در غم جان‌باختن کارگران عسلویه

بار دیگر نظام سرمایه‌داری در عسلویه فاجعه آفرید. اتوبوسی که قرار بود کارگران را ۵ صبح به محل کار برساند، به اتوبوس مرگ کارگران تبدیل شد.

براساس گزارش خبرگزاری‌های دولتی ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه صبح امروز اتوبوس حامل ۳۵ تن از کارگران شرکت پیمانکاری “درریز” از شرکت‌های پیمانکار ساخت پالایشگاه در منطقه “عسلویه”، در محور بندر سیراف با کامیون حامل سنگ‌های معدنی تصادف کرد که در اثر این تصادف تاکنون ۶ کارگر متاسفانه جان خود را از دست داده و ۲۲ نفر دیگر در بیمارستان بستری شده‌اند. براساس همین گزارشات مصدومیت ۶ کارگر جدی اعلام شده است.
اتوبوس حامل کارگران یک بنز فرسوده ۳۰۷ بود که در اثر عمل نکردن ترمز در سراشیبی جاده به عقب کامیون فوق برخورد می‌کند. عکس‌های منتشره از حادثه نشان می‌دهند که شدت تصادف در حدی بوده که قسمت عقب کامیون کاملا به درون اتوبوس رفته و سنگ‌های بزرگی به درون اتوبوس افتاده‌اند. گزارش‌ها حاکی از محبوس شدن تعدادی از کارگران پس از تصادف بوده که نیروهای آتش‌نشانی با برش بخشی از اتوبوس توانستند کارگران را از اتوبوس به بیرون منتقل کنند.
بی هیچ شبهه‌ای دولت جمهوری اسلامی به همراه کارفرمایان منطقه عامل قتل کارگران عسلویه و تصادف اخیر هستند.
سازمان ما بارها نسبت به افزایش حوادث ناشی از کار هشدار داده و به خست سرمایه‌داران در هزینه کردن برای سلامتی و ایمنی کارگران اعتراض کرده است. سازمان ما بارها توضیح داده که چرا سرمایه‌داران برای جان کارگران ارزش قائل نیستند و نقش حکومت در بدتر شدن وضعیت ایمنی کارگران و افزایش حوادث ناشی از کار چه می‌باشد.
استفاده از اتوبوسی فرسوده و فاقد امنیت برای جابجایی کارگران عسلویه یک بار دیگر این واقعیت را فریاد زد. فاجعه به‌قدری عمیق است که در برخی از استان‌های کشور آمارها حاکی از دو برابر شدن تعداد کارگران جان باخته در طی یک‌سال اخیر است. موضوع کوچکی نیست. صحبت از جان هزاران کارگر و هزاران خانواده‌ی کارگری‌ست. کافی‌ست تا یکی از آن هزاران باشیم تا بفهمیم این فجایع چقدر دردناک و سرمایه‌داری چقدر کثیف است.
به‌یاد داشته باشیم که براساس تحقیق سازمان بین‌المللی کار ۹۸ درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری هستند، بنابر این آن‌چه که می‌ماند طمع سرمایه‌داران برای کسب سود بیشتر و خساست در اختصاص هزینه برای ایمنی کارگران است.
سازمان ما ضمن همدردی عمیق با خانواده‌های کارگران جان باخته‌ی عسلویه، بر رسیدگی و تامین فوری و بی‌قیدوشرط تمامی نیازهای کارگران و خانواده‌هایی که در اثر حوادث ناشی از کار دچار لطمه می‌شوند تاکید دارد.
سازمان فدائیان (اقلیت) تمامی دستگاه حکومتی و نظام سرمایه‌داری را عامل این جنایت و دیگر جنایات مشابه می‌داند و معتقد است تا زمانی که در به روی این پاشنه بچرخد تغییری در وضعیت ایمنی کارگران رخ نداده و سال به سال وضعیت بدتر خواهد شد.
سازمان فدائیان (اقلیت) برای مقابله با این وضعیت وتغییرریشه ای آن، تمامی کارگران را به اتحاد و مبارزه علیه نظام سرمایه‌داری و رژیم سیاسی پاسدار آن فرا می‌خواند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی
زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم
سازمان فدائیان (اقلیت)
۱۶ بهمن ۱۳۹۳
کار- نان – آزادی – حکومت شورائی

 متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.