گزارشی از یادمان جان‌باختگان دهه‌ی ۶۰ در آمستردام و لیدن

amsterdam2014_02در روزهای شنبه و یکشنبه (۳۰ و ۳۱ آگوست برابر با ۸ و ۹ شهریور)، جمعی از فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) در هلند با برگزاری نمایشگاه عکس، نصب پلاکارد و پخش اطلاعیه به زبان‌های انگلیسی و هلندی در شهرهای آمستردام و لیدن، یاد و خاطر رفقای جان باخته‌ی خود و نیز تمامی جان‌باختگان راه آزادی و عدالت را گرامی داشتند.

رفقا در اطلاعیه خود ضمن بیان جنایات جمهوری اسلامی، از جمله قتل‌عام زندانیان سیاسی و سرکوب کارگران، زنان، اقلیت‌های ملی و تشکل‌های سیاسی مخالف، بر شباهت‌های جنایات جمهوری اسلامی با دیگر گروه‌های اسلامی افراطی هم‌چون داعش، القاعده، الشباب و بوکوحرام تاکید کرده و نوشتند: “آن‌چه شما امروز می‌شنوید ما با تمام وجود خود تجربه کردیم، سال‌ها فریاد زدیم، اما کسی صدای ما را نشنید”. رفقا در ادامه‌ی اطلاعیه سکوت قدرت‌های امپریالیستی در برابر جنایات جمهوری اسلامی در دهه‌ی ۶۰ را نشانه‌ی هم‌جهتی آن‌ها و منافع مشترک‌شان در سرکوب جنبش انقلابی کارگران و زحمتکشان ایران دانستند.

عکس رفقای جان باخته که با شاخه‌های گل تزئین شده بود، همراه با پلاکاردها که عمدتا به زبان انگلیسی نوشته شده بودند، توجه گروهی از عابران را به خود جلب می‌کرد و رفقا به این عابران اطلاعیه چاپ شده‌ی خود را می‌دادند، و بدین ترتیب حدود ۱۵۰ اطلاعیه بین عابران پخش شد.

amsterdam2014_01رفقا قرار گذاشته بودند تا اطلاعیه را فقط به کسانی که ابراز علاقه نشان می‌دهند داده شود، تا دور انداخته نشود. برای مثال در آمستردام زنی آلمانی که به زبان انگلیسی حرف می‌زد، با دیدن عکس‌ها با یکی از رفقای حاضر به صحبت نشست و گفت که در جریان تظاهرات علیه شاه در برلین حضور داشته است. وی که یک اطلاعیه به زبان انگلیسی گرفته بود، دقایقی چند برگشت و یک اطلاعیه‌ی دیگر درخواست کرد تا آن را به پسر خود بدهد که در ایستگاه قطار آمستردام منتظر او بود و در بلژیک زندگی می‌کند.

رفقا توانستند در این دو روز توجه تعدادی را به کشتار زندانیان سیاسی در ایران جلب کنند، و بدین‌ترتیب یاد و خاطره تمامی آن‌ها را گرامی داشتند.

فعالین سازمان فدائیان (اقلیت) – هلند

۳ سپتامبر ۲۰۱۴

 

POST A COMMENT.