آتش­ سوزی در یک کارگاه تولیدی جان دو کارگر زن را گرفت

روز یکشنبه ۲۹ دی ماه به دنبال وقوع  حادثه آتش‌سوزی در یک کارگاه تولیدی پوشاک واقع در خیابان جمهوری تهران، دو کارگر زن بر اثر سقوط از ساختمان پنج طبقه کشته و یک کارگر زن نیز مصدوم شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل حادثه، پس از شعله‌ور شدن آتش و در شرایطی که مأموران آتشنشانی به محل حادثه رسیده بودند، این دو کارگر زن، از بیم شعله‌های آتش خود را از پنجره‌های ساختمان پنج طبقه به بیرون پرتاب کردند. ایلنا همچنین از زبان شاهدان عینی این حادثه نوشته است، این دو کارگر زن برای رهایی از شعله های آتش، خود را به پنجره آویزان کرده بودند. با رسیدن ماموران آتش نشانی، از آنجایی که بالابر آتش نشانی به دلیل نقص فنی، نتوانست به پنجره‌ای که دو زن کارگر در آن قرار گرفته بودند، برسد، این دو کارگر زن از ترس سوختن در شعله‌های آتش، خود را به پایین پرتاب کرده و در دم جان باخته‌اند.

آنچه روز یکشنبه در خیابان جمهوری تهران رخ داد و دو کارگر زن قربانی شرایط غیر استاندارد کارگاه های تولیدی و یا عدم وجود امکانات ایمنی لازم در محیط کار شدند، نه اولین حادثه از نوع سوانح ناشی از کار است و نه آخرین آن خواهد بود. نظام سرمایه داری حاکم بر ایران با وضع قوانین ضد کارگری و  در یک همدستی آشکار با صاحبان سرمایه جهت کسب سود بیشتر عملا محیط کار و کارگاه های تولیدی را به قتلگاه کارگران تبدیل کرده اند. اواسط  دی ماه بود که خبرگزاری ها دست کم  از  چهار حادثه ناشی از کار در پتروشیمی خرم آباد، اداره برق روستای دوگلسرای گلدشت رودسر، قطار شهری اهواز و معدن چاه گز از توابع یزد، خبر دادند. حوادثی که طی آن ها ۴ کارگر کشته و ۹ تن دیگر مصدوم شدند. حوادثی که مدام در حال گسترش هستند و هرساله صدها کارگر، به دلیل سقوط از ارتفاع، خفگی در حفاری ها، برق گرفتگی و دیگر سوانح ناشی از کار در سکوت و بی خبری محض کارفرمایان و مسئولین حکومتی، جان خود را از دست می دهند و هزاران کارگر دیگر نیز سالیانه به دلیل عدم برخورداری از امکانات ایمنی لازم دچار آسیب دیدگی و از کار افتادگی می شوند، بی آن که هرگز خبری از آنان در روزنامه ها و خبرگزاری ها رژیم درج شود.

آنچه حادثه آتش سوزی در کارگاه تولیدی خیابان جمهوری تهران را برجسته کرده است، مرگ دلخراش این دو کارگر زن، آن هم در مقابل چشمان بهت زده انبوه مردمی بود که در محل حادثه حضور داشتند. مردمی که با چشمان خود، نه تنها شاهد آتش سوزی یک کارگاه تولیدی غیر استاندارد و فاقد امکانات ایمنی لازم بودند، بلکه به عینه دیدند که بالابر آتش نشانی جمهوری اسلامی نیز به دلیل نقص فنی نتوانست به پنجره‌ای که دو زن کارگر در آن قرار گرفته بودند، برسد و لذا، این دو کارگر زن، از بیم سوختن و جزغاله شدن در شعله‌های آتش، خود را از ساختمان پنج طبقه به پایین پرتاب کرده و در دم جان باختند.

وقتی جمهوری اسلامی کارگاه های تولیدی زیر ده نفره را از شمول قانون کار خارج می کند، وقتی نظارتی بر کارگاه های تولیدی جهت بررسی وجود یا عدم وجود وسایل و امکانات لازم ایمنی کار نباشد، آنگاه بسیار طبیعی­ست که هر روزه شاهد گسترش اینگونه سوانح ناشی از کار و و به تبَع آن سالیانه شاهد مرگ  و مصدومیت هزاران کارگران باشیم.

سازمان فدائیان (اقلیت) نظام سرمایه داری حاکم بر ایران و صاحبان سرمایه را عاملان مستقیم مرگ کارگران در حوادث ناشی از کار می داند.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن محکوم نمودن  رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی به عنوان مسبب اصلی مرگ کارگران در سوانح ناشی از کار، کارگران ایران را به مبارزه ای متحدانه علیه این رژیم و برای رهائی از وضعیت موجود فرا می‏خواند.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فداییان (اقلیت)

۳۰ دی ۱۳۹۲

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.