در همبستگی با طبقه کارگر ترکیه

انفجار معدن سوما در ترکیه صدها کارگر را به کام مرگ فرستاد. تاکنون بیش از ۲۸۰ جسد از زیر آوار خارج شده است. هنوز روشن نیست چند نفر در زیر آوار مدفون و مفقودند، اما سخن از صدها نفر در میان است.

در پی این حادثه ده‌ها هزار تن از کارگران و زحمتکشان ترکیه در شهرهای مختلف، خشمگین به خیابان‌ها ریخته و اعتراض خود نسبت به شرایط وخیم کار در این معادن قبلا دولتی را که اکنون به سرمایه‌داران خصوصی واگذار شده‌اند، فریاد زدند.

در این موضوع هیچ تردیدی نیست که صاحبان سرمایه و معدن در قبال سودهای هنگفتی که از استثمار کارگران به جیب می‌زنند، حداقل شرایط ایمنی کار در معادن را فراهم نکرده و مسبب اصلی این فاجعه‌اند. در اکتبر سال گذشته، اپوزیسیون خواستار تصویب قانونی برای بهبود شرایط کار در سوما شده بود، اما دو هفته پیش دولت ترکیه آن را رد کرد.

واقعیتی‌ست که حوادث مرگبار معدن که بارها در ترکیه روی داده است، منحصر به این کشور نیست و در کشورهای دیگر نظیر آمریکا، چین، روسیه، ایران، پاکستان، بنگلادش و غیره نیز حوادث مشابه سبب مرگ هزاران کارگر شده است. اشاره وقیحانه اردوغان به این واقعیت تنها بیان‌گر این حقیقت است که ماهیت جنایتکارانه نظام سرمایه‌داری در تمامی نقاط جهان به یکسان ضد کارگری و ضد انسانی است.

اعتراضات و مبارزات کارگران و زحمتکشان در سراسر جهان چنان که این روزها شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر، آنتالیا و… را فراگرفته، بایستی نابودی سیستم سرمایه را هدف اصلی خود قرار دهد.

ما ضمن ابراز همدردی با بازماندگان و خانواده‌های کارگران معدن سوما، همبستگی مبارزاتی – طبقاتی خود را با اعتراضات کارگری بر علیه دولت سرمایه‌داری – اسلامی ترکیه اعلام می‌داریم.

 زنده باد همبستگی بین‌المللی کارگران

نابود باد نظام سرمایه‌داری برقرار باد سوسیالیسم

کمیته خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۱۶ مه ۲۰۱۴ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳)

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.