شکست مذاکرات و ادامه وحشی‌گری نظامی اسرائیل

جنایات رژیم نژادپرست اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع و ستمدیده فلسطین در غزه  بی‌وقفه ادامه دارد. مردم تمام کشورهای جهان این وحشی‌گری را محکوم کرده‌اند. اما نتانیاهو همچنان به کشتار مردم غیرنظامی ، ویران‌ کردن  منازل مسکونی مردم غزه،  حملات وحشیانه به مدارس و بیمارستان‌هایی که هزاران تن از مردم بی‌دفاع به آن‌ها پناه برده‌اند،ادامه می‌دهد. گویا او می‌خواهد این واقعیت بر همگان روشن را که وقتی گروهی به نام قوم و ملت، خود را به لحاظ  نژادی ، ملی و مذهبی برتر و حتی برگزیده خدای عصر جاهلیت، معرفی می‌کند، چیزی کم و کسر از ملت برگزیده آریائی‌نژاد هیتلری ندارد، بار دیگر یاد‌آوری کند.

چه تعداد از مردم غزه تاکنون به دست رژیم نژادپرست، کشتار شده‌اند؟ روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد که از هفتم اکتبر تاکنون حداقل ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه کشته و ۶۸ هزار و ۲۹۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. اما پایانی بر جنون نخست‌وزیر آدمکش قوم برگزیده نیست. تنها نقطه‌ باقیمانده از غزه که هنوز وسیعاً مورد یورش نظامیان اسرائیلی قرار نگرفته و یک و نیم میلیون آواره در آنجا پناه گرفته‌اند، رفح است. جایی که آوارگان در پناهگاه‌ها یا چادرهای موقت در شرایط اسف‌بار زندگی می‌کنند و از دسترسی به حداقل غذا، آب آشامیدنی و امکانات درمانی محروم‌اند.

بااین‌وجود، رفح نیز هرلحظه درخطر یورش افسارگسیخته ارتش اسرائیل قرار دارد.اخیراً نتانیاهو گفت: به‌رغم فشار بین‌المللی، نیروهای اسرائیلی به‌سوی شهر رفح پیشروی خواهند کرد. “ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح می‌شود، بعدازآنکه به مردم غیرنظامی اجازه دادیم آنجا را ترک کنند.” اما این فاشیست نگفت که مردم آواره غزه باید به کجا پناه ببرند، دیگر جایی باقی‌ نمانده است.

سازمان ملل هشدار داده است که چنین حمله‌ای قتل‌عام فلسطینی‌هاست. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است هر شکلی از حمله‌ به رفح «هولناک» خواهد بود و غیرنظامیان بسیاری احتمالاً کشته خواهند شد.

وضعیت چنان فاجعه‌بار است که اکنون قدرت‌های اروپائی نیز که زمانی تجاوز نظامی اسرائیل به غزه را تحت عنوان دفاع از خود توجیه می‌کردند، علیه حمله نظامی به رفح موضع‌گیری کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا چند روز پیش گفت”نتانیاهو به حرف کسی گوش نمی‌کند و می‌خواهد مردم را از غزه بیرون ببرد، اما به کجا؟ به کره ماه؟”

وی خطاب به بایدن گفت: ” چند بار شنیده‌اید که برجسته‌ترین رهبران و وزیران خارجه دنیا در سراسر دنیا می‌گویند مردم بیش‌ازحد کشته‌شده‌اند. پرزیدنت بایدن می‌گوید این واکنش بیش‌ازحد است. خب، اگر شما باور دارید که مردم بیش‌ازحد دارند کشته می‌شوند، شاید باید سلاح کمتری به اسرائیل بدهید تا از کشته شدن بیش‌ازحد مردم جلوگیری کنید.”

رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز چهارشنبه هفته گذشته، با نتانیاهو تماس گرفت و از وی خواست عملیات نظامی در غزه را متوقف کند. وی هشدار داد که حمله به رفح  به یک «فاجعه انسانی با ابعاد جدید» منجر خواهد شد.

وزیر امور خارجه آلمان هم در تماس با نتانیاهو، گفت حمله ارتش اسرائیل به رفح وضعیت انسانی را به خطر می‌اندازد.

“نمی‌شود که مردم رفح همین‌طور در هوا ناپدید شوند. آن‌ها برای گرفتار نشدن، در امان ماندن از حملات بیشتر به مکان امن نیاز دارند. آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیاز دارند، به آتش‌بس نیاز دارند.”

مصر تهدید کرد هرگونه عملیات زمینی در منطقه رفح یا جابجایی گسترده در آن‌سوی مرز، پیمان صلح ۴۰ ساله این کشور با اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

شرایط مردم غزه چنان بحرانی است که حتی دولت آمریکا این متحد پیگیر نژاد پرستاران اسرائیلی، به شکلی دوپهلو موضع گیری کرد و از اسرائیل خواست از حفظ جان صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که به رفح در جنوب نوار غزه پناه برده‌اند، اطمینان حاصل کند.

وی در دیدار روز دوشنبه با شاه اردن از آزادسازی گروگان‌های حماس و حفاظت از غیرنظامیان در برابر حملات اسرائیل سخن به میان آورد و گفت: آزادسازی گروگان‌ها از اولویت‌های مهم دولت اوست.

وی افزود:  با نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران مصر و قطر درباره طرحی برای آزادسازی گروگان‌ها و «توقف ۶ هفته‌ای» در جنگ صحبت کرده است.

نکته مهم اینجاست که گرچه همه دولت‌ها به نحوی پذیرفته‌اند که رژیم اسرائیل به‌عنوان یک رژیم یاغی، تمام قوانین و مقررات بین‌المللی جهان سرمایه‌داری، ازجمله در مسئله جنگ را زیر پا گذاشته، اما قدرت‌هایی که هرلحظه برای مداخلات خود در کشورهای جهان تصمیم می‌گیرند و حتی نیروی نظامی گسیل می‌کنند و کشورها را اشغال نظامی می‌کنند، در مورد اسرائیل گوئی که کاری از آن‌ها ساخته نیست. هیچ اقدام جدی برای توقف جنگ انجام نمی‌گیرد و مخالفت‌ها صرفاً در حرف باقی می‌ماند. دلیل آن‌هم پوشیده نیست. مانع، امپریالیسم آمریکاست که مخالف هرگونه اقدام بین‌المللی است و همچنان از اسرائیل حمایت  و سلاح ارسال می‌کند.

به‌رغم وعده بایدن برای توقف جنگ، اما روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، مذاکرات نمایندگان آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در پایتخت مصر برای برقراری آتش‌بس، به نتیجه‌ای نرسید و تاریخی هم برای نشست بعدی اعلام نشد. روشن است، نتانیاهو که در سیاست داخلی شکست‌خورده و مسئول شکست امنیتی در داخل اسرائیل معرفی‌شده است، با اقدامات وحشیانه نظامی تلاش می‌کند شکست خود را جبران نماید.می‌خواهد با کمترین امتیاز آزادی گروگان‌ها را که یکی از اهداف اعلام‌شده اوست، به دست آورد و در همان حال با اشغال سراسر غزه هدف دیگرش را که ایجاد یک منطقه حائل میان غزه و اسرائیل است، درواقع الحاق بخش دیگری از سرزمین فلسطین به اسرائیل، تأمین کند. سرانجام نیز راه تشکیل کشور فلسطین را دشوارتر سازد.

از همین روست که از فردای شکست مذاکرات هفته گذشته، حملات نظامی خود را به خان یونس تشدید کرد.

روز پنجشنبه ۲۶ بهمن، ارتش اسرائیل با ادعای موهوم آزادی گروگان‌ها، به بیمارستان ناصر در خان یونس ،حمله نظامی کرد.  ارتش اسرائیل اعلام کرد که “اطلاعات معتبری در اختیار دارد که حماس تعدادی از گروگان‌ها را در بیمارستان ناصر نگه‌داشته است و ممکن است اجساد آن‌ها همچنان در آنجا باشد.” اما چیزی یافت نشد.

ارتش اسرائیل اما ضمن بازداشت گروهی از آوارگانی که به بیمارستان پناه برده بودند، با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد تعدادی از مظنونان را در عملیات بیمارستان ناصر دستگیر کرده است!

به‌رغم این‌که تمام دولت‌های جهان و تمام قدرت‌های امپریالیست به‌استثنای امپریالیسم آمریکا که به دودوزه‌بازی خود ادامه داده‌، در برابر هرگونه حمله‌ای به رفح موضع‌گیری کرده و آن را محکوم کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد چنانچه توافقی برای آتش‌بس و مبادله اسرا صورت نگیرد، رژیم اسرائیل به اقدامات نظامی حتی در رفح نیز ولو محدود و موضعی دست خواهد زد. ازاین‌رو دولت‌های مصر، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطینی، گروه اسلام‌گرای حماس را نیز برای توافق زیر فشار قرار داده‌اند. محمود عباس روز چهارشنبه  پس از شکست مذاکرات گفت: «ما از جنبش حماس می‌خواهیم که به‌سرعت معامله اسرا را تکمیل کند تا مردم فلسطین را از یک رویداد فاجعه‌بار دیگر با پیامدهای وخیم که خطر آن کمتر از نکبت ۱۹۴۸ نیست، در امان نگه دارد.» به نظر می‌رسد این نظر محمود عباس با توجه به واقعیت‌های میدانی جنگ و توازن قوای موجود به حقیقت نزدیک است.

حماس این گروه اسلام‌گرای مرتجعی که با ماجراجوئی نظامی‌اش فاجعه آفرید، ضربات سهمگینی به مردم فلسطین و جنبش آن‌ها وارد آورد و به فاشیستی‌ترین جناح طبقه حاکم اسرائیل امکان داد به وحشیانه‌ترین اقدام ممکن نظامی علیه مردم فلسطین روی آورد، با در دست داشتن گروگان‌های اسرائیلی بر این پندار است که با چانه‌زنی می‌تواند، اوضاع را به روال گذشته بازگرداند. هرچه هم ضعیف‌تر شده‌، لاف و گزاف‌گوئی‌هایی را که گویا از جمهوری اسلامی ایران آموخته، افزایش داده و حالا ادعا می‌کند، “«طوفان الاقصی» معادلات منطقه را تغییر داد و آغازی برای پایان طولانی‌ترین اشغالگری تاریخ معاصر را نوشته است.” با همین خیال‌بافی است که در پاسخ به تازه‌ترین طرح برای توقف حملات اسرائیل اعلام کرده که “فقط در صورت توقف عملیات ارتش اسرائیل و خروج آن از نوار غزه  و آزادی تعداد پرشماری از زندانیان فلسطینی ازجمله تعدادی از اعضای ارشد گروه‌های شبه‌نظامی، گروگان‌ها را آزاد خواهد کرد.” اما برای گروه اسلام‌گرائی که کشتار و آوارگی مردم فلسطین به دست نژاد پرستاران اسرائیلی مسئله مهمی نیست، درک این واقعیت نیز دشوار است که برای نتانیاهو نیز که همچون گروه‌های اسلام‌گرا می‌اندیشد، اگر همه گروگان‌ها هم کشته شوند، بی‌اهمیت است، چراکه او هدف فاشیستی خود را در کشتار مردم فلسطین و تضعیف جنبش فلسطین عملی کرده است. نکته اینجاست که به تعویق افتادن توقف جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین و لاینحل ماندن ماجرای گروگان‌ها،عمر سیاسی نتانیاهو و کابینه او را طولانی‌تر می‌کند و مادام که او بر سرکار باقی بماند، نه اشغال غزه پایان خواهد یافت و نه کشور فلسطین به رسمیت شناخته می‌شود. او پنهان نکرده است که دشمن آشتی‌ناپذیر تشکیل کشوری به نام فلسطین است. بنابراین نخستین شرط هرگونه تحولی در رابطه با مسئله غزه و فلسطین، کنار رفتن نتانیاهو از قدرت است و این هم فعلاً مشروط به حل مسئله گروگان‌ها شده است. مادام که این مسئله حل نشود، نه نتانیاهو سرنگون خواهد شد و نه رنج و عذاب وحشتناک مردم غزه پایان خواهد یافت.

متن کامل نشریه کار شماره ۱۰۵۸  در فرمت پی دی اف:

POST A COMMENT.