۲۰ کارگر بازداشتی چادرملو و تمام کارگران زندانی فوراً بایدآزاد گردند!

گسترش روزافزون اعتراضات واعتصابات کارگری، طبقه حاکم را به هراس افکنده است. رژیم ارتجاعی حاکم سعی دارد با اخراج و بازداشت های فله ای کارگران، جلوی رشد و گسترش این اعتصابات را بگیرد.بازداشت ۲۰ کارگرمعدن سنگ آهن چادرملویکی ازاین نمونه هاست.

به دنبال شکایت مدیرعامل مجتمع سنگ آهن چادرملو وحمایت مقامات محلی دولتی و دستگاه قضائی ازکارفرما، بیش از ۲۰ کارگر این معدن بازداشت شدند.به گفته فرمان‏دار اردکان، این ۲۰ کارگر به دلیل  تحریک سایر کارگران به اعتصاب، روز چهارشنبه نهم بهمن توسط پلیس امنیت احضار و سپس بازداشت شدند. به گفته یکی از کارگران این مجتمع، تعدادی از کارگران ازجمله “علی همت چراغی”، “مهدی مظفری”، “ناصر شیخی”، “مسلم غنی‌زاده”، “بهرام حسنی‌نژاد” و “احمد‌پور جنائی” در میان بازداشتی ها قرار دارند  که ازاعضای فعال و مورد اعتماد کارگران درانجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس می باشند. چهارتن دیگر از کارگران به نام‌های “رامین حیدر جان”، “بهزاد طالب‌پور”، “محمود دهقان” و “احمد نصیرپور” نیز در محل کارخانه و در جمع کارگران متحصن بازداشت شده‌اند.

بازداشت ۲۰ کارگرمعدن سنگ آهن چادرملو، بیش ازهرچیزنشان دهنده نگرانی سرمایه داران و دولت آن‏ها از اتحاد ویکپارچگی کارگران است. کارگران معدن چادرملو برای دست یابی به مطالبات خود، باسلاح‏های قدرتمندی پاپیش گذاشته اند؛ اتحاد و اعتصاب. استمرارو گسترش اعتصابات، نه فقط کارفرمای معدن سنگ آهن چادرملو، بلکه کل سرمایه داران در سراسر ایران ودولت حامی آن هارا به وحشت انداخته است.

وقتی که اعتصاب یک ساعته۸۰۰ کارگرچادرملو در۶ آذر دراعتراض به اخراج نماینده خود وبرای افزایش دستمزد، با بی اعتنائی کارفرما ربروشد، ۲۰۰۰ کارگر در روزهای۱۵ تا۱۷ آذردست ازکار کشیدند.کارگران زمانی به اعتصاب پایان دادند که از سوی مسئولان اداره کار اردکان، وعده رسیدگی به خواست های کارگران داده شد.امانه فقط به خواست کارگران رسیدگی و نماینده کار گران، بازگشت به کار نشد بلکه حکم اخراج وی از سوی هیات تشخیص اداره کار شهرستان اردکان نیزتایید شد. به دنبال این تصمیم،  کارگران نیزاز ششم بهمن ماه، دور جدیدی از اعتصاب و تجمعات اعتراضی را آغاز کرده اند که هنوز ادامه دارد.

 ارعاب و بازداشت وسرکوب کارگران و فعالان کارگری تنها به چادرملو خلاصه نمی شود. درکارخانه پلی اکریل اصفهان نیز۲۰ تن از فعالان و سازمان‏دهندگان اعتصابات اخیر این کارخانه، رسماً از سوی کارفرما مورد تهدید و ارعاب واقع شده اند. مدیران کارخانه با ارسال نامه های جداگانه ای برای این کارگران، آن ها را به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی تهدید به اخراج نموده اند.

نمونه دیگربازداشت ۱۰۰ کارگرشرکت بین المللی کیسون است که اجرای پروژه شهرک سازی پرند را برعهده دارد. کارفرمای این شرکت بیش از هزار کارگر را که شش ماه حقوق طلب‏کار بوده اند ازکاراخراج می‏کند.۴۸۰۰ کارگر باقی مانده نیز برای دریافت شش ماه حقوق عقب افتاده در روزهای ۳۰ دی و اول بهمن دست به اعتصاب می‏زنند که مورد محاصره و یورش نیروهای پلیس و گارد ویژه قرار می گیرند.نیروهای سرکوبگر پس از ضرب و شتم کارگران، صد تن ازآن ها را بازداشت می کنند.

بازداشت و اخراج فعالان و نمایندگان کارگران که درتمام طول سه دهه اخیر ادامه داشته، بعداز روی کارآمدن روحانی ابعاد وسیع‏تری به خود گرفته است. کابینه روحانی که نمایندگان راست ترین و هارترین بخش بورژوازی درآن متمرکز شده اند، دردفاع ازمنافع طبقه حاکم، محدودیت ها وفشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی علیه کارگران رابیش از پیش تشدید کرده است. طبقه کار گر اما دربرابر این فشار ها دست به مبارزه و مقاومت زده وبردامنه اعتراضات خود افزوده است. طبقه حاکم باید بداند که با تشدید فشار و ارعاب و سرکوب، قادرنیست دربرابرمبارزات روبه گسترش کارگران سدی ایجاد کند.همان‏طور که پیش ازاین، بازداشت و زندان و اخراج رضاشهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی،علی نجاتی، بهنام ابراهیم زاده و ده ها فعال کارگری دیگر نتوانست جلوی مبارزات کارگران را بگیرد، بازداشت ها و اخراج های کنونی نیز نخواهد توانست سدی دربرابر این مبارزات ایجاد کند. شاهد این مدعا، استمرار و گسترش اعتصابات کارگری‏ست که محصول رشدآگاهی، اتحاد و همبستگی کارگران است.

سازمان فدائیان (اقلیت) ضمن حمایت از اعتراضات و مطالبات کارگران ، تمام اقدامات سرکوب‏گرانه علیه کارگران چادرملو، پلی اکریل، کیسون و سایرکارگران را قویاً محکوم می‏کند و خواستار آزادی و بازگشت به کار کلیه کارگران بازداشتی و اخراجی‏ست. جای کارگران در زندان نیست. کارگر زندانی آزاد باید گردد.

 سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

نابود باد نظام سرمایه‌داری

زنده باد آزادی – زنده باد سوسیالیسم

سازمان فدائیان (اقلیت)

١١ بهمن ١٣٩٢

کار – نان – آزادی – حکومت شورایی

متن کامل در فرمت پی دی اف

POST A COMMENT.