توطئه‌ای که در طوفانی ازمخالفت و بی‌اعتمادی مطلق کارگران به توطئه‌گران خنثی شد

موج جدیدی که دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم از طریق خبرگزاری فارس علیه رضا شهابی و سندیکای مستقل کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به راه انداخت، گویای این واقعیت است که پروژه تخریب کارگران پیشرو و فعالان سندیکایی برای بی‌اعتبار ساختن و حذف آن‌ها و به حاشیه راندن تشکل‌های مستقل کارگری هم‌چنان ادامه دارد.

این واقعیتی‌ست که هم‌پای رشد و گسترش اعتصابات و مبارزات طبقه کارگر و رشد و ارتقاء آگاهی سیاسی و سازمان‌یابی درصفوف کارگران بویژه روند رو به اعتلاء جنبش طبقه کارگر از دی ماه ۹۶ به بعد، طبقه حاکم و رژیم سیاسی آن نیز با خشونت بیشتری به مقابله با کارگران پرداخته و بیش از پیش بر اقدامات سرکوب‌گرانه خود افزوده و در این مقابله و رویارویی با جنبش طبقه کارگر، به‌روش‌های پیچیده‌تر و جدیدتری نیز متوسل شده است. ابراز وجود طبقه کارگر در فولاد و هپکو و هفت‌تپه و شرکت واحد و راه‌آهن و حمل‌ونقل و واحدهای دیگر تا بدان جا پیش رفت که طبقه کارگر در جایگاه یک مدعی جدی معترض نظم موجود و رهبر تمام زحمتکشان جامعه برای ایجاد نظمی نوین ظاهر شده است. احضار و اخراج، حبس‌های طولانی مدت کارگران پیشرو و فعالان سندیکایی، پروژه سندیکاسازی قلابی و توطئه علیه سندیکاهای مستقل کارگری برای به حاشیه راندن این تشکل‌ها و عقب راندن جنبش طبقه کارگر کافی نبود، شکنجه‌های شدید جسمی و روحی تشدید شد و اعتراف‌گیری‌های اجباری زیر شکنجه از نوع انگیزاسیون به راه افتاد! “فاتح” ماجرا در تدارک جشن پیروزی برآمد تا بر متن این وحشی‌گری‌ها، جام پیروزی را لاجرعه سرکشد. درست در لحظه‌ای که طبقه حاکم بر این خیال بود که با احضار و بازداشت و محاکمه ده‌ها کارگر فولاد و هفت‌تپه و هپکو و اعمال شکنجه‌های وحشیانه علیه اسماعیل بخشی و علی نجاتی و سپیده قلیان و تایید احکام ۵ سال زندان برای برخی اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، جنبش طبقه کارگر را خاموش و از صحنه خارج ساخته است، پرچم اول ماه مه در تهران به اهتزاز درآمد و جام “پیروزی” را از دست طبقه حاکم بر زمین افکند. مراسم اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ۹۸) در مقابل مجلس که به ابتکار سندیکای کارگران شرکت واحد و با فراخوان این سندیکا برگزار شد، علاوه بر کارگران، مورد استقبال گروه‌هایی از دانشجویان، زنان، معلمان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیز قرار گرفت. اول ماه مه نه فقط حضور سیاسی فعال طبقه کارگر را دوباره با صدای بلند اعلام کرد و کل فضای سیاسی جامعه را به تسخیر خود درآورد، بلکه اتحاد مبارزاتی دیگری متشکل از کارگران و زحمتکشان را نیز رقم زد. اول ماه مه نشان داد که علی‌رغم تشدید سیاست سرکوب و احضار و شکنجه و حبس کارگران پیشرو و فعالان سندیکایی، جنبش طبقه کارگر در مسیر بالندگی خود از حرکت باز نمی‌ایستد.

ابتکار عمل سندیکای کارگران شرکت واحد، موقعیت‌شناسی سیاسی و جسارت فعالان این سندیکا در جریان تدارک و برگزاری اول ماه مه، نشان داد که پروژه‌های حکومتی برای حذف و ایزوله ساختن سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالان آن تماما با شکست و ناکامی روبرو شده است. دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم که حتا یک لحظه از توطئه علیه تشکل‌های مستقل کارگری و فعالان آن غافل نبوده است، وقتی که دید اخراج و احضار و تهدید و شکنجه و زندان و حبس‌های طولانی مدت و پروژه سندیکاسازی قلابی به‌جایی نرسیده است، توطئه دیگری را طراحی کرد. دروغ‌بافی خبرگزاری فارس در مورد آزادی رضا شهابی و جنجال‌های متعاقب آن پیرامون سفر به فرانسه برای شرکت در پنجاه و دومین کنگره کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (ث. ژ. ت) در شهر دیژون (Dijon) توسط عمال و نزدیکان رژیم و دیگرانی که آگاهانه یا ناآگاهانه به آن پیوستند، بخوبی نشان داد که تهاجم بزرگی که علیه تشکل‌های مستقل کارگری با پروژه سندیکاسازی جعلی کلید خورد، پایان نیافته است.

همه می‌دانند که در جریان برگزاری مراسم اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت ۹۸) در مقابل مجلس که مورد یورش وحشیانه نیروهای سرکوب رژیم قرار گرفت، ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در این مراسم از جمله رضا شهابی، حسن سعیدی و ۵ عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت و روانه زندان شدند. روز ۱۷ اردیبهشت رضا شهابی با قرار کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شد که خبر آن نیز در کانال تلگرام سندیکا درج گردید. همان روز تعداد دیگری از بازداشت‌شدگان نیز به همین شکل یعنی با قرار کفالت موقتا آزاد شدند. اما خبرگزاری فارس (وابسته به دستگاه امنیتی و سپاه پاسداران) با سوءاستفاده از خبر آزادی رضا شهابی پروژه دیگری از مجموعه پروژه‌ها و توطئه‌های دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم علیه سندیکای کارگران شرکت واحد و برای تخریب فعالان آن را کلید زد. خبرگزاری فارس با درج یک خبر دروغ مبنی بر این‌که رضا شهابی “بدلیل نوعی همکاری در زمان بازجویی از زندان آزاد شده است” به نحو رذیلانه‌ای آتش یک جنگ روانی علیه این سندیکا و زمینه بدگویی و بهتان و تخریب رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد را فراهم ساخت. رضا شهابی سه روز پس از آزادی از زندان، روز ۲۰ اردیبهشت بنابه دعوتی که سندیکا ث. ژ. ت از سندیکای کارگران شرکت واحد به‌عمل آورده بود که نماینده‌ای برای شرکت در پنجاه‌ و دومین کنگره این سندیکا اعزام کند،عازم فرانسه شد. سندیکای کارگران  شرکت واحد از قبل درمورد اعزام رضا شهابی به عنوان نماینده خود تصمیم‌گیری کرده بود. تشکیک در مورد چرایی و چگونگی آزادی رضا شهابی از زندان با پرسش‌های دیگری در زمینه سرعت تهیه ویزا و هزینه مسافرت به فرانسه و امثال آن که بطور آگاهانه توسط مزدوران بی‌ یا با جیره و مواجب حکومتی و همراهی عناصر دیگری از روی بی‌اطلاعی و ناآگاهی در شبکه‌های اجتماعی و مجازی بر آن دامن زده شد، به‏وضوح گویای یک توطئه سازمان یافته علیه سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالان آن بود.

خبرگزاری فارس در حالی یک خبر دروغ و جعلی پیرامون به‌اصطلاح همکاری رضا شهابی در زمان بازجویی انتشار داد که رضا شهابی در دوره بازداشت چند روزه خود اصلا بازجویی نشده بود. ماجرای تهیه ویزا و بلیط و امثال آن نیز از ماه‌ها قبل انجام شده بود و هزینه مسافرت نیز همگان می‌دانستند و می‌دانند که در چنین مواردی سندیکای دعوت کننده و میزبان، هزینه رفت و برگشت و اقامت دعوت‌شدگان را تقبل می‌کند و این نیز نکته تازه و یا نامشخصی نبود.

سندیکای کارگران شرکت واحد البته بلافاصله تلاش رذیلانه خبرگزاری امنیتی فارس و توطئه جدید اما “نخ‌نمای” دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم برای تخریب سندیکا و فعالان آن را افشا و محکوم و از رضا شهابی دفاع و حمایت کرد. وصله‌های ناچسب فارس و عمال ریز و درشت دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم در شبکه‌های مجازی برای تخریب سندیکا و رضا شهابی چنان بی‌پایه و اساس و جعلی بود که با هزار من سریش نه به سندیکای کارگران شرکت واحد می‌چسبید و نه به فعال آن رضا شهابی! موضوع بسیار ساده بود، تمام اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت واحد در مراسم اول ماه مه به جز حسن سعیدی، همه با قید کفالت آزاد شدند. به جز ۷ نفر که آن‌ها نیز هیچ جرمی مرتکب نشده‌ بودند و فورا باید آزاد شوند ، سایر بازداشت شدگان اول ماه مه نیز به همین شکل آزاد شده‌اند. هیچ چیز، مطلقا هیچ چیزی برای ایجاد شائبه و آلوده‌سازی سندیکای کارگران شرکت واحد و رضا شهابی عضو فعال این سندیکا وجود نداشته است! اما وقتی که تلاش‌های سرکوب‌گرانه و توطئه‌های پیشین دستگاه حکومتی علیه سندیکا و برای تخریب و ایزوله کردن سندیکا و فعالان آن، نه تنها ذره‌ای از محبوبیت و دامنه نفوذ و فعالیت این سندیکا و فعالان آن نکاست، بماند، که با برافراشتن پرچم اول ماه مه، راکتی را که بر بدنه آن حضور موثر طبقه کارگر در عرصه سیاسی جامعه و اتحاد کارگران و زحمتکشان نقش بسته بود، بر پیکر رژیم سیاسی حاکم شلیک کرد و زخم عمیقی بر قلب دشمنان طبقه کارگر وارد ساخت، دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم به توطئه جدیدی علیه سندیکا متوسل شد که برای اجرای آن اما به چنان “دلایل” و بهانه‌های پوچ و بی‌معنایی توسل جست که کبریت توطئه پیش از آن‌که بخواهد منشاء شعله‌ای ولو کم سو شود، در طوفان ناباوری و بی‌اعتمادی مطلق کارگران نسبت به توطئه‌گران و اعتماد شایسته به سندیکا و فعالان آن خاموش شد.

کارنامه سندیکای مبارز کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و فعالان این سندیکا در ظرف ۱۴ سالی که از اعلام بازگشایی یا فعالیت مجدد آن می‌گذرد، بر همگان روشن است. صرف‌نظر از لکه ننگ و ضربه‌ای که منصور اسانلو پس از اخراج بر پیکر این سندیکا وارد ساخت، تا این‌جا نمی‌توان نقطه تاریکی در پرونده این سندیکا پیدا کرد. سندیکای کارگران شرکت واحد، “بیش از ۴۰۰ مورد بازداشتی یا زندانی داشته است” که ازجمله می توان به هشت سال و شش ماه محکومیت زندان در دو مرحله برای ابراهیم مددی عضو هیات مدیره سندیکا ۵ سال زندان داودرضوی وبازداشت های مکرر سال های اخیراشاره نمود. در تمام طول این ۱۴ سال بازداشت و احضار و تعقیب و پیگرد فعالان سندیکا ادامه داشته است. رضا شهابی بیش از ۶ سال زندان در بدترین شرایط ممکن را پشت سر گذاشته و بیش از ۱۰ سال است که به خاطر فعالیت‌های کارگری و سندیکایی از کار اخراج شده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده است و به‌رغم تمام این فشارها در کنار کارگران ایستاده است. همین ایستادگی‌ها و کارنامه روشن و فعالیت در امر دفاع از حقوق کارگران است که رضا شهابی را محبوب کارگران شرکت واحد و سندیکای این شرکت ساخته است. نتایج همین ایستادگی و سابقه مبارزاتی و عملکرد روشن است که سندیکای کارگران شرکت واحد او را به عنوان نماینده خود انتخاب نموده و به دعوت کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (ث. ژ. ت) برای شرکت در پنجاه‌ودومین کنگره فدرال سندیکا که از ۱۳ تا ۱۷ ماه مه در شهر دیژون فرانسه برگزار شد، اعزام نمود و بالاخره کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که همین سابقه فعالیت و نفوذ و محبوبیت اوست که سبب شده قرعه توطئه در دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم به نام وی بیافتد!

رضا شهابی با حضور در پنجاه و دومین کنگره سندیکای کارگری ث. ژ. ت، از وضعیت ایران و گسترش اعتراضات و اعتصاب‌های کارگری و هم‌پای آن تشدید سیاست سرکوب سخن گفت. او از بازداشت و زندان ده‌ها تن از کارگران، دانشجویان، معلمان و زنان در یورش وحشیانه نیروهای سرکوب به مراسم مسالمت‌آمیز اول ماه مه کارگران در تهران صحبت نمود و برای جلب حمایت شرکت‌کنندگان در کنگره از جنبش کارگری ایران تلاش نمود. رضا شهابی در سخنرانی‌ها، گفتگوها و دیدارهای جانبی که با سندیکای معلمان فرانسه (اس. اف. او) و مسئولان سندیکای سولیدر و نیز نمایندگان سندیکایی از کشورهای برزیل، هند، بنگلادش، نیجریه، شیلی، اسپانیا و غیره داشت، برخوردهای خشن نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی و بازداشت‌های گسترده کارگران و معلمان و دیگر زحمتکشان را افشا کرد، بر همکاری‌های فیمابین و نیز بر همبستگی و ضرورت پشتیبانی سندیکاهای کارگری از جنبش کارگری ایران تاکید ورزید. به کوشش و پیشنهاد رضا شهابی کنگره سندیکای کارگری ث. ژ. ث. بیانیه مشترکی را با امضا ده‌ها تشکل کارگری از آمریکای لاتین، اروپا، آمریکا، آفریقا، کره‌جنوبی، بنگلادش، ژاپن و خاورمیانه (از جمله عراق، مصر، مراکش، فلسطین و لبنان) و هم‌چنین امضاء ده‌ها تن از مسئولان و نمایندگان بخش‌های مختلف سندیکای ث. ژ. ت و نمایندگان شعبه‌های گوناگون این سندیکا که در کنگره حضور داشتند به تصویب رساند. بیانیه ضمن اعتراض به دستگیری‌ها و بازداشت‌های اول ماه مه و هم‌چنین بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و محکوم ساختن آن، خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط زندانیان شده و از فعالیت سندیکایی آزاد در ایران حمایت نموده است.

روشن است که این تلاش‌ها را باید در زمره دستاوردهای جنبش کارگری ایران به شمار آورد که ثمره فعالیت سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالان این سندیکاست. مجموعه فعالیت‌های سندیکای کارگران شرکت واحد و از جمله همین فعالیت‌های بین‌المللی سندیکاست که خشم و کینه طبقه حاکم و دستگاه اطلاعاتی – امنیتی آن را برای انتقام‌جویی برانگیخته و علیه این سندیکا و فعالان آن دائما توطئه‌چینی می‌کند تا این سندیکا و فعالان آن را منزوی و محدود سازد و راه فعالیت آن را بکلی مسدود کند.

به‌رغم تمام این فشارها و توطئه‌ها، سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالان این سندیکا تا این لحظه هم‌چنان در کنار کارگران ایستاده‌اند و به فعالیت‌های مبارزاتی و سندیکایی و آگاه‌گرانه در راستای تامین منافع کارگران شرکت واحد و کل کارگران ایران ادامه داده‌اند. بنابر این کسی نمی‌تواند – و خبرگزاری فارس هم نتوانست – به سندیکای کارگران شرکت واحد و عضو فعال آن رضا شهابی وصله ناجوری بچسباند. مادام که وضع بر همین منوال باشد، این سندیکا و فعالان آن مورد اعتماد و حمایت نه فقط کارگران شرکت واحد، بلکه مورد اعتماد و حمایت عموم کارگران و مدافعان حقوق طبقه کارگر خواهند بود و در برابر توطئه‌های شوم و رنگارنگ دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم علیه این سندیکا و برای تخریب فعالان آن خواهند ایستاد و آن را خنثی خواهند کرد. چنان‌که با دفاع و حمایت جدی از سندیکای شرکت واحد، پروژه سندیکاسازی جعلی و دولتی در این شرکت را با شکست و ناکامی روبرو ساختند.

با این همه، پندار بیهوده‌ای است هر آینه کسی تصور کند که رژیم و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آن پس از این افتضاحات و پروژه‌های شکست خورده، دست از توطئه و افترازنی برمی‌دارند. دستگاه امنیتی زمانی که نتوانست سندیکا و فعالان سندیکایی را تطمیع کند و بخرد و از نفوذ در سندیکای مستقل کارگری مایوس شد و حتا با تکیه بر برخی عوامل و عناصر نزدیک خود، نتوانست کنترل این سندیکا را بدست گیرد و بالاخره زمانی که اخراج و زندان و شکنجه کارگران پیشرو و فعالان سندیکایی نیز برای به حاشیه راندن سندیکا و فعالان آن بی‌اثر ماند، تخریب سندیکا و فعالان آن را پیشه کرد. اما نباید فراموش کرد که تلاش دستگاه اطلاعاتی – امنیتی رژیم محدود به تخریب شخص رضا شهابی و توطئه علیه سندیکای کارگران شرکت واحد نیست. دستگاه اطلاعاتی- امنیتی رژیم از کانال تهمت و بهتان و افترا و تخریب رضا شهابی و توطئه علیه سندیکای کارگران شرکت واحد، در واقع کل جنبش طبقه کارگر را نشانه رفته است. بنابراین سکوت و بی‌تفاوتی دربرابر این توطئه‌ها ،فقط همراهی با رژیم برای بدنام کردن سندیکای مبارز کارگران شرکت واحد و فعالان آن نیست، بلکه عملا همسوئی با توطئه‌گران و دشمنان طبقه کارگربرای مقابله با جنبش این طبقه است.

آن‌چه که طبقه حاکم و رژیم سیاسی آن را سخت به هراس افکنده است جنبش طبقاتی کارگران است که پیوسته در حال پیشرفت و صیقل‌یابی‌ست و می‌رود تا در راس جنبش انقلابی نقش و رسالت تاریخی خود را در سرنگونی نظم موجود و استقرار یک نظم جدید شورایی و کارگری ایفا کند.

متن کامل نشریه کار شماره ۸۲۳ در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.