سازمان فدائیان (اقلیت) در جشن اومانیته

پارک عظیم شهر لاکورنوو در فرانسه، اواخرتابستان امسال نیز پذیرای صدها هزار تن از نیروهای چپ وکمونیست از سراسر جهان بود. در این گرد هم آیی عظیم، نه ملیت ها و قومیت های گوناگون، نه زبان های متفاوت یا رنگ ها و نژاد های مختلف، هیچ یک نتوانسته بود، بین انسان ها تفرقه و دشمنی بیاندازد، چرا که این جشن برای کسانی برگزار می گردد که به آرمان سوسیالیسم معتقدند. آرمانی که فراسوی هر مرز، هر ملیت، هر نژاد و هر فرهنگی تنها یک چیز را مانع پیوند مشترک انسان ها می داند و آن هم جامعه ی طبقاتی است.

جشن اومانیته که از سوی حزب کمونیست فرانسه هر ساله برگزار می گردد، بهانه ی این گردهم آیی بزرگ بود. جشنی که ۷۶ سال پیش توسط اعضای حزب که فروشندگان روزنامه ی اومانیته، ارگان و روزنامه ی رسمی حزب کمونیست، بودند، پایه گذاری شد و در تمامی این سال ها تاکنون به جز در سال های سیاه سلطه ی فاشیسم، ادامه یافته است.

گرچه امروزه این جشن تا حدی جنبه ی تجاری به خود گرفته و ابعاد سیاسی آن کمرنگ شده ، اما هنوز به عنوان یکی از مراکز آشنایی، ارتباط و تبادل افکار برای کمونیست های سراسر جهان جذاب است. هر یک از گروه های شرکت کننده چادری دارند و در آن به تبلیغات سیاسی و یا جمع آوری کمک های مالی از طریق فروش اجناس خود، از جمله مواد غذایی می پردازند. چادرهای بزرگ تر جایگاه بحث های سیاسی وسیع تر و عمومی است که البته تا حد زیادی به تبلیغ نظراتی اختصاص می یابند که  با سیاست های حزب کمونیست فرانسه خوانایی داشته باشند. در کنار این امکانات، کنسرت هایی با خوانندگان معروف و سرشناسی که امسال جوآن بائز)  Joan Baez  )    یکی از آن ها بود، برگزار می شود. هر ساله موضوعی اصلی نیز به عنوان محور اصلی بحث های عمومی انتخاب می گردد که این موضوع، امسال “انقلاب در کشورهای عربی و رای گیری در سازمان ملل در مورد به رسمیت شناختن دولت فلسطین” بود. از دیگر موضوعات جشن امسال اومانیته، اعتراض به حکم اعدام تروی دیویس (Troy Davis)، سیاه پوست آمریکایی به اتهام قتل یک پلیس سفید پوست بود، که قرار است در همین هفته اجرا گردد، در حالی که دادستانی و دادگاه های ایالات متحده هرگز نتوانستند، دلایل محکمی برای اثبات این اتهام ارائه دهند. از نظربسیاری از آزادیخواهان جهان این حکم تنها از جنبه ی نژادپرستانه صادر شده است. همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سال ٢٠١٢ در فرانسه و تلاش برای ایجاد یک جبهه ی چپ قدرتمند علیه سارکوزی و جناح راست حاکم از موضوعات دیگر این جشن بود.

سازمان فدائیان (اقلیت) امسال نیز در این جشن با برپایی چادری حضور داشت و فعالیت های خود را به تبلیغات سیاسی و افشاگری جنایات رژیم جمهوری اسلامی و نیز جمع آوری کمک مالی اختصاص داد. چادر سازمان با نمایشگاه عکسی حاوی  تصاویر مختلف از جمله تصاویر جان باختگان سازمان، اعتراضات کارگری، زنان، دانشجویی و همچنین خشونت وحشیانه ی دستگاه سرکوب در ایران، کنجکاوی رهگذران از ملیت های مختلف را بر می انگیخت و زبانی گویا برای ترسیم مبارزات داخل کشور بود. هم چنین شعارهای مختلف به زبان های فرانسه و فارسی و تصاویر آرم سازمان، هویت سازمان و خواست های آن را نشان می داد. میز کتابی که در بخش تبلیغات سیاسی قرار داشت، در کنار کتاب های مختلف، برخی از نشریات سازمان را به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی ارائه می کرد. حضور اعضای سازمان در چادرهای کشورهای دیگر و بحث و گفتگو و روشنگری در رابطه با مواضع و سیاست های جمهوری اسلامی و سرکوب و استثمار کارگران و زحمتکشان گامی دیگر بود، برای شناساندن مبارزات مردم در داخل کشور به افکار جهانی. همچنین یک مصاحبه ی رادیویی با یکی از اعضای سازمان به همراه نمایند گان انجمن دفاع از حقوق بشر مراکش و حزب دموکراتیک مردم سوریه حول محور اصلی اومانیته در رابطه با انقلاب در کشورهای عربی، صورت گرفت که از رادیو Beurfm در پاریس و ١۹ شهر دیگر فرانسه پخش گردید.

متن کامل نشریه در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.