا در بودجه در نظر گرفته شده گفت: “اعتبارات مورد نیاز برای تامین دارو، واکسن و شیرخشک از ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به ۳ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است”. او در حالی از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای واکسن کرونا خبر داد که حمید پوراصغری معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفته است خرید و واردات واکسن خارجی کرونا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف مستقلی ندارد. بنابراین اگر خوب دقت شود کلا مبلغ هزار و ۴۰۳ میلیارد تومان در بودجه سال آینده به تامین دارو، واکسن و شیرخشک نسبت به سال گذشته اضافه شده است که این مبلغ شامل واکسن کرونا نیز می‌گردد. اما نکته مهم دیگر این است که بودجه سال جاری با دلار ۴۲۰۰ تومانی تنظیم شده بود و بودجه سال آینده با دلار ۱۱۵۰۰ تومانی. بنابراین به‌طور واقعی بودجه تامین دارو، واکسن و شیرخشک از خارج کشور کاهش یافته و ردیف مستقلی نیز برای خرید واکسن ویروس کرونا وجود ندارد!!! در واقع اگر تاکنون ریالی برای خرید واکسن هزینه نشده به‌خاطر این است که قرار هم نبوده ریالی خرج شود. اما اگر حتا ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم برای ویروس کرونا در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شود آیا این مبلغ کافی است؟!

این مبلغ آن‌قدر ناچیز است که حتا خودشان نیز به آن اعتراف دارند. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اسلامی در گفتگو با روزنامه “سپید” در این رابطه می‌گوید: “اگر ما تصور می‌کنیم که با هزار میلیارد تومان می‌توانیم حتا در داخل هم واکسن تولید کنیم، چنین چیزی شدنی نیست. حتا برای همین شرکت‌های تولید داخل، حداقل دویست، سیصد میلیون دلار پول لازم است که به آن‌ها کمک شود که اگر محاسبه کنید، چندین هزار میلیارد تومان می‌شود”. وی ادامه می‌دهد: “وزارت بهداشت و درمان با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن را به مجموعه کوواکس اعلام کرده و به این منظور لازم است که مبلغ ۵۲ میلیون دلار به عنوان پیش‌پرداخت به این مجموعه پرداخت شود ولی متاسفانه تا الان که من با شما صحبت می‌کنم هنوز بانک مرکزی پولی برای این منظور پرداخت نکرده است و معلوم نیست همان اتفاقی که برای واکسن آنفولانزا افتاد، این بار برای واکسن کرونا هم نیفتد”. (منظور وی ماجرای خرید واکسن آنفولانزا است که به جای دو میلیون واکسن آنفولانزا تنها ۲۵۰ هزار واکسن وارد کشور شد!!!). عدم اختصاص پول برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا که تاکنون براساس آمار رسمی ۵۲ هزار قربانی داشته و براساس آمار غیر رسمی حداقل دو برابر این میزان، در حالی‌ست که برای کشته شدن قاسم سلیمانی یعنی یک نفر در برابر صد هزار قربانی کرونا، ظرف یک روز ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص یافت!!!

به‌طور واقعی تعداد جان‌باختگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا در طول کمتر از یک‌سال به حدود نیمی از کل کشته‌شدگان در جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق نزدیک می‌شود و اگر این روند ادامه یابد می‌تواند حتا از تعداد کل کشته‌شدگان جنگ فاجعه‌بار هشت ساله فراتر رود. همه‌ی این‌ها نتیجه‌ی سیاست‌های جنایتکارانه جمهوری اسلامی در ویرانی سیستم درمانی، نبود تامین اجتماعی، گسترش فقر و اتخاذ سیاست ایمنی جمعی به دلیل عدم اختصاص منابع مالی است.

هم‌اکنون واکسیناسیون عمومی در برخی از کشورها آغاز و در برخی از کشورهای دیگر نیز در روزها و هفته‌های آینده شروع می‌شود، اما جمهوری اسلامی هنوز هیچ اقدام عملی را برای این واکسیناسیون شروع نکرده است. در برخی از این کشورها مانند آلمان که قرار است در ماه آینده واکسیناسیون عمومی آغاز شود، دولت شروع به آماده‌سازی مراکز بزرگی برای اجرای این پروژه عظیم کرده است، اما از این بسترسازی‌ها نیز در ایران خبری نیست. تنها وعده است و دروغ. حکومتی که بیش از ۴۰ سال است به مردم دروغ گفته و این دروغ را در رسانه‌های خود نیز وقیحانه جار می‌زند، آن‌هم با وقاحتی که حد و مرزی نمی‌شناسد. نتیجه‌ی ۴ دهه حکومتی که خود را ام‌القرای اسلام می‌داند و در واقع ام‌الفساد و دروغ و تزویر است، چیزی‌ست که امروز همگان به‌خوبی می‌بینیم، کشوری که بخشی از مردم ستم‌دیده آن حتا قدرت خرید نان را ندارند. کشوری که بیش از ۸۰ درصد مردم آن زیر خط فقر قرار دارند، کشوری ویران، کشوری مصیبت‌زده، کشوری که آتش خشم ستم‌دیدگان در هر کوی و برزن جاری‌ست.

امروز خواست فوری تمامی مردم، واکسیناسیون همگانی، مطمئن و رایگان برای ساکنان کشور است. این حق بدیهی مردمی‌ست که در طول یک‌سال گذشته بی‌رحمانه به قتل‌گاه فرستاده شدند. واکسیناسیون عمومی و درمان رایگان بیماری کرونا در تمامی مراحل حق بدیهی مردم است که جمهوری اسلامی تا امروز این حق را از مردم گرفته و بدین‌ترتیب بخش بزرگی از مردم ستم‌دیده را قربانی سیاست‌ جنایتکارانه خود کرده است. عدم خرید واکسن مطمئن خارجی به بهانه‌ی تولید واکسن داخلی یک اقدام جنایتکارانه دیگر است، اقدامی که نتیجه‌ی آن چیزی جز ادامه قتل‌عام مردم ستم‌دیده‌ی ایران نیست. باید به مقابله با این سیاست‌ جنایتکارانه برخاست و اجازه نداد تا جمهوری اسلامی در حالی‌که سالانه میلیاردها دلار خرج سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود می‌کند، پول واکسیناسیون عمومی، مطمئن و رایگان مردم را به جنگ‌افزار، خرج مزدوران نظامی و مذهبی و دستگاه‌های سرکوب و مذهبی خود کند. نباید گذاشت. باید بپا خاست.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۹۹ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.