بار دیگر ٨ کارگر قربانی نظام سرمایه‌داری شدند

ساعت ۴ بامداد امروز در اثر انفجار گاز متان و ریزش تونل در معدن “یال شمالی” در شهر طبس، متاسفانه ٨ کارگر که با کاری طاقت‌فرسا و معاوضه‌ی دسترنج خود با دستمزدی ناچیز، لقمه نانی برای خود و خانواده‌های‌شان تهیه می‌کردند، جان خود را از دست دادند. در هنگام بروز حادثه ١٣ کارگر در معدن مشغول کار بودند که ۵ نفر از آن‌ها خوشبختانه توانستند خود را نجات دهند. تمامی کارگران در استخدام یک شرکت پیمانکاری به نام “آروین نوین” بوده‌اند.

براساس گزارشی که درست یک روز قبل از این حادثه‌ی ناگوار از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر شده، در ٧ ماهه اول سال جاری هزار و ١٠١ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال قبل ٢۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش در طی سال‌های ٨١ تا ٩٠، یعنی طی ١٠ سال، ٩۶٢۵ کارگر جان خود را در هنگام کار از دست داده‌اند که بیشترین آن مربوط به سال ٩٠ با ١۵٠٧ نفر و کمترین آن سال ٨١ با ۴۶١ نفر است. بدین ترتیب تنها طی ده سال کارگرانی که جان خود را در حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند به بیش از ٣ برابر رسیده است.

بالا رفتن آمار حوادث ناشی از کار یکی از نشانه‌های وخیم‌تر شدن شرایط کارگران است، کارگرانی که هر روز از نظر اقتصادی در شرایط وخیم‌تری قرار می‌گیرند و به‏خاطر آن مجبور به تن دادن به شرایط و کارهایی می‌شوند که مرگ را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

با وجود هشدارهای مکرر تشکل‌های مستقل کارگری، کارگران پیشرو و احزاب و سازمان‌های چپ و کمونیست در مورد وضعیت وخیم ایمنی در معادن، کارخانه‌ها و دیگر مراکز کاری، حکومت اسلامی هیچ اقدامی در راستای بهبود این وضعیت نمی‌کند.

از آن‌جا که ایمن‌سازی محیط کار و جلوگیری از حوادث ناشی از کار، برای سرمایه‌داران هزینه در بردارد، سرمایه‌داران اقدامی برای این کار نمی‌کنند. آن‌ها که دولت اسلامی را حامی منافع خود می‌بینند، بدون هیچ دغدغه‌ای حاضرند کارگران را قربانی طمع و آز خود نمایند. مرگ بر نظامی که ارزش سود سرمایه‌داران از ارزش جان آدمی فزون‌تر است.

سازمان فدائیان (اقلیت) با تسلیتِ جان‌باختن کارگران معدن “یال شمالی” به خانواده‌ها، دوستان و هم طبقه‌ای‌های‌شان، خواستار رسیدگی و تامین فوری نیازهای روحی و مادی و نیز معاش خانواده‌های کارگران جان باخته از سوی دولت و کارفرما می‌باشد.

سازمان فدائیان (اقلیت) کارفرما و رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی را عامل قتل کارگران معدن “یال شمالی” دانسته و معتقد است که تا وقتی مناسبات سرمایه‌داری پابرجاست، کارگران هم‌چنان قربانیان آز و طمع سرمایه‌داران باقی خواهند ماند.

سرنگون باد رژیم  جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه‌داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

٢٨ آذرماه ۱۳۹۱

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.