گسترش دامنه اعتراضات کارگری

به‌رغم تمام تلاش رژیم جمهوری اسلامی و عوامل آن در مهار اعتراضات کارگری، جنبش کارگری قرار و آرام ندارد. کمتر روزی بدون اعتراض کارگران سپری می‌شود. در همین یک هفته اخیر نیز چندین اعتصاب و تجمع اعتراضی در مناطق مختلف ایران رخ داد.

روز یک‌شنبه ١١ مرداد، گروهی از کارگران شرکت مخابرات لرستان، هم‌زمان با سفر یکی از معاونان وزارت کار به این استان، در مقابل اداره کار تجمع کردند و خواستار تحقق مطالبات خود شدند.
خبرگزاری ایلنا، گزارش کرد: در جریان این تجمع، کارگران معترض، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تأمین معاش و امنیت شغلی خود و دیگر همکارانشان شدند که تعداد آن‌ها به ٨٠٠ نفر می‌رسد.
یک روز قبل آن شنبه ١٠ مردادماه نیز ١۴٠ تن از کارگران قراردادی مجموعه ارگ قدیم بم، در ادامه اعتراضات خود به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد و تهدید به اخراج، در مقابل ساختمان پایگاه میراث فرهنگی ارگ، تجمع اعتراضی برپا کردند.
در همین روز کارگران پیمانکار شرکت فراورش پتروشیمی بندر امام، اعتصاب خود را آغاز کردند. اتحادیه آزاد که این خبر را انتشار داد، نوشت: به دنبال انتشار بخشنامه‌ای از طرف معاونت وزارت کار مبنی بر یکسان‌سازی پرداخت مزایای کارگران نیروهای پیمانی با کارگران رسمی شرکت‌ها و به دنبال اختلاف فاحش این مزایا در منطقه پتروشیمی‌های ماهشهر بین نیروهای کارگاه‌های پیمانکاری و کارگاه‌های مادر(کارفرما) ٬ کارگران شرکت فراورش پتروشیمی بندر امام از صبح شنبه ۱۰ مردادماه دست از کار کشیدند و خواستار اجرای این مصوبه و رفع تبعیض و اختلاف مزایای خود با سایر نیروهای کارفرمای اصلی شدند. در پی این اعتصاب، مسئولین و مانوران حراست سعی کردند کارگران را وادار به ازسرگیری کار کنند. اما کارگران اعلام کردند، تا تضمین مطمئن، به اعتصاب ادامه می‌دهند.
بخشنامه‌ای که کارگران خواهان اجرای آن هستند، از سوی معاون روابط کار وزارت کار خطاب به مدیران کل ادارات کار در استان‌ها صادرشده است. در این بخشنامه ازجمله آمده است: با توجه به اینکه در شرایط کنونی بسیاری از کارفرمایان خصوصاً در بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی، برخی از فعالیت‌های خدماتی را در قالب پیمانکاری و عمدتاً بر اساس قراردادهای یک‌ساله و کمتر به شرکت‌های خدماتی، مهندسی و پیمانکاری واگذار می‌کنند، ضرورت دارد بر پرداخت مزد و مزایای مساوی به کارهای هم‌ارزش در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار و اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل دقیقاً نظارت به عمل آید.
چنانچه کارفرمای اصلی یا پیمان دهنده به هر دلیلی از برآورد دقیق تمامی مزایای قانونی نیروی کار موضوع قرارداد یا یکسان‌سازی پرداخت‌ها در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار در مشاغل هم‌ارزش استنکاف ورزد، کارفرمای اصلی مطابق ماده ۱۳ قانون کار، قانوناً پاسخگوی مطالبات پیمانکار بوده و کارگران پیمانکار حق‌دارند علیه کارفرمای اصلی اقامه دعوا نمایند.
علاوه بر مبارزات کارگری فوق‌الذکر، در فاصله یک هفته اخیر، تعدادی اعتصاب و اعتراضات کارگری دیگر نیز رخ‌داده است که اعتصاب دوروزه ششم و هفتم مردادماه ۵٠٠ کارگر کارخانه نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه دستمزد، یک نمونه آن بود.
در شرایطی که روحانی و وزرای کابینه او، مدام از بهبود اوضاع اقتصادی سخن می‌گویند، اما نه‌فقط هیچ بهبودی در وضعیت مادی و معیشتی کارگران رخ نداده، بلکه به روال گذشته پرداخت دستمزد کارگران چندین ماه به تعویق می‌افتد. اخراج کارگران تحت عنوان تعدیل، ادامه دارد. آینده شغلی میلیون‌ها کارگر همچنان در ابهام قرار دارد. از طریق زدوبند سرمایه‌داران و مقامات دولتی حتی مصوبات وزارت کار رژیم در مورد کارگران پیمانکار اجرا نمی‌شود و به حالت تعلیق درمی‌آید.
برای کارگران راهی جز گسترش و تشدید مبارزه برای تحقق مطالبات خود و رهایی از این وضعیت فلاکت‌بار نیست.
سازمان فدائیان(اقلیت) ضمن حمایت از مطالبات کارگران پیمانکار شرکت فراورش ، مجتمع نیشکر هفت‌تپه ، مخابرات ، مجموعه ارگ بم، کارگران را فرامی‌خواند که مبارزات خود را برای افزایش دستمزد، برچیده شدن بساط قراردادهای موقت، آزادی ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، تشدید کنند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی
نابود باد نظام سرمایه‌داری
زنده‌باد آزادی – زنده‌باد سوسیالیسم
سازمان فداییان( اقلیت)
١٢ مرداد ۱۳۹۴
کار- نان- آزادی- حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.